Повече от 800 български учители по природни науки са преминали през обучение в ЦЕРН през последните 14 години, съобщи днес за БТА директорът на Варненската обсерватория с планетаруим Свежина Димитрова, след завръщането й от Швейцария. Екипът на обсерваторията бе първият, който осъществи контакт с Европейската организация за ядрени изследвания през 2008 година. След това по негова инициатива бе разработена национална програма, която отвори пътя на българските ученици и преподаватели към модерно обучение. Днес България е на челно място в Европа по брой на преминалите през едноседмични обучения учители.
През тази година ЦЕРН посетиха две групи преподаватели от цялата страна, разказа Димитрова. Първата е била от 30 преподаватели по различни инженерни дисциплини и IT-технологии. Втората група е включвала 28 учители по физика и химия. Групите са попълвани със съдействието на Регионалното управление по образование във Варна. По думите на Димитрова в рамките на една седмица българските учители са преминали през лекционен курс и са провеждали различни упражнения. Освен това те са имали възможност да видят три от детекторите на ЦЕРН, в които се раждат нови частици, чийто характеристики изследват учените.
В момента се разработва нов „Портал на Науката в ЦЕРН“, който ще дава пълна информация за дейността на организацията, за проектите, по които се работи, както и за начините да се посети организацията, допълни Димитрова. Очаква се Порталът да има по около 300 хиляди посетители годишно.
През 2023 година в ЦЕРН ще бъде открит и нов образователен център, който е в процес на построяване, посочи Димитрова. По думите й това ще позволи центърът в Швейцария да приема още повече ученици, студенти и учители от цял свят. Предвижда се в новия образователен център да бъдат разкрити две експериментални лаборатории, интерактивни изложбени зали, да се изнасят научни шоу програми, разказа Димитрова. Тя уточни, че задача на учените е учениците да разберат, че природните науки не са толкова трудни. Целта на обученията на учителите е те да подобрят уменията си да запалват своите ученици по науката.
Младите хора трябва да знаят, че в момента учените познават едва 4,6 процента от видимата Вселена, каза още Димитрова. Според нея затова децата трябва да бъдат стимулирани по интересен за тях начин да избират пътя на науката, за да може човечеството да разкрива тайните на живота, пише БТА.