За половин година гостите са оставили в местната икономика над 14,8 млн. лева
Градът е 4-и в престижната класация на European Best Destinations
Часът е 15, а жаркото августовско слънце безмилостно пече. В същото време по улиците на Пловдив сноват групи и разглеждат възрожденските къщи. Жегата изобщо не ги плаши.
На кръстовището между “Съборна” и “Четвърти януари” се чува повече реч на английски, френски, немски и испански, отколкото на български език.
Статистиката сочи, че през юли близо 400 души всеки ден са посещавали обектите на архитектурния резерват
Няколко дни преди края на месеца продадените билети са общо 11 213, а в предишните два - къщите в Стария град са разгледани от 29 126 туристи. Тези данни представи на “24 часа” Таня Славова от общинския институт “Старинен Пловдив”.
С просто око е видимо, че има взрив на туристи в Пловдив и градът доближава нивата от 2019-а, когато беше Европейска столица на културата, категорични са експерти. Очакванията са Пловдив да надмине нивата отпреди 3 години, когато заради многобройните събития беше доста посещаван.
“Ефектът на пандемията е дълготраен, но през първите 6 месеца на 2022 г. има ръст на туристите с 89% спрямо същия период на миналата година. Със 79% е нараснал броят на хората, пренощували в града. С 200% повече в сравнение с 2021-а са чуждите туристи, но спрямо 2019 г. има да наваксваме още около 30%.
Но пък българите, избрали да посетят Пловдив с нощувка, са с 5% повече в сравнение с 2019-а”, обясни шефката на отдел “Туризъм” в общината Юлиана Йорданова.
Най-много са гостите от Турция, Гърция, Обединеното кралство, Нидерландия, Франция, Испания и Италия. Най-дълги са престоите на нидерландците, а всички избират основно 4- или 5-звездни хотели.
“Чужденците много харесват Пловдив. След като станахме културна столица през 2019 г.,
целият свят разбра за красотите
на града и сега идват да ги видят с очите си”, казва уредник в къщата на д-р Стоян Чомаков, където е постоянната експозиция на Златю Бояджиев. Дворът на къща “Хиндлиян” също е препълнен.
Чужденците се дивят на алафрангите, обзавеждането и най-вече на банята в двора, която е в римски стил. Навсякъде в архитектурния резерват всеки ден човек се разминава с големи групи. Има и ученици.
Уредници няма да забравят как това лято ирландски деца, родени от смесени бракове в Дъблин, дошли на гости при бабите си в различни населени места у нас.
Организирали се сами и дошли в Пловдив да разгледат Античния театър, базиликата, Римския стадион. С тях била и учителката им от българското училище в Дъблин Зорница Гоган, която е омъжена за ирландец.
“Дойдоха в базиликата. Гид ги разходи по главната улица и на най-знаковите обекти, минаха и през “Капана”. В края на деня си хванаха рейсовете и поеха към родните места на своите баби. Беше много впечатляващо", разказаха уредници.
Друг турист от немски произход беше пристигнал под тепетата с приятелката си, която е наполовина българка. И разказа, че най-много се е впечатлил от Античния театър и Стария град.
“Прекрасно е! Но би било хубаво да има повече чешми, за да се разхлади човек в жегата”, препоръча той.
“Дойдохме и заради храната ви, много е хубава”,
във възторг е канадецът Блеър. Той и семейството му живеят в Турция и си организирали екскурзия до Пловдив, защото им е близо. Обиколили Главната и Стария град, но останали впечатлени от вкусната кухня.
“Категорично бих посетил Пловдив отново”, зарича се Джак Уилямс от Англия след два дни престой в града.
“Такова избухване на туристи не е имало отпреди пандемията”, признават служители на архитектурния резерват.
Културно-историческото наследство на Пловдив - Стария град, в който беше открита обновената художествена галерия на ул. “Съборна”, Голямата и Малката базилика, Римският форум и други забележителности, е една от причините за наплива от туристи. Другата е наситеният със събития културен календар.
“Фестивали като Hills of Rock и Opera Open привлякоха хиляди, хотелите бяха препълнени
“Дефилетата “Вино и гурме” и на младото вино, както и Панаирът на занаятите също се радват на голям интерес. Работим и по нови събития като “Гурмето под тепето”, за да има още какво да видят гостите на града”, допълва Йорданова.
Сам по себе си квартал “Капана” с многобройните си заведения и галерии също е магнит за туристите, като най-големите му фенове са от столицата.
“Софиянци си пият кафето в “Капана”,
твърдят от туристическия бранш и уточняват, че всъщност не е само кафето. Вътрешният туризъм се оказа водещ през последните няколко години.
“Българите преоткриха Пловдив.
Най-много са посетителите от София, но има и от съседни градове като Стара Загора и Велинград, както и от по-далечни като Бургас, Варна и Русе”, казва шефката на отдел “Туризъм”.
Допреди 5-6 години хората от страната възприемаха Пловдив като транзитна дестинация - минаваш през града за няколко часа, разглеждаш Стария град и Античния театър, пиеш едно кафе и си заминаваш.
Европейската столица на културата, покрай която много хора чуха за Пловдив както в страната, така и по света, обърна тази тенденция. Сега повечето туристи отсядат под тепетата за 2 и повече нощувки.
“Пловдив попадна на четвърто място в престижната класация на European Best Destinations, а в подкатегориите беше определен като най-добра винена, културна и романтична дестинация. Освен че е много престижно, това е сайт, посещаван от повечето хора, решили да пътуват някъде по света.
Така че тази реклама ще привлече още повече туристи”, убедена е Юлиана Йорданова.
Всичко това води до увеличение на приходите от туризъм със 100% през първото шестмесечие на 2022 г. спрямо миналата година и с 9 на сто над постъпленията за същия период на 2019-а. За времето от началото на януари до края на юни 2022 г. туристите са похарчили в Пловдив над 14, 8 млн. лв.