Три законопроекта са внесени в парламента
Политическото наддаване за пенсиите е в ход, макар бюджетът за следващата година все още да е мираж, а датата за нови, извънредни избори да не е ясна.
От БСП, “Продължаваме промяната” и ДПС вече вкараха свои предложения в парламента, за да се вдигнат доходите на възрастните хора.
Социалистите предлагат нови две преизчисления за следващата година, които по техни сметки ще струват още 1,8 млрд. лв. на бюджета.
Първото е пенсиите, отпуснати до 24 декември 2021 г., да се преизчислят с тежестта на стажа от 1,35. Това те си представят да се случи още от 1 януари.
Причината е, че през декември 2021 г. пенсиите бяха преизчислени с по-висока тежест за всяка година осигурителен стаж от 1,35. В началото на миналия месец пък над 900 хил. пенсии бяха вдигнати с новото модифицирано швейцарско правило, което отчита ръста на осигурителния доход или инфлацията за всяка година, но със стара тежест за стаж. Така се оказа, че
пенсии, отпуснати през различни години, отново са с различни коефициенти
за осигурителния стаж - от 1 до 1,35.
Предложението ще важи за пенсиите, отпуснати до 24 декември 2021 г., защото от тази дата действа именно коефициент от 1,35 за всяка година.
В мотивите си социалистите пишат, че “така ще се възстанови равнопоставеността”. Това решение обаче бе взето от правителството на Кирил Петков, в което социален министър бе Георги Гьоков от БСП.
От 1 юли пък пенсиите да бъдат преизчислени с осигурителния доход за 2021 г., е другото предложение на социалистите. Този вариант също не предлага увеличение за всички.
Кой няма да получи преизчисление на пенсията при този вариант?
Независимо за коя година се вземе средният осигурителен доход, на преизчисление не попадат пенсиите, които не са свързани с трудова дейност. Това са социалните за старост и инвалидност, персоналните и тези за особени заслуги. Общият брой е около 60 хиляди.
Без преизчисление ще останат и хората с пенсии за трудова дейност, за които не е изчислен индивидуален коефициент. Това са около 90 хил. души.
Втората основна група са пенсионерите, за които няма да е изгодно парите им да се преизчислят с актуален осигурителен доход. Тук основната група са пенсиите с действителен размер под минималния.
Без увеличение ще са и тези, чийто размер пенсия е изчислен от по-малък осигурителен доход, но заради прилагането върху тях през годините на швейцарското правило са достигнали суми, които са по-високи от тези след преизчисляване.
В третата група без актуализация ще попаднат пенсионерите, ограничени от тавана, но те вече са около 1000 души.
Освен това увеличение няма да има и за хората, които са с отпуснати пенсии между 1 януари и 30 юни 2023 г.
Ново “швейцарско правило” пък предлагат от “Продължаваме промяната”. То предвижда от 1 юли пенсиите всяка година да се вдигат с онзи от двата показателя, който е нараснал в по-голяма степен - или със 100% от ръста на инфлацията, ако тя расте по-бързо, или със 100% от ръста на осигурителния доход, ако той я изпреварва. По същия механизъм пенсиите бяха вдигнати от 1 октомври, но бе еднократно.
Сегашното “швейцарско правило” е процент, равен на половината от ръста на инфлацията и на половината от ръста на осигурителния доход за предходната година. За догодина това означаваше увеличение от 12% на всички пенсии и щеше да струва колко 1,47 млрд. лв.
Според хората на Кирил Петков и Асен Василев
сегашното швейцарско правило е подходящо за държави, чиито икономики вече са постигнали висок етап на развитие
и наблюдават сравнително ниски размери на увеличение на доходите и инфлация.
“Тъй като по действащото правило вече отпуснатите пенсии са били осъвременявани само с 50% от ръста на осигурителния доход, а в някои години правилото дори не се е прилагало (2010, 2011, 2012, 2017, 2018, 2019), се натрупа сериозно разминаване и изоставане на по-отдавна отпуснати пенсии спрямо новите, пишат в мотивите си депутатите от ПП.
От “Промяната” обаче не посочват колко пари ще трябват за новото швейцарско правило. В законопроекта им липсва и до какво увеличение на пенсиите ще доведе това. Според тях “няма да се отрази на бюджета, защото при по-бърз ръст на осигурителния доход приходите от осигурителни вноски ще са по-големи, а при по-бърз ръст на инфлацията ще има повече постъпления в държавния бюджет от нея”.
ДПС отново предлага за действителен стаж да се признават и периодите на наборна военна служба и тези на лишаване от свобода за репресираните.
Казармата се признава за осигурителен стаж и по сегашното законодателство - влиза при определяне правото на пенсия за осигурителен стаж и възраст в масовия случай при трета категория, както и при ранно пенсиониране - с пълен осигурителен стаж, но до 1 г. преди нужната възраст. Този период обаче не се брои точно в случаите, където стажът не стига. Това е хипотезата, според която при недостатъчен стаж човек може да се пенсионира на възраст 66 г. и 10 м. (за двата пола, като възрастта расте всяка година), ако има минимум 15 години действителен осигурителен стаж. Именно в тези случаи промените на ДПС ще помогнат на хората да получат право на пенсия.
Предлагат и допълнение към дефиницията за действителен стаж от закона за политическа и гражданска реабилитация на репресирани лица. Идеята е към стажа да се добавят и периодите, в които репресираните са били в затвори, трудововъзпитателни общежития, лагери, места за задържане. Освен това да се отчита и времето, през което навършилите 16 г. са работили, когато са били интернирани, изселвани и заселвани, както и периодите, в които са били в трудововъзпитателни общежития, лагери и други подобни места.
ДПС изчислява, че промените биха увеличили с 3000 пенсионерите, които излизат в пенсия при тези условия.
Това е около 30% при сегашните 10 000 души годишно. Тези хора получават ниска пенсия, като средният размер през миналата година е бил 314,50 лв. Според сметките им това ще струва на бюджета 7,5 млн. лв.
От ГЕРБ не са внесли все още предложения за промени. В предизборната им програма обаче бе залегнало годишно осъвременяване на пенсиите и увеличаване на средния размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст.
ГЕРБ обеща да работи за адекватността на пенсиите, несвързани с трудова дейност. Те залагаха и на преразглеждане на режима на пенсиониране на т.нар. категорийни работници да се даде възможност да се осигуряват и работещите в т.нар. икономика на платформите.
А самоосигуряващите се доброволно да се осигуряват и в частни схеми срещу безработица.
В хоризонт от 4 г. идеите на ГЕРБ ще вдигнат средната пенсия до 1000 лв.