ГЕРБ я смята за свой съюзник, ПП ще я бори чрез социални придобивки, а Нинова и Манолова – като сложат таван на цените
Инфлацията и изобщо икономическите кризи имат едно удобство по време на предизборни кампании за всички партии, които не са били във властта напоследък. Или както каза преди няколко дни лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов в добричкото село Зърнево: Това са ни най-лесните избори, защото нашите съюзници са гладът, инфлацията и високите цени.
Социолозите вече отбелязаха, че темата за инфлацията е най-важната за избирателите и измества всички останали. Чисто психологически партиите от четворната коалиция нямат полезен ход в това отношение – ако тръгнат да обясняват за войната в Украйна и отражението ѝ върху газа, тока и горивата, както и за постпандемичното възстановяване на икономиката и как всичко това надува цените, само ще си загубят времето.
Те не могат и да обяснят как Федералният резерв и Европейската централна банка имат намерение да преборят инфлацията, вдигайки лихвените проценти. Защото
масовата публика няма да разбере каква е връзката
между всичко това и скъпите хляб, олио, зеленчуци и т.н.
“Продължаваме промяната” е в най-неизгодна позиция в това отношение и неслучайно споменава думата “инфлация” в предизборните си документи само като нещо лошо, което вече се е случило и чийто причинител остава някак си неизвестен. Но което те ще преборят чрез: увеличаване на пенсиите, като минималната стане 900 лв. за следващите 4 години, и чрез вдигане на минималната работна заплата до 50% от средната, т.е. 860 лв. още през 2023 г.
Кирил Петков и Асен Василев изобщо доста често смесват в предизборните си речи социалната политика с темата за икономиката. Изтъкват например, че по време на тяхното управление за първи път в България детските градини станали безплатни. Само че заслугата за последното според Корнелия Нинова принадлежи на присъствието на БСП в управлението.
За разлика от ПП Нинова не избягва темата за инфлацията, но нейната теза е доста директна и гласи, че
БСП разполага с начин да я овладее
Как? Като още в първите дни на новия парламент се вземе решение за замразяване на цената на газа, както заяви Нинова при откриването на кампанията в Бургас.
А няколко дни по-късно в Търговище доразви тезата: държавата ще навлезе по-активно в ценообразуването, като погне спекулантите и всички, които злоупотребяват с пазара.
Колкото до природния газ, в Търговище освен замразяването на цената му тя наблегна на това, че непременно трябва да продължим договора с “Газпром”, който единствен може да ни гарантира стабилни цени.
От предизборните срещи с избиратели и постовете в социалните мрежи на “Да България” изобщо не личи инфлацията да се възприема като тема на кампанията, камо ли основна.
Но това е само на пръв поглед. В действителност “Да България” има много подробна предизборна програма с 26 раздела и почти във всеки от тях: Икономически приоритети, Публични финанси, Енергетика, Транспорт, Социални политики и т.н. има разписани конкретни мерки за борба с инфлационните процеси.
Който има време и търпение да чете, ще разбере, че “Да България” има намерение да запази ниското и нулево ДДС за парно, газ, хляб и брашно,
докато инфлационните процеси не се нормализират,
а не просто до юли 2023 г., както е сега. Или че ще премахне ДДС върху всички бебешки стоки и върху редица други като книгите, някои хранителни продукти и т.н.
В ИТН темата за инфлацията е приоритет за кандидат-депутатите Любомир Каримански и Гроздан Караджов.
Преди седмица предизборен диспут на доста висок градус между Каримански и Искрен Митев доста нагледно демонстрира
кой как разсъждава на тема инфлация
Първоначално Каримански, за да опонира на изтъкваното от Митев увеличение на пенсиите, каза, че значителното им вдигане е една от причините за инфлацията. Митев се засегна и отвърне, че това не е вярно.
“Добре де, как ще се увеличат пенсиите отново през октомври, след като чухте от финансовата министърка какво е дереджето на бюджета?”, попита Каримански.
На което Митев изтърси, че в бюджета има много резерви, защото 20 млрд. лв. годишно изчезват по чекмеджета заради корупцията. Това истински взриви атмосферата по време на диспута, защото тази сума е равна на една шеста от БВП-то на България.
Гроздан Караджов пък започна предизборната си обиколка от пазарите в Хасково и Димитровград, където бе посрещнат от оплакванията на търговците от прекалено високите им разходи за горива и енергия. Жителите на Димитровград му се оплакаха от поскъпването на водата. С присъединяването на Димитровград към хасковското ВиК дружество цената на водата рязко е скочила, но Караджов обясни, че за да бъде получено европейско финансиране и загубите на вода да намалеят, окрупняването на водните дружества е неизбежно. Сега всъщност хората търпят последиците от това, че този процес се е забавил много във времето.
Най-лесно разрешение на проблема с повишаващите се цени обаче безспорно предлага Мая Манолова. Още в началото на предизборната си кампания
тя обяви кампанията “Не плащай”
“Ние сме готови в следващия парламент да внесем проект на решение, с което държавата да поеме цялото увеличение на битовите сметки. Не плащайте задължения, които са раздути”, призова Манолова хората. И надмина Нинова в обещанието си за замразяване на цените, като добави към нейните предложения и бензина и дизела, чиито цени според Манолова могат да се заковат на 2,50 лв. за литър. Защото, както твърди тя, “всеки 10% върху тази цена вдига инфлацията с 1%”.
“Инфлация” е сравнително рядко употребявана дума в тази предизборна кампания от лидера на “Възраждане” Костадин Костадинов. По-важни за него са преосноваването на държавата, референдумът за излизане от НАТО и денонсирането на решението за присъединяване към еврозоната. Цената на тока е едва на четвърто място, а той си представя това като слагане на таван на цената на тока и особено на тока, който произвеждат двете американски централи у нас. А справянето с високите цени вижда в пълното премахване на ДДС-то върху всички храни и лекарствата.
Най-загадъчно е отношението към инфлацията на Стефан Янев и съпартийците му от “Български възход”. Не е като да нямат никакви икономически виждания, дори напротив. Янев още с откриването на кампанията си в Пловдив наблегна на това, че българската икономика има нужда от тройно по-висок растеж от досегашния, ако искаме да просперираме. Той вижда това най-вече чрез привличане на повече чужди инвестиции, които биха могли да разрешат временните според него проблеми на икономиката. Какви са те обаче, избирателите му трябва някак си сами да се досетят.