След реконструкцията съоръжението ще е с нова пожароизвестителна и дренажна система
В последните дни на юли пътният и трамваен тунел в началото на жк “Люлин” бе затворен за основен ремонт и реконструкция. Движението в него не бе прекъснато напълно, и в момента преминава в едното платно. До края на ремонта, който ще продължи до февруари догодина, последователно то ще се измества в другото платно, обясни инж. Георги Гигов, ръководител на проекта от “Джи Пи Груп” АД, който е водещ партньор в ДЗЗД “Люлин Груп”, което бе избрано от Столичната община да направи реконструкцията.
“Под него минава първата линия на метрото, а върху него - жп линията София-Кулата и част от Западен парк. Метрото и автомобилният тунел са в една и съща конструкция, която вече се налага да се подсили”, обясни инж. Гигов.
Интересен нюанс е, че в архивите на София няма чертежи и данни как е бил изграден тунелът. Експертите са на мнение, че по всичко личи, че е правен по открит способ – първо конструкцията, а жп линията и парковото пространство са правени допълнително. Ремонт на съоръжението не е имало от 80-те години на миналия век.
След конкурс общината възлага проектът за реконструкция и рехабилитация на фирма “Свеко”, които планират множество дейности. На първо място има много пукнатини в покривната плоча на подлеза, която е двойна. Заради пукнатините в кухото пространство в момента има много течове, които с течение на времето могат да нанесат сериозни поражения.
“Кухините са направени, за да служат за вентилацията на съоръжението. Никой не ги вижда, но тунелът е оборудван с два огромни 16-тонни вентилатора. Идеята е била, когато те се включат, през кухините да издърпват въздуха навън”, обясни инж. Гигов.
Вентилаторите отдавна не работят и при реконструкцията ще бъдат демонтирани и предадени на общината.
В нишите, в които са поставени сега, ще се направят електротабла, през които ще се управляват новите вентилационна и осветителна системи.
Новата вентилация ще е така изградена, че датчици ще мерят температурата, замърсеността на въздуха и атмосферното налягане, така че вентилаторите ще се включват автоматично на различни режими и с различни обороти в зависимост от замърсяването в момента.
Другата част от работите засягат дренажната и отводнителната системи, както и хидроизолацията. Двата тротоарни блока по краищата на автомобилните платна ще се демонтират, като отдолу ще се изгради изцяло нова дренажна система, която да отвежда подпочвената вода.
Тези тротоари са обслужващи, там никога не е предвиждано да има пешеходен трафик. След като се направи дренажната система, тротоарите пак ще се изградят.
При входовете на тунела има отводнителни системи и там наклоните на пътната настилка ще се запазят.
Любопитното е, че когато човек излиза в посока към центъра, има чувството, че пътното платно се изкачва нагоре, но това е зрителна измама, казва инж. Гигов. В действителност асфалтовият път има наклон надолу и повърхностните води - например когато заснежена кола влиза в тунела и намокри настилката, може спокойно да се оттече навън.
Предвидена е и подмяна на всички кабелни трасета – за осветлението, за електрозахранването, за новата пожароизвестителна система.
Противопожарната система ще е с датчици, които при задимяване ще известяват директно пожарната и Столичната община и заедно с това ще подават команди за оборотите на вентилаторите.
Осветлението ще е изградено по изцяло нов начин. То ще се регулира също с помощта на датчици, разположени на изходите и ще подават информация дали навън е тъмно или светло. Сега при слънчево време разликата е огромна и затруднява водачите при навлизане в тунела. След ремонта, когато навън е светло, в него също трябва да е светло, както и обратното, за да не се получава контраст за шофьорите. Самите осветителни тела ще бъдат много повече и ще са енергоефективни.
Релсовият път ще бъде изцяло подменен, и то не само вътре в тунела, а и преди и след него. Старите релси ще се демонтират заедно с бетоновите панели, в които са поставени.
“Те са изградени по една стара система и ги има на много други места из столицата. С течение на времето обаче отделните панели хлътват по различен начин, което предизвиква доста неравности. Новата настилка ще е голяма стоманобетонна плоча, в която се поставят релсите, покрита отгоре с асфалт. Самите релси са с гумени “ботуши”, обясни инж. Гигов.
Ще се запазят и бетоновите прегради, които отделят трамвайния път от автомобилния. Преди да бъдат поставени, там често ставаха леки катастрофи, но част от преградите вече са амортизирани и ще се подменят.
Асфалтовият път ще бъде същият както сега – две платна с по две ленти за движение, но настилката ще се подмени.
Договорът за реконструкцията предвижда тя да трае 198 дни, считано от 20 юли, т.е. в средата на февруари ще приключи. Част от този срок попада обаче през зимата, когато не винаги може да се полага асфалт, така че мокрите процеси ще трябва да приключат преди това и последните един-два месеца ще останат само за монтиране на новите системи.
Според инж. Гигов вероятно до последните дни на ремонта ще се налага движението да се прехвърля ту в едното, ту в другото платно. Строителят се застрахова, ако има някакво забавяне или непасване в сроковете за доставка на материалите и техниката.