- За година повишението е с 10%, най-евтината в България вече се предлага за 22 990 лв.
- При втората употреба увеличението е още по-голямо - стига 50%
Покупката на нов автомобил става все по-недостъпна. Основните причина са две - повишение на цените и по-скъп лизинг заради вдигането на лихвите.
След преодоляването на шока от пандемията търсенето на автомобили рязко се покачи, но се оказа, че няма достатъчно чипове за производството им. А войната в Украйна пък превърна в проблем осигуряването на кабели. Цените се вдигнаха и заради поскъпването на металите и други компоненти.
Разминаването между търсенето и предлагането доведе до дефицит на нови автомобили и при поръчка се налага за доставка да се чака между 8 и 12 месеца. А докато дойде ред да се вземе колата, се оказва, че тя вече е на по-висока цена. Средното поскъпване за по-малко ог година е почти 10%, показва справка сред дилърите.
И ако преди пандемията - през 2019 г., се намираха нови автомобили, макар и без екстри, за под 20 000 лeвa, сега вече това е невъзможно.
Един от моделите с традиционно най-ниски цени е “Дачия Сендеро”.
В края на 2021 г. той струваше 20 200 лева, а сега вече стига 22 990 лева, като това е стартовата цена.
Подобна е ситуацията и при други марки, които имат сходни модели - “Тойота”, “Пежо”, “Ситроен”, “Мицубиши”, “Хюндай”, “Киа”, “Фолксваген” и други.
Тези, които са решили да купуват нова кола на изплащане,
ще се окажат неприятно изненадани и от поскъпването
на лизинга заради задаващото се повишаване на лихвите.
При лизинговите договори пресмятането на лихвения процент е малко по-сложно, посочват финансисти. Размерът зависи не само от годишния лихвен процент, а и от главницата, т.е. цената на автомобила и броя на годините на изплащане. Затова компаниите записват в договорите термина лизингово, а не лихвено оскъпяване.
Това е процентът, с който се увеличава цената на автомобила в сравнение с покупката в брой. Според сметки на експерти в момента в повечето договори се прилага лизингово оскъпяване от 500 единици, което за автомобил с цена 30 хил. лв. приблизително е 5%. Особеността е, че то е толкова по-голямо, колкото първоначалната вноска е по-малка, цената на автомобила е по-висока и времето за изплащане е по-дълго. И съответно поскъпването на самите автомобили води автоматично до увеличение на месечната вноска при изплащане.
Прогнозите на финансови експерти са за среден ръст на лизинговото оскъпяване около 2% към простия лихвен процент.
Въпреки тази тенденция вземанията на лизинговите дружества растат и в края на юни са били общо 4,8 млрд. лв. - с над 350 млн. повече на годишна база. От общата сума за леки коли са сключени договори за 1,95 млрд. лв., което е ръст от 12,6%.
Затрудненията при доставките на нови и оскъпяването им
води и до по-високи цени на колите втора употреба
Търговците са категорични, че тенденцията ще продължи, въпреки че у нас те вече са се вдигнали с около 20-30% само за година. Поскъпването варира според възрастта.
В началото на есента цените на употребяваните автомобили се покачват по-бързо от новите. Това е валидно не само у нас, но и за пазари, от където най-често се внасят. В Германия например употребяваните автомобили на възраст 5 години са с 18,5% нагоре за година.
За коли, които са на не повече от 10 години, оскъпяването е 21 на сто, показват данни от платформи за търговия с употребявани автомобили.
В България кола на възраст до 3 години може да се купи най-евтино за 24 000-25 000 лв.
и това са модели от среден клас, но не са от най-скъпите марки.
За употребявани автомобили в България, произведени преди 5 години, най-евтините оферти са за около 15 000 лева, и то за т.нар. градски коли. От 10 хиляди лева започват предложенията на автомобили на 10 години.
Търговци на употребявани коли в България отчитат лек спад на търсенето заради високите цени и намалената покупателна способност на хората. Специалистите обаче са категорични, че цените няма да падат.
От германска платформа за търговия с употребявани коли обясняват увеличението на цените с това, че производителите не могат да отговорят на съществуващото търсене. Освен това много от компаниите
спират да сглобяват по-евтините модели
с ниски маржове за сметка на по-печелившите луксозни. Съчетаването на тези фактори води до това, че потребителите все повече търсят сравнително нови употребявани превозни средства, което повишава цените им.
В Германия отбелязват и друга тенденция - колите се карат все по-малко. Докато един употребяван автомобил средно е изминавал по 34 894 километра през 2021 г., в момента километражът показва 31 341 км. Това вдига още повече цените, защото могат да се искат по-високи суми за покупка за автомобили с по-малко километри.
Недостигът се подхранва и от това, че досегашният цикъл на смяна на автомобила на всеки 7-8 години се прекъсва, тъй като клиентите запазват старите си.
Повечето от колите, които се карат например в Германия, принадлежат към възрастовите групи от 5 до 9 и от 10 до 14 години, показват данни на Федералната служба за автомобилен транспорт. Тенденцията е към застаряване на автопарка , защото средната възраст на колите сега е 9,8 години.
Недостигът на автомобили създаде и нов бизнес рециклиране на употребявани,
с който се захващат производителите. Това са коли предимно на възраст от 3 до 5 години. Оправят се дребни вдлъбнатини, подменят се части, отново се полира лаковото покритие на боята, за да може колата да изглежда като нова.
От догодина всички собственици на автомобили с двигател с вътрешно горене ще понесат още един удар - по-скъпи горива заради нов акциз. С промяната облагането ще се изчислява не на количества, а на енергиен еквивалент, тоест не на 1000 литра, а на гигаджаул.
В момента акцизът за бензина е 710 лева за 1000 литра, за дизела - 646 лв., за втечнения газ е 340 лева, а за метана за автомобилно гориво - 0,85 лева за гигаджаул.
С промяната новите ставки ще бъдат съответно 759, 801 и 716 лева за втечнения газ в периода 2023-2033 година, а след това - 1074 лева. За метана акцизът се увеличава до 14 лева до 2033 година и до 21 лева след това.
България ще бъде засегната най-тежко, защото акцизите на горивата единствено у нас в общността са на минимално ниво, а новата директива на ЕС предвижда да няма изключения, а единна ставка за всички.
Това означава към цената на литър гориво да се добавят 1,1-1,2 лева
и те да минат над 4 лева спрямо сегашните нива. Още по-значимо ще е отражението върху метана, използван за автомобилно гориво.
За германците вече стават лукс
Покупката на нова кола се превръща в лукс дори и за богата Германия. Според данни на Center Automotive Research 30-те най-продавани нови автомобила с двигатели с вътрешно горене са поскъпнали със 7,5% през август на годишна база.
Средната им цена вече е 31 913 евро. От изследователската компания посочват, че при среден годишен доход на германците от 25 000 евро покупката на автомобил скоро ще се превърне в лукс за средната класа.
Посочва се още, че има и т.нар. скрито оскъпяване, защото се спират от производство по-евтини модели с по-малко оборудване за сметка на по-луксозните, където печалбата е по-голяма.
Тази тенденция се потвърждава и от финансовите резултати - през второто тримесечие на тази година 16-те най-големи автомобилни компании в света са успели да увеличат приходите си с още 13%, въпреки че са продали с 10% по-малко автомобили. (24часа)