Полиция е била извикана в храма на Мелпомена, след като вратата на кабинета на бившата депутатка от ДПС е осъмнала с оскърбителни надписи
Проспах, когато се хвърляха обвинения от същото това лице срещу актьор, който е член на ГЕРБ, казва директорът на Народния театър Васил Василев
Изчезвай
Връзки с обществеността на Ахмед Доган
И “ДПС”, изписано 12 пъти.
Тези надписи с разкривени букви и правописни грешки скандализираха, притесниха и уплашиха трупата в Народния театър и особено пиара Велислава Кръстева, след като продължават вече четири дни да стоят върху вратата на кабинета ѝ в най-красивата и авторитетна сграда у нас. Табелката, на която пише “Връзки с обществеността” и името ѝ, е изтръгната.
Политически скандал или откровен изблик на етническа омраза? И кой го предизвиква? Това се питат всички, видели с очите си грозно надрасканата врата, както и онези, вече чули за вандалската проява.
Сигурното е, че
извършителят е човек от Народния театър,
защото кабинетът на пиара е на етажа на администрацията - там, където достъп имат само работещите в сградата.
Никой обаче не иска дори да изрече публично името на човека, подозиран от колегите си, че е писал по вратата в късните часове на неделната вечер. Истина или не, само в коридорите на театъра се шушука за режисьора Александър Морфов, който, за съжаление, не беше открит за коментар. Защото, разказват, не му се случвало за първи път да се кара с директори на Народния театър - Павел Васев, Мариус Донкин, и да прогонва колеги. Нито един скандал обаче не бил творчески.
Вероятно заради това преди време Донкин обясни, че връщането на Морфов в Народния театър е грешка. Сегашният директор Васил Василев обаче твърдо беше решил, че режисьорът отново трябва да е част от трупата и дори разказа идеята си в концепцията, с която спечели конкурса за високия пост. Така преди време той го покани да работи и в Плевенския театър, докато го ръководеше.
Оскърбителните надписи са открити от Кръстева в понеделник, 31 октомври, а са се появили предишната вечер, когато е повикана и полиция. В момента се води разследване срещу неизвестен извършител.
“Неприятно, брутално и гнусно е това, което се случва на Народния театър. А аз самата се чувствам доста омерзително. Имам своите подозрения, но
не мога да осъдя или наклеветя някого, докато няма факти”,
каза Кръстева пред “24 часа”. По случайност, която няма връзка с вандалския акт, директорката на “Връзки с обществеността” на Народния театър е в отпуск. И е притеснена, защото от районното полицейско управление била предупредена, че този човек може и да ѝ посегне. Почеркът на извършеното от него сочел подобно агресивно поведение.
В първия момент, когато вижда надписа “Изчезвай”, тя е готова да си тръгне. После обаче решава, че е длъжна да остане заради всички онези колеги, обадили ѝ се, за да я подкрепят. Звънят ѝ с подобни истории, които са ги накарали да напуснат навремето.
Хубавото на демокрацията е, че всеки е свободен да не харесва когото си иска, но не може този човек да ме премахва. Няма да се изплаша и да бягам”, казва Кръстева.
Когато има доказателства кой е извършителят, тя ще го съди
“Нямам никаква търпимост към подобни прояви. А и всеки друг трябва да има нетърпимост.
Отне ми време да го асимилирам”, обяснява тя.
Велислава Кръстева е избрана за пиар от новия директор Васил Василев, поел Народния театър след конкурс през април тази година. Преди това тя дълги години ръководеше връзките с обществеността на ДПС и лично на почетния председател Ахмед Доган. Била е зам.-министър на културата, както и в Комисията по култура и медии като депутат от ДПС.
Съвсем умишлено Василев събира екип на толерантността, в който всеки е с различни политически пристрастия. Самият той винаги е бил ляв, преди време е зам.-министър на културата в министерството, ръководено от Петър Стоянович, в кабинета на Пламен Орешарски. Захари Карабашлиев, поканен от Василев да стане главен писател на Народния театър, е изключително близък с Иван Костов и един от създателите на “Демократична България”. Режисьорът Явор Гърдев също е известен с десните възгледи, които изповядва.
Всички тях обаче ги събират професионализмът и Народният театър, а политическите пристрастия спират да имат значение. (Виж интервюто с Васил Василев по-долу.)
Нетолерантен обаче остава неназованият човек, който през изминалите месеци е обяснявал достатъчно високо, за да бъде чут от Кръстева, че
докато тя е там, в театъра щяло да се играе на турски език
Хората, които се занимават с политика, прокажени ли са за останалите? Това е фашизоидно-патриотарска дейност. Не се постъпва така. Голата политика като пропаганда няма място на сцената, реагира на случката актьорът Веселин Калановски, който беше кандидат-депутат от ДБ и в момента е общински съветник в София. По думите му, ако няма политическа пропаганда от страна на Кръстева, станалото е недопустимо. Затова призова колегите си за толерантност и на политическата сцена, и зад театралната.
Това не е политическа история, казва обаче Велислава Кръстева. За нея надрасканата врата е история за морала, за толерантността и свободата. Умален модел на състоянието, в което е цялото общество, еталон за кризата на ценностите. Невъзможност да сътворим нищо заедно, докато се мразим. История за разбеснелия се индивид, който иска да унищожи тези, които не харесва.
Развръзката на драмата в Народния театър предстои и най-вероятно някой ще си тръгне оттам. Поне така намеква директорът Василев, като казва за решенията си: “Ако съжалявах, нямаше да се стигне дотук - някои хора да се страхуват за бъдещето си”.
Директорът Васил Василев:
Проспах, когато се хвърляха обвинения от същото това лице срещу актьор, който е член на ГЕРБ
- Какво се случва в Народния театър, г-н Василев? Вратата на директора “Връзки с обществеността” осъмна с антитурски надписи, защо?
- Непристойно поведение на служител, който не понася ГЕРБ, не понася ДПС, БСП, не понася никого освен себе си.
- Не понася партиите или хората?
- Човек, който явно има политически амбиции, но го е страх да се яви на политическата сцена.
- Говорите така, сякаш знаете за кого става въпрос?
- Не. Човекът знае.
- Най-вероятно е от театъра, защото едва ли всеки може да стигне безпрепятствено до този кабинет?
- Разбира се, че е от театъра.
- Какво ще се случва? Идвала е и полиция.
- Полицията ще си проведе своето разследване и ще установим кой е конкретният извършител.
- После? Ще го уволнявате ли, другарски съд ли ще има?
- Нека да видим какво е.
Човек, който се опитва да политизира театъра
И това е непристойно поведение.
- Вие самият събрахте екип, в който влизат хора с различни политически симпатии, но имат обща кауза в работата си - театъра.
- Всеки един от 303-мата служители на театъра има своите политически възгледи и пристрастия, сексуални, верски, но тези хора тук не са като политици. Не са заради верските или сексуалните различия. Те са тук като професионалисти, всеки един в своята конкретна област. Ако съдим за нещо, може да е само за професионализма. Не можем да съдим за пристрастията на хората, затова че те се събират в общности по интереси и споделят своите убеждения. Съвременното общество е толерантно. Не можем да съдим за хората по някакви първични полови белези или заради някакви исторически обременености.
Постъпката ме изненада. Тя е падение за Народния театър и за политиката, която аз лично въведох - на толерантност. Това е нещо, което не трябва да се прости. Още в първите часове реагирах. Нямам намерение да хвърлям вина върху когото и да е, както и съмнения. Повикали сме съответните органи, които си водят разследването, за да се установи, защото това е
акт на вандализъм върху сграда - паметник на културата
- Каква е обстановката в театъра, колегите притеснени ли са, изненадани ли са?
- Колегите не са изненадани от този акт. Той закъсня. Г-жа Кръстева не е от вчера тук. Тя си изпълнява ролята.
Явно развитието на Народния театър, тръгването в друга посока започва вече да изкарва някакви хора извън комфорта им.
Явно конкуренцията, която зададох в театъра, и видимостта на европейски режисьори, които вече започнаха да идват, пречат на някого.
- Представили сте ваша позиция в театъра. Каква е тя?
- Това е вътрешна позиция, с която исках да запазим хигиената в театъра, отново да напомня за какво сме се събрали. Казвам в нея това, което конституцията казва. Това са надписи, които категорично вече са заплаха за достойнството, за конкретна личност и социални групи. Образец на действие като явна дискриминация.
През 40-те години на миналия век са слагани такива неща на вратите на хората. Това е фашизъм.
Z на вратата на Марина Давидова
(руска театрална критичка, обявила се против войната в Русия - б.а.) или 12 пъти написано “ДПС” на вратата на Кръстева е едно и също. Велислава Кръстева беше зам.-министър на културата. Беше депутат в Комисията по културата. И никой по никакъв начин не я осъди. Благодаря на г-н Калановски за изказването му вчера, че хора с авторитет, които влизат в партии, не могат да бъдат съдени после за партийна принадлежност. Това е нормална парламентарна партия.
Завършвам позицията с Гоце Делчев, който казва: “Аз разбирам света единствено като поле за културно съревнование между народите”.
Наистина ме боли, защото в крайна сметка става дума за най-високата институция в държавата, която е създала авторитети, народност и какво ли още не. Да обвиняваш друг човек, че е различен от теб? Самите ние не сме могли да си построим сградата на този културен институт и сме взели австрийци. Тук работят различни хора, всеки с различна биография и не мога да позволя да има омраза.
- Заради промените в Народния театър ли е тази провокация?
- Това, което се случва в Русия, е същото, което започва да се случва в момента в България.
- Не говорите само за Народния театър, нали?
- Говоря за стожерите на руската интелигенция, които започнаха да величаят Путин и обслужваха неговата пропаганда. Говоря за същите тези стожери, които започват да разделят народа у нас - на етнос, на политика. Това е много важен сигнал.
Аз проспах и там ми е вината. Проспах, когато се хвърляха обвинения от същото това лице срещу актьор, който е член на ГЕРБ.
- Кои са действащите лица, ще кажете ли?
- Аз съм патриот. В държавата, която обичам и в която живея и си изкарвам честно и почтено парите, в която съм
служил като войник под нейния флаг и съм спал с роми, турци, евреи
и съм се будил всяка сутрин с тях, няма да позволя някой да унижава хората.
- Някой призна ли си пред вас или пред колегите, че го е направил?
- Този човек не може да признае омразата в себе си и разрухата, която е направил в себе си. Аз дадох криле да лети. Той прецени.
- Съжалявате ли за някои от решенията си, които сте взели, откакто сте в Народния театър?
- Ако съжалявах, нямаше да се стигне дотук - някои хора да се страхуват за бъдещето си.
- Кога очаквате резултати от следствието?
- Аз не контролирам следствието, нищо не контролирам, не обвинявам. Аз съм щастлив, че дадох възможност и събрах различни хора, които са професионалисти, доказали са се в борбата в отстояването на българската култура. За мен това са битки.
- В името на какво?
- В името на светлината. Затова живеем.
Реагирал съм като администратор, също и като човек. Веднага излязох с позиция, защото знам, че така се прави в една къща. Потърсих диалог, скриха се.
- Какво предстои оттук нататък?
- Тази вечер (2 ноември - б.а.) имаме премиера - “Фиеста” от румънската хореографка Андреа Гаврилиу. Страхотна, нова, различна за Народния театър, друг стил.
Предстои приемането на Народния театър в Европейската конвенция за театър. Това е най-голямата организация на театри в Европа. Ще ни донесе повече контакти, повече творчески обмен. Пътуваме на 3 ноември с екип за Португалия, за да бъдем приети, за да кажем на партньори.
Народният театър работи. Имаме страхотни показатели, пълни салони. Много благодарни сме на публиката, която ни дава надежда. Тя ни е приоритет.
Докато този случай е аматьорщина. Когато си политик, участвал си в създаването на общност, на партия, поведи! Това е професионализъм. Но да стоиш отстрани, да си
псевдореволюционер в кръчмата,
да си мъжът, който е бунтар в късни часове пак в кръчмата, това е аматьорщина.
Миналия ден се върнахме от Северна Македония с Явор Гърдев. Опитваме се да направим предизвикателство, нов спектакъл с колегите от Македонския народен театър за смисъла на обединението, за преодоляването на всичките различия, за да кажем, че можем да продължим напред.
Мой стил, моя практика е да работя с различни хора. Няма да търпя това, което за мен е ранен фашизъм. Не може да обвиняваш на етническа основа 140 години след като си свободна държава и не може да уволняваш по политически причини 30 години след като комунистите са си отишли. И всичко това да ти е виновно и да смяташ, че другите могат да те боготворят.