През последната година състоянието им се е влошило много рязко
България е предпоследна в ЕС и на 34-о място от 40 държави в Европа по състояние на пътищата.
Това показва изследване на хърватски сайт, което се позовава на доклад на Световния икономически форум и анкета сред 13 000 бизнесмени от цял свят, които е трябвало да оценят пътната инфраструктура в своите държави с оценки от 1 до 7. То бе представено от изпълнителния директор на Българския форум за транспортна инфраструктура д-р инж. Иван Кацаров.
По-лоши от тези у нас в ЕС са само пътищата в Румъния – нашите са оценени с 3,4, а румънските с 3,0.
От останалите държави в Европа състоянието им е по-зле в Малта, Северна Македония, Украйна, Молдова и Босна и Херцеговина.
В нашия регион най-добри са пътищата в Австрия и Хърватия, които са оценени съответно с 6,0 и с 5,6. Хърватия е класирана на 12-о място в света.
В южната ни съседка Турция пътищата са едни от най-добрите в Европа, тъй като бизнесът ги е оценил с 5,0, докато в богатите Белгия и Великобритания те са 4,4 и 4,9.
Най-високата оценка в света е за пътищата в Сингапур – 6,5, Нидерландия – 6,4, и Швейцария – 6,3.
Според Кацаров при оценка под 1,5 възможността за настъпване на катастрофа се увеличава с 40%. Едно от основните предизвикателства у нас е, че данните за пътищата не се събират по съвременен начин и не се използват алгоритми, които да покажат как да се оптимизира поддръжката им при ограничения държавен бюджет.
Новите технологии ще ни подминат, тъй като дори в европейски мащаб вече се мисли за проектиране на пътища, пригодени за електромобили и за превозни средства без водач. В същото време у нас нормативите за товароносимостта са от времето, когато най-тежките тирове са били с натоварване от 11 тона на ос, докато съвременните товарни коли са вече с 13 тона, а се произвеждат и такива с 18 тона, които нашите пътища не са в състояние да издържат.
Въпреки това и такива камиони се движат по тях, тъй като няма механизъм, по който може да се спрат било на границата.
Състоянието на един асфалтов път може да е добро само до 15-ата година от изграждането му, ако нищо съществено не се прави по него. След този срок неминуемо качеството му се влошава и ако не се правят текущи ремонти всяка година и основни – веднъж на 5-6 години, качеството му рязко се влошава, смята Кацаров.
Освен това разходите за ремонт на път, който не се поддържа, са значително по-високи, отколкото ако постоянно се правят текущи поправки.
Според оценка на браншовата камара близо 50% от пътищата у нас са в незадоволително състояние. Те са нараснали рязко през миналата година, когато дори елементарни дейности като рязане на храсти и дървета, косене на трева и чистене на отводнителни канавки бе преустановено. “Тази една година липса на поддръжка на пътищата ще ни излезе златна, ще платим 3 пъти повече за ремонта на всеки път, който беше изоставен”, каза наскоро и Диана Русинова, председател на Европейския център по транспортни политики.