140 българи притежават личен самолет или хеликоптер, показва проверка в регистъра на гражданските въздухоплавателни средства. Общият брой аероплани и хеликоптери на частни лица у нас надхвърля 250, като по-голямата част от тях не са регистрирани в България, а в други европейски държави или САЩ, пише вестник "Телеграф".
В тази бройка не влизат машините, които се водят на големи частни фирми, банки и застрахователни дружества, регистрирани у нас. Частници притежават 12 реактивни джетове, които са и най-скъпите летателни средства, притежавани от българи.
Другите са малки самолети и хеликоптери, голяма част от които се използват от хора, регистрирани като земеделски производители. Повечето от собствениците не поддържат сами летателните си апарати, а ги пращат на хора, които да се грижат за изправността им. Те са длъжни да си осигурят и техническите прегледи, преди да полетят. Голяма част от собствениците им ги отдават под наем. Хеликоптери и малки самолети се ползват за сватби, като подарък – полет за рождения ден, и т.н. Често биват наемани от наши и чужди артисти за снимане на клипове или например кацане на стадиона или близо до сцената при концерт и др.
Известните хора у нас са и сред притежателите на луксозни реактивни самолети, чиято цена надхвърля 10 млн. евро, установи проверка на „Телеграф“. Притежател на най-скъпия самолет е бизнесменът Васил Божков. Това е „Чалънджър CL 601”, с който Божков стигна до Дубай преди 2 години. Машината е с 16 места, купена през 2004 г. Божков притежава и още 7-местна „Чесна Ситейшън”, купена през 2005 г., и реактивен „Лиърджет 60 XR”. Вторият известен бизнесмен, който притежава много скъп самолет, е Валентин Златев. Той купи ултралуксозния поръчков „Лиърджет 60 XR” през март 2015 г., който преди това беше собственост на подсъдимия банкер Цветан Василев.
Сред собствениците на самолети е и бизнесменът Митко Събев. Той разполага с „Бийчкрафт” за 6-7 пътници и 14-местен „Чалънджър”. Изпълнителният директор на курортния комплекс Албена Красимир Станев е другият известен притежател на самолет от този клас. 9-местен „Джъмбо“ пък притежава бизнесменът Валентин Захариев. Горди собственици на по-малки аероплани са братя Диневи. От политиците притежатели на такива летателни апарати са общинарят от Бургас Бенчо Бенчев и бившият депутат Красимир Велчев. Близо 300 души в България пък разполагат с лиценз за пилоти на малки самолети, показва справката. Обучението се преминава за 6 месеца и не е толкова трудно придобиването на лиценз, довериха инструктори. Цените на курсовете варират много сега заради скъпите горива. Но пък този тип малки самолети, които обикновено са с две места, са и на достъпни пари до 100 хил. евро вървят новите, а втора или трета ръка могат да се намерят далеч по-евтино.
Първият частен самолет в България се появява преди точно 30 години. През 1992 г. е купен с кредит от авиационното дружество „Ист-уест”. Съдружниците вземат от американската компания „Арканзас еркрафт инк” на старо седемместния „Бийч крафт Супер Кинг Ер-200”. Машината е доста стара, произведена е през далечната 1975 г. Купена е от Далас за 900 хил. долара. В София се ползва за чартърни полети. По-късно става собственост на компанията „Юкос”, която го ползва за чартъри. Един от постоянните клиенти по това време е бил Илия Павлов. Малко известен факт е, че настоящите клиенти на прокуратурата – бизнесмените Ветко Арабаджиев и Николай Банев, преди да се скарат, също имат самолет и заедно основават първата в страната авиокомпания за ВИП превози. Идеята им е да предлагат чартъри в района на Балканите. Точно и покрай този проект двамата се скарват и разделят бизнесите си.