По повод открилия се преди дни в Пекин Международен панаир за търговията с услуги и изграждането в рамките на събитието на национална демонстрационна зона за иновации на търговията с услуги, Изпълнителният директор на ЦНСССКЦИЕ д-р Момчил Станишев изрази пред КМГ мнението си, че това събитие се установи като водещо изложение в областта на търговията с услуги в глобален мащаб, предаде "Радио Китай".
В. Д-р Станишев, в момента в Пекин се провежда Международния панаир за търговия с услуги (CIFTIS) който е организиран съвместно от Министерството на търговията и общината на китайската столица. Какво е Вашето мнение за тазгодишното му издание, което е под мотото „Сътрудничество в услугите за по-добро развитие и зелени иновации за бъдещето?
О. Международният панаир за търговия с услуги, който натрупа сериозна репутация през годините се установи, като водещо изложение в областта на търговията с услуги в глобален мащаб. Подкрепата на Световната търговска организация, Конференцията на ООН за търговия и развитие и Организацията за икономическо сътрудничество и развитие е доказателство за значимостта на панаира, както в регионален, така и в международен план. Отделно от това подкрепата на международни организации за развитието на дейностите и конференциите на панаира е признание и за самите организатори и домакини на този висок форум.
Бързото развитие на търговията с услуги в Китай - така например от 2012 г. до 2021 г. добавената стойност на сектора на услугите в Китай се е увеличил 2,49 пъти, докато средният годишен темп на растеж на вноса и износа на услуги е достигнал 6,1%, е показателно за интереса в тази област. Наблюдава се висок растеж в сектора с услуги и то във високотехнологични сфери, като телекомуникационните, компютърните и информационните услуги.
Тук е важната роля и на Международният панаир за търговия с услуги, който се явява своеобразна платформа за дигитално свързване и предоставяне на решения и иновативни предложения, които да стигнат и до чуждестранните компании, които вече са на китайския пазар, както и до тези, които тепърва предстои да навлязат.
Предоставянето на услуги и начинът им на презентиране и дори изпълнение, е променен през годините в световен мащаб. Това се дължи, както на навлизането на нови технологии в различни индустрии, растеж на значението и употребата на социалните медии, така и на иновациите по отношение на самото предлагане на услуги. Когато говорим за иновации, неизбежно е да се отбележи и факта, че по същество всяка иновативна услуга трябва да е с насоченост към задоволяване на потребителите и опростяване на процесите, дори пестене на време на клиента и неговата удовлетвореност, която е добавената стойност за всеки иновативен бизнес. Обратната връзка в сектора търговия с услуги също е много важна, както за самите компании, така и за създаването на новаторски решения и усъвършенстване на иновациите.
В. В рамките на това важно международно събитие се предвижда Китай да изгради отворена система за сектора на услугите на високо ниво и национална демонстрационна зона за иновации на търговията с услуги – как ще се отрази тази идея върху българо-китайските взаимоотношения?
О. Изграждането на национална демонстрационна зона за иновации в търговията с услуги в Китай е важна стъпка в бъдещето по отношение на една дигитална свързаност на градове, региони и трансгранично развитие в сектора на услугите.
Когато говорим за свързаност, то българо-китайските отношения по оста на сътрудничеството в областта на селското стопанство, също биха се развили с бързи темпове, особено ако има и присъствие на български иновативни компании в подобна демонстрационна зона за иновации. Важен елемент за търговията с услуги между двете страни е туризмът, една от неизползваните досега възможности, която обаче, като тенденции и в глобален мащаб търпи своите промени в синхрон с темповете на технологичния напредък и въвеждането на иновативни решения.