Строежът бе спиран и подновяван няколко пъти
Служебният министър на регионалното развитие Иван Шишков ще пререже във вторник лентата на нови 16,3 км от магистрала “Хемус”, които са построени и пуснати в експлоатация с около 2 г. закъснение.
Това е отсечката между пътен възел Белокопитово и Буховци в Търговищко - последният участък, който се строи по силата на обществена поръчка, спечелена от обединение около “Автомагистрали Черно море” АД през 2017 г. Всички следващи са възлагани чрез инхаус процедури от държавната фирма “Автомагистрали” ЕАД на различни компании.
Самата обществена поръчка се забави с около година и половина, докато се стигне до подписване на договор, защото се чакаше да изтекат обжалванията на останалите участъци. Тогава това стана повод ГЕРБ да промени закона и да намали на една инстанция възможността за обжалване на процедури за строеж на обекти от национално значение.
Но и след старта на строителството имаше забавяния, тъй като не всички отчуждителни процедури бяха довършени навреме и строителят често спираше работа. Това не се отрази по никакъв начин на отношенията между държавата и него, тъй като според договора сроковете за изграждане спират да текат, докато целият терен не се освободи за работа. Така срокът от 910 дни - около 29 месеца, бе спиран и подновяван няколко пъти, за да се стигне до общо забавяне на строителството с над 2 години.
Същият участък бе използван от вътрешния министър и вицепремиер в предишния служебен кабинет Бойко Рашков по време на кампанията за изборите през ноември 2021 г., когато гласувахме едновременно за президент и парламент. Една седмица преди първия тур на вота за държавен глава, Рашков съобщи “свежата” новина според собствените му думи, че са се срутили 600 метра от новопостроен участък на “Хемус”. Строителят и АПИ тогава го опровергаха, посочвайки, че става дума за отстраняване на дефект, причинен от високи подпочвени води. Година преди това двама работници на строежа загинаха след срутване на бетонна колона.