Ще ме направят герой, ако го спрат, каза Здравко Димитров
Гражданка поиска кметът да й предостави собствения си имот
4 часа остри изказвания, някои съпроводени с аплодисменти, а други с дюдюкания и подмятания, се водят в пловдивския общински съвет. Да има ли пробив до Водната палата, е основната тема, по която се дебатира.
Доц. Ангел Иванов от "Автентична лява БСП" оприличи извънредната сесия, свикана от съветниците на ГЕРБ и "Демократична България", на предизборен митинг. "Изказват се хора, които са далеч от темата, демонстрирайки познания, каквито нямат", заяви съветникът.
Тон на пренията даде шефът на съветниците от ГЕРБ Йордан Илиев. "Проектът за пробива нито е целесъобразен за хората, нито за трафика. И вместо да решава проблемите, ги задълбочава. Инициирахме тази сесия, защото обществото трябва да разбере истината", каза той. И нарече проекта "вредно решение". Илиев поиска незабавно спиране на строителните дейности.
Кметът Здравко Димитров слушаше с напрегнато изражение. "Ако спрат проекта, ще ме направят герой", каза той пред "24 часа".
Веселина Александрова от "Демократична България" заяви, че въпросът е политически. "Какво правим? Град за автомобилите или град за хората", попита тя. И допълни, че този проект е грешно градоустройствено решение. Тя настоя от името на нейната група, която наброява четирима души, кметът да преустанови окончателно пробива до Водната палата.
Залата беше окупирана от граждани с плакати "Спрете пробива". Сред тях се открояваше издателят Манол Пейков, бивш депутат от ДБ.
Евелин Парасков от "Съюз за Пловдив" беше прекъснат, когато поиска отсрочка за проекта, за да се успокои напрежението.
Инженер Гергана Кривошапкова, ръководител на екипа, извършил транспортното обследване, обясни, че не знае в Пловдив някога да е изграждан булевард или подобно съоръжение след подобно проучване, каквото е направено за пробива до Водната палата. Тя посочи, че досега при съществуващото кръгово кръстовище, колони от коли чакат на панаирния мост, което е забранено по всякакви законови нормативи. "Задръстването е голямо и може да доведе до компрометиране на конструкцията", предупреди тя.
Граждани от залата я репликираха с думите "Това не е вярно".
"Кое не е вярно? Че няма задръствания", попита тя, но отговор не получи. По думите на Кривошапкова пробивът няма да влоши транспортната обстановка в Пловдив, а ще я подобри, но и това не се хареса на протестиращите.
"Има фундаментални пропуски в проекта изначално. Грешката е била, че заданието е трябвало да се изработи след такова обсъждане, каквото се провежда на днешната извънредна сесия", поясни Диана Русинова от "Европейския център за транспортни политики".
Зам.-кметът по строителството Пламен Райчев припомни, че решението за изграждане на пробив е взето от същия общински съвет на 14 юни м.г. с 38 гласа "за", 7 "против" и 3-ма "въздържали се". Но това не се хареса на Владимир Славенски от ДБ и той поиска оставката на кмета Здравко Димитров.
С бурно недоволство от страна на присъстващите граждани бе посрещнато изказването на Богдан Милчев от Института по пътна безопасност. "Ако искате да спрете този проект, това е можело да стане на по-ранен етап. Искате да блокирате нещо, което вече е тръгнало. Предлагам ви да дадете на община Пловдив възможност да възложи външен одит на проекта", каза той. Но думите му бяха посрещнати с викове "Излагате се".
Като съдник или като морален ментор се изказахте, обърна се към него Йордан Илиев от ГЕРБ.
Заседанието продължи с изказвания на съветници и граждани, реплики, лични обяснения. "Отсега говорят, че парите за пробива (9,2 млн. лева) няма да стигнат. И ще се наложи да се правят допълнителни плащания. Прокуратурата проверява дали документите са изрядни", заяви от името на недоволните граждани Тони Стойчева. И призова проектът да бъде спрян завинаги, а не за 30 дни.
Според издателя Манол Пейков проблемът с трафика не се решавал със създаване на градски магистрали, а с премахването им. "Бул. Марица-юг" е от най-опасните в Пловдив. Като направим тая магистрала, там какво ще стане? Ще се увеличи скоростта", предупреди той. И определи бъдещият пробив като "самоубийство и престъпление за града".
Според съветника от ВМРО Владимир Кисьов не може да се говори за градска магистрала, защото габаритите на съществуващите булеварди са запазват.
Шефът на червените съветници Николай Радев предупреди, че общинският съвет няма право да се произнася по Закона за обществените поръчки. А такава вече е проведена и е избран изпълнител.
"Нашата къща е на 200 метра от Водната палата. Много сме притеснени какво ще стане при изкопа за пробива. При всички случаи ще има слягане на земните маси. И самата Водна палата ще се наклони с 4 см към реката. Ако се напукат и паднат съседните къщи, какво ще ни дадете? 375 лева и един фургон. Искам кметът да ми гарантира, че ще ми предостави своя имот", заяви Емилия Манолова.
Тя не пожела да чуе думите на проектанта Елена Кръстева, която се опита да обясни, че геоложките проучвания показват, че нивото на подпочвените води е на 4 метра.
Дебатите продължават. Предстои съветниците да гласуват или отхвърлят точката кметът да предприеме мерки по преустановяване на изпълнението на проекта до изясняване на всички факти и обстоятелства относно строителната документация.
Очаквайте продължение!