Защо трябваше да има втори проект и втори договор? Защото имаме първи от 2019 г. и според него трябва да се доставят 8 самолета, които да се доставят през 2025 г. Те обаче са крайно недостатъчни за еърполисинг. От целия флот изправността, която може да се поддържа, е 70%. Това означава, че от осем самолета, ще разполагаме с 6 изправни. Два от тях ще са постоянно на дежурство. Това означава, че само с четири самолета дежурните авиатори трябва да се подготвят и да летят. Четири самолета по 150 часа могат да направят 600 часа. Това са по 50 часа на авиатор. Счита ли някой, че с по-малко от 50 часа нальот може да се пилотира нов боен самолет, който тепърва ще бъде въвеждан в експлоатация. Това е крайно недостатъчно при 180 часа норма, обясни служебният военен министър Димитър Стоянов от трибуната на Народното събрание.
Първият договор няма достатъчно въоръжение, няма пълен боекомплект за всичките осем самолета, въоръжение въздух-земя и високоточкови оръжия. Във втория проект се предвижда допълнителни двигатели, въоръжение. Искам да ви уверя, че ескадрилата ф-16, ако и вторите пристигнат 2027 г., няма да имаме пълна ескадрила, обясни министърът.
На сегашните ни самолети няма от къде да бъдат докарани резервни части, двигатели. Правим всичко възможно да намираме двигатели от Полша. На нашите Миг-29 жизнения им живот няма да стигне до 2029г. Необходима е и транзитна платформа. Без нея България няма да може да охранява въздушното си пространство. Трябва да имаме не една, а три ескадрили. Това са необходимостите на България. Ние гледаме доста по-скромно - като една ескадрила и още осем самолета, обясни още Стоянов.