От седмица е повреден газхроматографът, с който трябва да изследват трупа му за алкохол, няма пари за ремонт на уреда
От сватба се е връщал 33-годишният Александър Илиев, който във вторник вечерта стана причина за зверската катастрофа в “Панчарево”, при която той загина, а други 8 бяха ранени.
Младият шофьор и собственик на магазин за матраци е бил на тържеството в Деня на Съединението заедно с приятелката си, която е на 29 г. Там се почерпил солидно с алкохол, станало ясно по време на разследването на тежкия инцидент. Трупът му е откаран в “Александровска” за изследване дали е употребил алкохол.
Но газхроматографът - уредът, с който се изследва за алкохол, не работи още от миналия месец. Машината е повредена. Ръководството на болницата е наясно, но е отговорило, че в момента няма пари за ремонта, научи “24 часа”. Ремонтът на уреда ще струва около 8 хил. лв. Цената му е над 100 хил. лв.
Счупената машина е най-модерната в страната
С нея се изследват прецизно всички проби за алкохол от починали в катастрофи. Уредът дава информация дори за часа на приема и може да даде ориентир какво количество е било изпитото и какви са били промилите в момента на катастрофата. Машината изследва за етилов алкохол, метанол, ацетон и всякакви други лепливи редуциращи се вещества, чиято концентрация намалява и изчезва с времето. За да се разбере сега дали някой е пил, МВР трябва да изиска пробата, взета по време на аутопсията, и да я занесе в друга лаборатория, където има газхроматограф. Така ще се разбере и дали е пил Александър Илиев.
По оперативни данни след края на сватбата той се качил зад волана на бялото си БМВ и с любимата му тръгнали към София.
Малко след 22 ч, след разклона за Бистрица по бул. “Самоковско шосе” до гребната база Александър Илиев
рязко навлиза в насрещното и удря челно “Мазда”
Зад волана е шофьор на 18 г., а пътници са три момичета - на 14, на 17 и на 18 г. След удара маздата отскача назад, а в нея се удря пътуващият в същата посока “Фолксваген”, шофиран от момче на 18 г., което вози други две на по 16.
След катастрофата първите две коли са смачкани до неузнаваемост. Случайни минувачи помагат на пострадалите. 33-годишният виновник за катастрофата Александър умрял пред очите им от раните си. Той има 20 акта от Пътна полиция. През 2008 и 2012 г. е залавян зад волана след употреба на алкохол. Останалите са откарани в болница.
16-годишното момиче от маздата е в най-тежко състояние в Окръжна болница. Докарано е с линейката и е било в кома. Има счупен череп, мозъчна травма и фрактури по тялото. 14-годишната също е в реанимацията с травми по гърдите. 18-годишното момиче е в неврохирургията с травми и в крайно тежко състояние.
На едно от децата е изваден далакът
В много тежко състояние е 29-годишната приятелка на шофьора на БМВ-то Александър Илиев. Тя е настанена в “Пирогов” с комбинирана полифрактура.
16-годишно момче от фолксвагена също е там с травма на главата, но няма опасност за живота му.
По разследването са разпитани свидетели на пътния инцидент, включително и от тържеството, на което е бил Александър. Направен е оглед на местопроизшествието, приложени са скица и фотоалбум към него, иззети са трите катастрофирали автомобила. В района на катастрофата няма камери. Назначени са техническа експертиза за състоянието на леките автомобили, съдебномедицинска експертиза на трупа на починалия и съдебнохимическа експертиза, възложена на експерт от ВМА за установяване дали има алкохол и упойващи вещества в кръвта на починалия водач.
По “Самоковско шосе” в Панчарево, където е станала катастрофата има ограничение от 30 км/ч, пешеходни пътеки и много пътища, които се включват в движението. Според първоначалните данни обаче БМВ-то на Александър Николов, както и колата, в която се е блъснал челно, са се
движили с много над тази скорост
Точно в този участък няма дупки или други неравности по асфалта.
“Няма инфраструктурни проблеми в участъка с тежкия пътен инцидент”, каза часове след катастрофата столичният кмет Йорданка Фандъкова. Тя напомни, че както и при предходни пътни инциденти настоява за по-строг контрол на пътя и камери за скорост, които се контролират от Пътна полиция.
“Още по време на предишното правителство изпратих писмо с настояване да има много по-строг контрол за скорост и употреба на алкохол и наркотици. Камерите вършат работа, трябва да има и повече екипи на “Пътна полиция”. Знам, че имат затруднения заради липса на екипи, но това не може така да продължава”, каза столичният кмет.
Инфаркт покосил шофьора, врязал се в насрещното и погубил петима до Плевен
Остър миокарден инфаркт е получил шофьорът на фолксваген, преди да се вреже челно в опел в насрещното до Плевен на 16 юли т. г. При сблъсъка загинаха петима души в двете коли, сред тях и две бебета на около годинка. Новите обстоятелства по разследването, водено от Плевенската окръжна прокуратура, бяха обявени в сряда.
Съдебномедицинска експертиза на водача на голфа показала разкъсване на перикарда и сърдечния мускул. Адската катастрофа стана около 14,25 ч в района на пътен възел Люляците на шосето Плевен - Ловеч.
Голфът, управляван от 60-годишен мъж от Горна Митрополия, рязко навлязъл в насрещното и там блъснал от упор опел с водач 31-годишен мъж от с. Милковица. Под смазаните ламарини на опела загинаха три поколения от една фамилия - момченце на 7 месеца, баща му, който е бил зад волана, и бабата на бебето - майка на шофьора. В голфа жертвите са 2 - водачът, който е получил инфаркт, и внучето му - момченце на годинка.
Изследванията за алкохол в кръвта на двамата шофьори бяха отрицателни. По делото като свидетели били разпитани доста хора. Предстояло да бъде назначена автотехническа експертиза.
Ще има разпити на още свидетели, както и провеждане на редица следствени действия, казаха от прокуратурата.
Разследването по делото продължава, за да се установят в пълен обем обстоятелствата, довели до възникване на катастрофата, допълват оттам.
Разследват дали братът на Елена Йончева е виновен за смъртта на моторист без книжка
Братът на Елена Йончева Иван е катастрофирал на 22 август в Монтана, научи “24 часа”.
При сблъсъка е загинал моторист без книжка, ранена е жена и детето ѝ. Информацията бе потвърдена от източници в МВР и прокуратурата.
От вътрешното ведомство имат официално съобщение за случая, но без имената на замесените.
“На 22 август 2022 г. около 20 ч на изхода на Монтана при кръстовище с път II-81 54-годишен водач на МПС от гр. София извършва маневра ляв завой и отнема предимство на движещия се от Монтана в посока град Лом мотоциклет, управляван от неправоспособен мъж на 39 г. от Козлодуй. При катастрофата мотоциклетистът загива на място. В резултат на удара пътуващите на задната седалка в автомобила 27-годишна жителка от село Винище и синът ѝ на 9 г., получават наранявания и са приети в МБАЛ “Д-р Стамен Илиев”, като майката е с опасност за живота, а момчето е с комоцио, без опасност за живота. Водачът на МПС-то е изпробван за алкохол и наркотични вещества, като пробите му са отрицателни. По случая е образувано досъдебно производство”, пише в бюлетина на полицията от 23 август.
Иван Йончев живее в София, но има екосвинеферма край Монтана и често пътува дотам, казват местните.
Катастрофата още се разследва. Назначени са медицинска и съдебнотехническа експертиза, уточни пред “24 часа” прокурор Лилия Илиева от Окръжната прокуратура в Монтана. Изяснява се кой е виновникът за катастрофата със загиналия и ранените.
Засега Иван Йончев не е обвинен.
14 дрогирани и 29 почерпени заловени да шофират за денонощие
Въпреки че от два месеца полицейските проверки за дрогирани и пияни шофьори не са спрели, водачите, които се качват зад волана под въздействието на наркотици или почерпени - ненамаляват. Само за последното денонощие те са над 40. 14 надрусани и 29 употребили алкохол в различни количества. Има обаче и такива, които са отказали да бъдат тествани.
8886 са моторните превозни средства, които са били спрени и инспектирани от пътните полицаи в рамките на разпоредената специализирана полицейска операция за спазване на Закона за движението по пътищата, съобщиха от МВР. Тази бройка е само за последните 24 часа.
Контролът е бил по отношение на 11 990 водачи и пътници, на които са били проверени документите. Съставени са били 2580 фиша и 780 акта за административни нарушения.
Акцент в акцията е недопускане на управление от водачи, употребили алкохол, наркотични вещества или техни аналози, както и управление от неправоспособни шофьори.
В рамките на изминалия ден са установени общо 29 водачи, качили се зад волана след употреба на алкохол - 13 от тях са шофирали след употреба на алкохол от 0,5 до 1,2 промила, 16 - с над 1,2 на 1000, а двама са отказали да бъдат тествани. Под въздействие на наркотици са засечени да шофират 14 души, а трима, спрени за проверка, са отказали да бъдат тествани.
От обобщените данни по метода “линеен контрол”, който се прилага активно през последните дни, са проверени общо 1965 коли и 2604 водачи и пътници. Съставени са били 571 фиша и 177 акта. Установени са трима водачи, управлявали след употреба на алкохол до 1,2 промила, двама - с над 1,2 промила, и четирима - под въздействие на наркотични вещества.
При “линейния контрол” полицейската кола се движи в трафика и когато забележи нарушение - превишена скорост или неадекватно поведение от страна на водача, автомобилът е спиран. Според пътни полицаи методът ще бъде още по-ефективен, ако полицейският автомобил не е обозначен.
Главният прокурор разпореди да се изследва влиянието на лошата маркировка и липсата на знаци при пътни инциденти
Прокурорите да възлагат експертизи за ролята и условията на пътя, както и дали липсата на маркировка или знаци е повлияла при катастрофа. Това са част от указанията, които главният прокурор Иван Гешев даде по отношение на разследванията на пътнотранспортните произшествия.
В момента рядко се назначават такива експертизи, обикновено само при тежки инциденти със загинали, тежки телесни повреди или значителни материални щети.
“Надявам се това да стане по-честа практика при същинските транспортни престъпления, да е ясно дали има форма на съпричиняване. Ако трябва да се направят и допълнителни огледи на местопроизшествието. В много случаи не само действията на водача и изправността на автомобила, но и пътната обстановка влияе”, посочи главният прокурор. Той се надявал това да доведе и до отстраняването на неизправностите на пътищата.
В сряда Иван Гешев участва в среща с представители на МВР и Министерството на регионалното развитие, която беше организирана от Института за пътна безопасност.
По-късно от прокуратурата съобщиха и останалите насоки, издадени от главния прокурор.
В тях Гешев набляга, че, когато се изяснява причината за една катастрофа, задължително трябва да се прецени необходимостта от автотехнически и комплексни съдебномедицински експертизи, които да изследват инфраструктурата и условията за безопасност.
Освен това се препоръчва при противоречия в показанията на свидетелите и обясненията на обвиняемия да се
прави проверка чрез следствен експеримент
Това се налагало, за да се изяснят важни детайли като разположението на автомобила и видимостта на пътя.
В насоките Иван Гешев набляга, че трябва внимателно да се проучва версията, че шофьорът е извършил престъплението при евентуален умисъл.
Сега делата за катастрофи се водят по непредпазливост. В един случай прокуратурата повдигна обвинение за умишлено причиняване на смърт на пътя. Това беше за катастрофата, при която загина журналистът Милен Цветков. Но съдът осъди Кристиан Николов за смърт по непредпазливост.
“Много по-лесният път и посоката, в която се насочват разследващите и съдът, е непредпазливостта. Това е по-лесният подход за разрешаване. По-трудно е да изследваш всички предпоставки и да се направи разграничение, че не става дума за непредпазливост, а за евентуален умисъл”, смята Иван Гешев.
Той обясни, че в насоките, които е издал, са дадени конкретни указания, които са задължителни за прокурорите, за разграничаване и полагане на усилия за повече обективност.
“Много трудно български магистрат може да обясни защо квалифицира едно деяние като непредпазливо, когато се управлява автомобил след употреба на алкохол, два-три вида наркотици и се движи с над два-три пъти над допустимата скорост”, добави Иван Гешев.
Още повече че шофьорът съзнателно се е поставил в това състояние и при ясното разбиране какво може да настъпи, ако кара пиян или дрогиран.
Точно затова прокурорите трябва внимателно да проучат дали водачът е съзнавал, че нарушавайки правилата за движение по пътищата, е съзнавал, че може да причини катастрофа, но въпреки това е продължил да управлява, без да предприеме каквито и да било мерки за предотвратяването им.
Обвинителите старателно трябва да проучват и дали шофьорът е карал автомобил под въздействие на алкохол и наркотици.
Главният прокурор е на мнение, че нито една институция не може да се справи сама с проблемите на пътя. Необходимо било взаимодействие между трите власти, защото гражданите не заслужавали това, което им се случва.
“Проблемите тук се дължат на безхаберие - темата не представлява интерес
Когато възникне тежко произшествие, темата представлява интерес от гледна точка на това, че добрата новина е лоша новина”, каза Иван Гешев.
“Няма как да се постигне постоянен сериозен ефект, ако няма координация. Повечето проблеми пред българските граждани и общество, включително пътната безопасност, зависят от работата на много институции”, добави той.
Още през май 2020 г. прокуратурата внесе в парламента експертни предложения за изменение на Наказателния кодекс в частта за престъпленията по транспорта. В тях се предлагаше увеличаване на размера на наказанията. Например да се предвиди от 15 до 20 г. лишаване от свобода или доживотен затвор за умишлено причиняване на смърт на едно или повече лица в случаите, в които престъплението е извършено при шофиране след употреба на алкохол над 2 промила или дрога.
През юни тази година прокуратурата представи отново предложения.
Оттам припомниха, че много пъти са казвали, че очакват реакция от институциите по внесените предложения.