Лена Бориславова: Не бих хванала Кирил Петков за ръка и не съм го направила
Тъп изкуствен интелект, монтиран във фотоапарат, предизвика днешните вълнения за това държат ли се, или не за ръцете Кирил Петков и Лена Бориславова на излизане от Министерския съвет.
Съвременните фотоапарати, които правят серийни снимки със скорост 2 кадъра в секунда и използват алгоритми за стабилизиране на изображението, може да са причина за ефекта, който превъзбуди мрежите.
Обясняваме просто, като за лаици. Повечето съвременни фотоапарати снимат на серии със скорост 2 кадъра в секунда. Целта на тази екстра е да не се пропусне важната случка. Използва се главно при снимки на спортни събития. Другата екстра са разни стабилизатори на изображението. Те, условно казано, “дорисуват” заснетото на матрицата при лоши експозиционни условия, за да може на снимката все пак да се вижда нещо.
Това не означава, че всички снимки, които правят дигиталните апарати, са фейк. Но съчетаването на тези две екстри - електронна стабилизация и серийно снимане, създава изображения, които приличат на истински, но всъщност са случаен ефект.
Самата Лена обяви, че не е държала ръката на Кирил Петков.Тя написа във фейсбук: Днес в Министерския съвет имаше най-малко стотина репортери, фоторепортери, оператори. Всички знаехме, че те ще бъдат постоянно с нас и ще заснемат всичко, от всякакъв ъгъл, включително такъв, от който изглежда сякаш съм хванала премиера за ръка. Не бих и не съм го направила.
По думите ѝ няма проблем, че има такъв кадър, а по-скоро че той ще послужи за поредната акция, която да дискредитира участието на жени в политиката и да удари по лидера на партията, която започна промяната.
Бориславова припомня, че първите жени депутати се избират през далечната 1946 г. Уви, над 70 години по-късно
най-големият грях е да си жена, която иска да се развива професионално
със собствени сили и да има мнение. Тази жена веднага бива заклеймена като нечия държанка, като неубедителна, нерационална, интелектът и личните качества нямат значение - друго е средството за успех и то зависи пак от мъж, пише още тя.
Фоторепортерката Десислава Кулелиева заяви пред “24 часа”, че е прегледала всички кадри и само на един се вижда това, за което всички говорят. Наистина е показателен фактът, че на нито един друг апарат от присъствалите на събитието стотици не се е появил такъв кадър.
Дългогодишни фотографи и дизайнери изключват и варианта това да е нарочно направена фалшификация, защото се появи минути след случката. За 10 минути обработка с фотошоп не може да се нарисува ръка толкова реалистично.
Не може да бъде наречено и оптическа измама, защото в случая не става дума за някаква фата моргана, а за несъвършенства в дигиталната техника, програмирана да дообработва малко забележимото в много отчетливо. Алгоритъмът е направен да се види незабележимото. Примерно ако в границата на рязкост се вижда ръка, а извън нея има някакво петно с телесен цвят, изкуственият интелект решава, че това са две вплетени ръце, и ги “дорисува”, за да бъде доволен собственикът на фотоапарата. След половин секунда на следващия кадър петното влиза в границата на рязкост и това “дорисуване” не е необходимо и отпада. Затова за по голяма достоверност се правят много кадри от един и същи миг. Някои телефони имат и екстра, която прави една снимка от няколко последователни кадъра, като постига оптимални светлинни условия.
Те припомнят думите на легендарния фоторепортер Анри Картие Бресон: “Има хубава снимка и снимка отдалеч”.
Хипотезата дадено събитие да бъде заснето само на един кадър от тези серии, е практически невъзможна
Все едно на футболен мач голът да попадне само в един кадър от заснетата серия само на един фотоапарат. Или не е имало гол, или има нещо странно. Безспорно сигурното е, Лена и Кирил Петков се движат един до друг като близки хора.