267 са възложени за изпълнение, от тях половината изобщо не са почнати
Едва 86 от 414 са ремонтираните язовири, които трябваше да бъдат оправени от държавното дружество “Монтажи” и за които през 2018 г. бяха отпуснати 500 млн. лв.
Това показва доклад за напредъка на дейностите към началото на септември, публикуван на страницата на “Монтажи”. В рамките на един месец - от началото на август, е завършен един язовир. Към първи юли ремонтирани са били 76, а към 1 юни - 68.
Последният доклад показва, че 8 язовира са на финалната права и са със степен на завършеност на строителството над 90%. Той обаче отразява напредъка на ремонтно-възстановителните работи за 267 язовира, защото само те са възложени за изпълнение от Държавната консолидационна компания на дъщерното ѝ дружество “Монтажи”. Това е записано към 18 април тази година, което означава, че оттогава ДКК не е възлагала ремонти.
От тези 267 язовира
на 140 изобщо не са започнати ремонтни дейности, а са на етап проектиране.
Прави впечатление също, че доста от язовирите са с прекратен договор - или на 15 януари, или на 16 март 2021 г.
Преди година Кирил Петков, който тогава беше служебен министър на икономиката, разкри, че завършените язовири са само 10, като те дори не са имали разрешение за строеж и са незаконни. Освен това строителството било направено на завишени цени - 5 пъти на транспорта и 2 пъти на бетона.
На сайта на “Монтажи” са публикувани някои единични цени - например за бетонпомпа сумата е 195 лв. без ДДС на машиносмяна. Също така са качени и фактурите за всички сключени договори за покупка на бетонови смеси. От тях става ясно, че цените за кубик варират между 70 и 105 лв., като най-често срещаната сума е 95 лв.
Държавната компания получи финансирането от 500 млн. лв. чрез инхаус процедура - тоест без конкурс, а с директно възлагане. А след това чрез договори за доставка на материали и наем на техника всъщност ремонтите са били прехвърлени към частни фирми. Прави впечатление, че много от тях са сключени с едни и същи фирми.
За да се реши проблемът с незаконните строежи, сегашният служебен министър на регионалното развитие Иван Шишков предложи за обществено обсъждане поправка в Закона за устройството на територията (ЗУТ), с които те да се узаконят. Това ще се приложи не само за язовирите, но и за вече построените елементи по новите лотове на магистрала “Хемус”, за които също не е имало издадени строителни книжа.
Преди две седмици Шишков коментира, че са
правени опити за прикриване на незаконните ремонти
на язовири. “През февруари тази година е съставена комисия от Министерството на регионалното развитие и Министерството на икономиката и индустрията, която излиза с решение, че ремонтите са аварийни и не е имало нужда от издаване на разрешителни за строеж за ремонтите. Има и тълкувателно писмо до всички главни архитекти на общините да издадат строителни разрешения за извършени аварийни ремонти на язовирите. Това е смущаващо”, разказа тогава Шишков.
През февруари миналата година пък парламентът възложи на Сметната палата да направи одит на “Монтажи” във връзка с ремонта на 414-те язовира. Одитът беше изпратен на прокуратурата тази година, но след това беше засекретен до приключване на евентуално наказателно производство.