Собственици на заведения са категорично “за” идеята на “24 часа”, приета от НАП, защото сивият сектор бил най-голямата пречка за развитието на бранша им
Съветват данъчните да обърнат поглед и към други бизнеси - например автосервизи и строителни бригади по домовете, където неизрядните със сигурност били повече
Хотелиерско-ресторантьорският бранш у нас приветства предстоящата кампания, предложена от “24 часа” и подкрепена от НАП клиентите да не плащат в заведения и магазини, ако търговецът не им издаде касова бележка.
Успешният модел е наложен от няколко години в Гърция. Именно след служебната си визита в Атина в края на юли изпълнителният директор на Националната агенция за приходите Румен Спецов е инициирал и у нас да бъде подготвен проект за кампания срещу сивия сектор.
Ако не получиш касова бележка, не си длъжен да плащаш. Това е закон, твое право!
С този призив гръцката приходна администрация приканва туристите да се борят с данъчните злоупотреби, като плащат с банкова кредитна или дебитна карта при престоя си в Гърция и като изискват касова бележка.
В кампанията, обявена за първи път през 2015 г., са ангажирани и гръцките медии.
Плакати с призив Apodixi Please (“Касова бележка, моля”) са поставени в магазини, ресторанти, заведения, на плажа и други обществени места. Има ги също на летищата, където на екрани се прожектира и видео, което обяснява правата на туристите.
У нас НАП апелира гражданите да изискват касови бележки при всяка покупка. Хората могат да контролират отчитането на приходите, като си изтеглят от Google Play или App Store мобилното приложение на НАП – NRAMobile. То дава възможност при сканирането на QR кода на издадена касова бележка веднага да се провери дали тя е регистрирана в приходната агенция.
В разгара на туристическия сезон се провежда лятна кампания по Черноморието, при която се следи и за неиздаването на касов бон. От 1 юли 2022 г. служители от Главна дирекция “Фискален контрол” на НАП са извършили над 1300 проверки.
Установени са 367 нарушения, а 58 обекта са били запечатани. “24 часа” попита представители на ресторантьорите какво мислят за бъдещата инициатива.
“Аз съм много “за” тази кампания, понеже сивият сектор е най-голямата пречка за развитието на бранша, тъй като не плаща данъци и крие ДДС”, коментира Ричард Алибегов, председател на Българската асоциация на заведенията.
“И аз бих призовал хората да не си плащат сметката, ако сервитьорът не им даде касов бон, а някакво хвърчащо листче. Защото, ако колегата в съседното заведение продава една кока- кола за 1 лев, а аз – за 2,50 лв., защото плащам ДДС и осигуровки на персонала, естествено, че клиентите ще идат при колегата. Същото е и ако келнерът ти каже на ухо сметката и плащането не е отбелязано в компютъра на заведението – в този случай той ограбва мен като собственик”, каза Алибегов. И добави, че не е нормално кафе на булевард “Витоша” в столицата да струва 1 лев – цена под 2 лева била съмнителна.
Според Алибегов сивият сектор в заведенията се е свил драстично, когато държавата реши през 2020 г. да намали ДДС от 20 на 9% първо за храната и безалкохолните напитки в заведенията, а впоследствие и за бирата и виното. Обяснението му е много просто: “Онези, които крият ДДС, не си съкращаваха разходите точно с 20%, а само с десетина процента. Не смееха с повече, тъй като има начин данъчните да ти засекат и документите, с които си доставяш стоката. Но така или иначе това изчисти сивия сектор, и то значително”.
Впоследствие обаче правителството на Кирил Петков върна 20-те процента ДДС върху бирата и виното и в момента по-ниската ставка действа само за храната и безалкохолните.
“Безспорно трябва да има такива кампании, защото
неиздаването на касова бележка и свързаното с това укриване на данъци съсипва цели бизнеси. Но нека кампанията не се съсредоточава само върху ресторантьорския бранш”, коментира Емил Коларов, председател на Сдружението на заведенията в България.
“НАП трябва да обръща внимание и на други бизнеси, в които също има неизрядни и вероятно те също пречат на колегите си. Колко пъти например ви се е случвало в автосервиз да ви издадат касова бележка или ако ви направят ремонт вкъщи, или ако купите дърва или въглища за зимата. Нашия бранш от години го смятат за много крадлив, но в него бизнесът се прави от дребни собственици, редно е да се обърне внимание и на големите пари, защото там измамите са с много по-големи последици”, каза Коларов.
Председателят на Българската хотелиеро-ресторантьорска асоциация (БХРА) Георги Щерев коментира пред “24 часа”, че браншът от години е предимно изряден.
“Нас в сферата на услугите толкова често ни проверяват и глобяват, че едва ли колегите смеят да укриват ДДС и да не издават касов бон. Но нека опитват всякакви начини да се повиши събираемостта, няма лошо в това”, каза той.
“Това не може да е само временна кампания, а трябва да се превърне в постоянно поведение на българския потребител. Кампанията може да е само началото на такъв процес”, каза и Бранимир Ботев, бивш зам.-министър на туризма и шеф на Столичния съвет по туризъм.