Допълнително осветяване на пешеходни пътеки, поставяне на радарни табла, които отчитат моментната скорост на движение на автомобилите, закупуване на тестове за наркотици са част от мерките, които прие транспортната комисия към Столичния общински съвет. Те са част от пакета от мерки за подобряване на пътната безопасност в София. Предложенията в него са общо 16.
Провеждане на информационни кампании в детските градини и училищата за безопасно придвижване в градска среда е една от мерките. Към нея се предвижда още и разработването на информационната брошура относно основните правила за движение по пътищата.
Отново към младите са насочени и идеите за разработване на мобилно приложение, което предвижда и награди за тях, както и за теоретично и практическо обучение за подобряване на квалификация за настоящи млади шофьори от 18 до 28 години. За първолаците пък общината предлага закупуването на светлоотразителни гривни да бъде ежегодно, за да бъдат те видими за останалите участници в движението.
Поставянето на модулни пешеходни острови в средата на големи булеварди ще осигурят защитено място за изчакване на пешеходците, както и ще стеснят лентите, което от своя страна ще намали скоростта на движение на шофьорите.
Предвижда се и допълнително осветяване на пешеходните пътеки в града, до които има изградено улично осветление и/или подходяща инфраструктура. Заложено е това да стане в срок до 6 месеца след приемането на доклада с мерките. В момента на територията на Столична община има 1 389 пешеходни пътеки тип "зебра", като 435 от тях са повдигнати, а над 500 са допълнително осветени.
Съветниците предлагат още да се сложат и допълнителни радарни табла, които отчитат моментната скорост на преминаващите автомобили.
"Вече имаме две такива табла и смятаме да разширим този метод за напомняне на водачите, че превишават скоростта. Разбира се, говорим за съвестните водачи, които имат самосъзнание. Не очакваме, че това ще бъде някаква панацея, но тези табла ни дават възможността за статистика, с която да настояваме пред Пътна полиция за повече проверки и камери", каза заместник-кметът по транспорта Кристиан Кръстев.
Отделно, информацията може да се използва и за определяне на местата с голяма концентрация на нарушения. Двете налични табла се намират на бул. "Черни връх" от кръстовището с бул. "Арсеналски" до кръстовището с бул. "Джеймс Баучер".
В доклада се предлага още и закупуване на тестове за установяване на употреба на наркотични вещества или техни аналози, които впоследствие да бъдат дарени на "Пътна полиция". Това се налага, тъй като от проверките на МВР се оказва, че дрогираните шофьори стават все повече и дори задминават тези, които са употребили алкохол.
Полагането на специална маркировка с повишен коефициент на сцепление, преди пешеходни пътеки и в зоната на спиране, така че да се намали спирачния път при екстрени условия - предвижда се това да стане масово в рамките на кръстовищата.
Обезопасяване на спирки на градския транспорт - това ще стане чрез специални защитни елементи, които при удар, връщат превозното средство обратно на пътя, но същевременно причиняват и минимални щети върху него.
В доклада се предлага и поставяне на нови решетъчно-тръбни парапети - тяхното възстановяване на местата, където липсват, както и поставяне на същите на натоварени булеварди и кръстовища. Те предотвратяват изненадващото изскачане на деца на пътното платно.
Докладът предлага още:
- през летните месеци, обособяване в парк "Цap Борисова градина" на зона за пътна безопасност;
- експериментално поставяне на нови видове ограничители за намаляване на скоростта на движение на МПС;
- създаване на комуникационен механизъм за обмяна на информация между отдел "Пътна полиция" към СДВР, Столична община, районните администрации,
Държавна агенция "Безопасност на движението но пътищата" и транспортната комисия към СОС, включително предоставяне на статистическите данни от радарните табла за скорост;
- възлагане на обследване на пътната безопасност на три от натоварените кръстовища в столицата;
- разработване и реализация на типови проекти, които имат за цел обезопасяване на пешеходните пресичания на големите булеварди, по които имаме движение и на трамваи, чрез промяна в организацията на движение и използването на модулни острови.
Зам.-кметът по транспорт ще трябва да отчита работата по приетите мерки пред СОС на всеки три месеца, както и ежемесечно да изисква информация от агенцията по безопасност по пътищата относно катастрофите в столицата, пътния травматизъм, данните от радарните табла и дарените тестове за наркотици на МВР. Същото задължение ще имат и районните кметове. Информацията ще трябва да се предоставя на Столичния общински съвет.
В допълнение към описаните мерки, общинският съветник Симеон Ставрев предложи да се обърне внимание и на паркирането на тротоарите, близкото спиране до пешеходни пътеки и късното светване на уличното осветление в определени райони.
Пакетът от мерки бе приет от транспортната комисия, предстои да бъде гласуван и от СОС.