Бизнесът: Ако токът, газът и металите продължат да поскъпват, няма кой да ни купува продукцията навън
Рецесията в Европа през зимата на 2022-2023 г. заради енергийната криза вече е неизбежна. България ще е една от страните, които ще пострадат заради свиването на търсенето на продукцията ѝ в ЕС.
Както и защото използва като икономика с много неефективни процеси на производство, потребяващи твърде много енергия - два пъти и половина над средното за Европейския съюз, а това излиза много скъпо.
Тази прогноза на “Икономист инделиджънс юнит” в доклад от миналата седмица отново разпали опасенията, че рецесията няма да подмине нито света, нито Европа, нито България.
Очакването се основава и на допускане, че вносът на газ от Русия няма да се възстанови и при студена зима неизбежен резултат ще е свиване на икономиката на ЕС. Рецесия имаме при две поредни тримесечия със икономически спад, а не растеж. САЩ вече са в техническа рецесия. България успя през първите тримесечия да постигне висок растеж, главно заради износа на машиностроителна продукция и цветни метали. При стабилно високи нива на цените на енергоносителите, традиционните български производства няма как останат все така конкурентни. А вероятно, ако Еврозоната навлезе по-дълбока рецесия ще намалее и търсенето, а от там ще се засегне и България. От вътрешното потребление ще бъдат засегнати и строителството, защото производството на материали - тухли, цимент също изисква много енергия, а стоманата е внос от Украйна и Русия.
“Растежът на БВП вероятно ще продължи да се забавя през останалата част от 2022 г., като е възможна рецесия”, е записано и в анализ на КРИБ, с който “24 часа” разполага. Той бе представен пред посланици и дипломати у нас от страните членки на ЕС преди месец.
“На икономически език “криза” се измерва с рецесия чрез спад на инвестиции, производство и доходи, както и с увеличаване на безработицата и фалитите”, смята икономистът Красен Станчев. Той обаче е категоричен, че спадът през 2022 г. ще бъде по-поносим и по-кратък от рецесиите през 1996-1997 и 2008-2009 г.
Специално за България прогнозата се основава на влошаване в очакванията за инфлацията. След близо 17% през юни, която е най-високата стойност от 24 години насам, анализаторите очакват тя да продължи да расте и през третото тримесечие.
Основните фактори за това са висока цена на енергията, ръста на транспортните разходи и на битовите сметки от началото на годината, както и поскъпването на храните. Резултатът е съществена корекция на прогнозата за инфлацията в България догодина - от 4,7% на 6% , а в края на текущата година- 14,1%.
Наскоро и МВФ намали прогнозите си за глобалния растеж, предупреждавайки, че рисковете от инфлация и войната в Украйна вече се материализират и могат да тласнат световната икономика към ръба на рецесията, ако не бъдат овладени. Фондът намали прогнозата си за растеж за 2023 г. до 2,9% спрямо априлската прогноза от 3,6%.
А главният икономист на фонда Пиер-Оливие Журинша обобщи: “Светът скоро може да се люлее на ръба на глобална рецесия, само две години след последната”. Той припомни, че световният растеж се е възстановил през 2021 г. до ръст от 6,1%, след като пандемията удари тежко глобалното производство през 2020 г.
Машиностроенето: Ако не спре поскъпването на тока, няма да оцелеем
Бизнесът също е в очакване на рецесия, но питаните от “24 часа” представители на отделни браншове засега поне не виждат спад.
“В машинистроенето се развиват заводите, които изнасят продукцията, или по някакъв друг начин се възползват от конюнктурата. Тези, свързани със суровини от Украйна и Русия, или специализирани в ремонт на машини в тези две страни, доста са закъсали”, каза Илия Келешев, председател на Браншова камара “Машиностроене”.
Бургаската корабостроителница напълно е преустановила дейността си, тъй като се е специализирала в ремонта на руски кораби. Производството на шасита и каросерии за превозни средства също е в много лошо състояние. Преди три месеца е затворил “ЗММ Враца”, а заради спирането на вноса на желязна руда и метални спряла и врачанската леярна “Враца старт”.
Оръжие и авточасти встрани от кризата
Производителите на компоненти за автомобили и авточаста, както и оръжейниците се развиват много добре. Надеждите са спадът в Европа де е плитък и кратък. Оръжейните заводи били в много добро положение и имат оживление в производството заради войната в Украйна. В добро състояние въпреки по-високите цени са и производителите на авточасти.
Пронози какъв тип рецесия се очаква обаче никой не смее да прави, защото основния фактор е цената на енергоносителите и металите. Ако те продължат да се увеличават, това ще направи продукцията на българските заводи по-слабо продаваема и неизбежно ще се стигне до намаляване на поръчките, намаляване и на работата, а в най-лошия вариант и до освобождаване на работници.
Въпросът е не дали ще има, а кога ще излезем от нея
Икономистът Петър Ганев смята, че сега големият въпрос е как да излезем от тази инфлация, без да влезем в рецесия. Защото лечението на инфлацията е вдигане на лихвите, ограничаване на кредитирането, което естествено води до рецесия, т.е. блокиране на активността.
“Две поредни тримесечия с отрицателен ръст е много вероятно да се случи, въпросът е колко дълбока, колко ще продължи и колко време ще ни отнеме да излезем от нея”, казва Ганев. Според него симптом за това, че рецесията е започнала, ще е видимата загуба на работни места от порядъка на няколкостотин хиляди.