Стремежът да си възвърне окупирания от руските сили град Херсон символизира предпазливата решителност на Украйна, пише днес редакторът на "Гардиън" по въпросите на отбраната и сигурността Дан Сабаг. По думите му обявената от Киев тази седмица контраофанзива за изтласкването на руснаците от единствения завладян от тях град западно от Днепър е породила несигурност в проследяването на това как се развива операцията, независимо дали тя ще бъде успешна.
Авторът цитира думите на водещия президентски съветник Олексий Арестович, че не трябва да се очакват "бързи победи" в контраатаката на юг - нещо, което днес бе отбелязано от западни представители. В статията се цитират анонимни източници, според които украинските сили "са отблъснали назад" руската отбрана "на няколко места". Но източниците са подчертали, че е прекалено рано да се назовават превзети села или посочва размерът на отвоювана територия.
Тази предпазливост може би е реалистична, но тя е и показателна, пише експертът. Явно не става дума за "блицкриг" или атака на широк фронт, а по-скоро за локализирани опити за нанасяне на удари по видимо най-уязвимите стратегически точки по руската фронтова линия или за да се демонстрира, че Украйна е в състояние да предизвика на места руско отстъпление преди началото на зимата. Това би доказало способността на Киев да действа активно с крайна цел възстановяване на контрола върху Херсон, смята авторът на "Гардиън".
Той припомня, че през последните седмици Украйна е предприела подготвителни акции - няколко удара по стратегически мостове, водещи към Херсон, по складове за муниции и постове в руския тил източно от Днепър, в Херсон и даже в окупирания Крим. Ударите бяха извършени от дистанция с доставените от Запада ракетни комплекси "Хаймарс" и Ем-270, пише БТА.
Но въпреки че тези ефектни за окото атаки нанасят щети на руската логистика, те ще дадат на Русия време за изпращането на подкрепления. По последни оценки на западни разузнавания числеността на окупаторите западно от голямата река се е увеличила с няколко хиляди и вече достига 20 хиляди. Тоест линиите за доставки все още не са пострадали сериозно, заключава авторът.