Експеримент на “24 часа” на 6 участъка със 75 загинали за 21 месеца
Какво се случва на Микре по пътя София - Варна, на Русе - Бяла, Поликраище - Самоводене, Карлово -Казанлък, Казанлък-Стара Загора и Видин - Ботевград, където загинаха 75 души за по-малко от 2 години
Алтернативни маршрути без камиони – съвети на кметове
Пътища с коловози и износена настилка, стеснения на участъци, опасни завои и трафик на тирове... Така изглеждат 6-те пътя убийци, на които за по-малко от 2 години за загинали 75 души.
Отсечките са Микре по пътя София - Варна, Русе - Бяла, Поликраище - Самоводене, Карлово - Казанлък, Казанлък - Стара Загора и Видин - Враца - Ботевград.
Списъкът е подреден от експерти от държавни институции и кметове, чието съграждани и съселяни гинат по тези “черни” трасета.
Като временно решение, за да спрат катастрофите, на част от тях ще се поставят разделителни колчета, както през Кресненското дефиле. Идеята бе на Държавната агенция по безопасност на движението, след като за 2 години в дефилето 7 души загубиха живота си. Откакто колчетата разделят платната, инцидентите спряха.
За други “черни” отсечки ще се търсят алтернативни и по-безопасни маршрути, за да бъдат заобикаляни от шофьорите.
Колчета ще разделят платната на смъртоносната отсечка край Микре. Тази мярка ще се приложи и до великотърновското село Поликраище, където стават тежки инциденти с пътуващите от и за Русе.
Дотогава кметове и експерти съветват хората да ползват алтернативните и далеч по-живописни маршрути.
След рискови изпреварвания в района на Микре - от Български извор до Българене, са станали 120 катастрофи за 2021 г. и 71 от началото на 2022 г. Общо за целия период са ранени 67 души, а загиналите - 16.
Инцидентите край Микре са 2 типа - челен сблъсък при рисково изпреварване и удар в дърво. Затова от пътната агенция ще монтират колчета между двете платна на 15 метра разстояние едно от друго. По този начин, ако се движат с ограничението от 50 км/ч, водачите ще изминават 18 метра в секунда и няма да могат да направят маневрата с изпреварване. Точно в аналогична катастрофа през юли 2021 г. загинаха петима. Тогава варненска кола се блъсна в ловешки автомобил при изпреварване.
От Пътна полиция имат камери за средна скорост, които да монтират в участъка. Проблемът е, че тази система не е законово регламентирана и глобите от нея падат в съда, тъй като не ставало ясно къде е извършено нарушението. Затова се чакат законодателни промени, преди те да бъдат поставени. Периметърът за тези камери за средна скорост е избран - от Микре до пътен възел Абланица. Дотогава ще се разчита на добре известната на шофьорите стационарна камера в село Микре, на мобилните и на модерните триноги.
Ангажираните с пътната безопасност институции се надяват колчетата да принудят шофьорите да намаляват.
Докато мерките бъдат взети, експерти препоръчват алтернативен маршрут - от Български извор свийте вдясно преди Сопот към Старо село. Оттам след Дълбоки дол отново вдясно, минете през Лещница и излизате на Българене. Този път обаче не е в добро състояние.
В челото на черната статистика са и 56-те километра от Бяла до Русе. Там от 1 януари 2021 г. до сега има 192 катастрофи със 71 ранени и 28 загинали. Пътят е тесен, двупосочен, с по една лента, минава през села и се нуждае от ремонт. Край него има много дървета, трафикът на камиони е денонощен заради маршрута им през Дунав мост. Затова често изнервени шофьори опитват да ги изпреварват и се удрят челно в насрещно идващите автомобили.
На 16 септември, когато екип на “24 часа” премина по пътя, се случи поредният инцидент между тир и лека кола с двама ранени.
“Тировете се увеличиха. Преди бяха по 15 000 на денонощие, но след началото на войната в Украйна са много повече. Колоната на територията на Бяла е над 2 км, защото тук почиват”, разказа кметът на града Димитър Славов. В началото на септември негов съгражданин се прибирал от работа с колата си и се забил смъртоносно в спрял тир.
Димитър Славов пак повтаря, че пътят за Русе има нужда от ремонт, защото е тесен, а по него се движат прекалено много тежки камиони. Кметът например не пътува по тази отсечка, а шофира до Русе по алтернативен маршрут - Бяла, Борово, Две могили, Иваново и до Русе.
“Там настилката е ремонтирана и няма тирове. От Бяла до Русе се стига с 10 минути по-бавно от основния път, но далеч по-сигурно и спокойно”, съветва Славов.
Третата “черна отсечка”, на която за година и половина са станали 30 катастрофи със 7 загинали, е Самоводене - Поликраище, където тирове са издълбали коловози от 10 см в размекнатия това лято асфалт. Затова шофьорите натискат газта, за да изпреварват, не могат да контролират автомобилите и катастрофират. А други опитват да наваксат време на правите участъци, карат рисково и излизат от пътя.
4-ма от загиналите в отсечката Самоводене-Поликраище са румънци от автобус, който се заби в дърво през август.
Предвиден е и ремонт на настилката, но не е ясно кога. За пътя между тези великотърновски села е взето решение за разделяне на двете платна с колчета през 15 метра.
За да се обезопаси движението, ще се сложат и мантинели, край пътя ще бъдат разчистени опасните дървета, стълбове и билбордове.
Според кмета на Поликраище Марин Тодоранов решението е да се направи магистрала и трафикът да се изведе от селото. Дотогава е предвидено в Поликраище да се направят 3 легнали полицая, както и изкуствени стеснения и леки завои.
Алтернативният път е заобиколен, но няма тежкотоварен трафик. Той минава от Самоводене през селата Ресен, Обединение, Иванча и излиза на Полски Тръмбеш.
2 от “черните” отсечки преминават през Казанлък. Така например на пътя, който започва от Карлово, има 2-ма загинали само това лято. Участъкът е с прави отсечки, има спускания и изкачвания с на пръв поглед лесни завои. Тежкотоварният трафик и тук е интензивен, често шофьори решават да изпреварят по няколко тира наведнъж и се сблъскват челно. Такъв е и единият от двата смъртоносни инцидента това лято.
Пътят е в много добро състояние. Причината според мен е несъобразената скорост на шофьорите. Дори сме предложили общината да сложи камери, ние да контролираме глобите и те да постъпват в бюджета на общината, обясни кметът на Карлово Емил Кабаиванов.
А когато човек стигне без инцидент до града на розите, го чака друг проблем, ако продължи по пътя към Стара Загора. И там това лято загинаха двама. В участъка има път с по 2 ленти във всяко платно, но и стеснения, където двете се сливат в едно.
От Казанлък към Стара Загора шофьорите попадат в тапи и се изнервят. Следват чести удари в дървета, каквато бе съдбата на моторист в края на юли.
За да избегнат тези два смъртоносни участъка, шофьорите може да тръгнат от Карлово към Пловдив. Там се излиза на магистрала “Тракия”, откъдето маршрутът до Стара Загора е много по-безопасен.
Макар и заобиколен, заради високата скорост по аутобана - позволени са 140 км/ч, времето за достигане е същото, показа експеримент на “24 часа”.
На северозапад има “черно” трасе, което е от Видин - Враца - Ботевград: тесен път в ужасно състояние с огромно количество тирове. Затова и изнервените шофьори натискат газта - удрят челно, или излизат от пътя. Рекордът за тази година е трима загинали в една катастрофа на 7 юли край село Гара Орешец. Тогава влак помете лек автомобил. Шофьорът искал да навакса забавянето, причинено от тирове пред него, и опитал да мине на спусната бариера, когато локомотивът го ударил.
“Трябва да се довърши скоростният път, дотогава ще е тежко. Дори в града имаме катастрофи със загинали на пътя, който води до Ботевград”, разказа пред “24 часа” зам.-кметът на Враца инж. Цветан Стоичков. Той посочва и алтернативния маршрут Видин - Ботевград - през Искърското дефиле. При него се минава през Зверино, Своге и се излиза на Нови Искър. “Пътят е ремонтиран, в чудесно състояние е”, каза още Стоичков. Участъкът е живописен - там са Тънките скали, както и Лакатнишкият водопад. А от Видин се минава от Монтана през прохода Петрохан.
Искърското дефиле е алтернатива на Враца-Ботевград.
Ограничение от 50 км/ч има на пътя от Казанлък за Стара Загора. Шофьорите обаче карат по-бързо.