След писмо от Европейската комисия вчера спрях изпълнението на проекти в Кресненското дефиле. Няма риск за загуба на европейско финансиране вследствие на това решение.
Това уточни във фейсбук профила си вече бившият министър на околната среда Борислав Сандов. Вчера той е разписал заповед, с която спира 2 процедури за строителство на части от Лот 3.2 на АМ Струма към АПИ, тъй като трябвало да бъде изготвена нова екологична оценка.
По-рано през деня пред "24 часа" Сандов потвърди, че има разписани заповеди за "Струма", като посочи, че по-късно официално ще даде допълнителна информация по въпроса.
Ето какво пише бившият екоминистър:
На 27 юли българското правителство получи писмо от службите на Европейската комисия (ЕК). В него ясно се посочва, че в изпълнение на европейските директиви ЕК очаква от българското правителство нова оценка по ОВОС и Оценка за съвместимост с НАТУРА 2000 на АМ Струма за ЛОт 3.2 в района на Кресненски пролом, като в нея пълно и равностойно се оценят отново всички смислени алтернативи. ЕК недвусмислено подчертава, че не може да се предрешава избора на алтернативи и че службите на ЕК ще наблюдават отблизо всички действия по проекта и ще гарантират съответствието с екологичното законодателство, като вземат нужните мерки в тази посока ако е нужно.
Един ден преди писмото на ЕК, на 26 Юли, аз посочих абсолютното същите обстоятелства на министъра на регионалното развитие и благоустройство. А именно, че за да се спазят изискванията на европейското и национално законодателство и да не се загубят европейски средства е нужно да се изготви нов ОВОС и ОС и че решението по ОВОС от 2017 година не може да се прилага.
Взимайки в предвид писмото на ЕК, на 1 август, спрях 2 процедури за строителство на части от Лот 3.2 на АМ Струма към АПИ. И двете реално влизат в нарушение на европейските изисквания, защото водят до липса на нов ОВОС и ОС и предопределят изпълнението на алтернативата одобрена през 2017 година – тоест не спирането им пряко би довело до нарушаване на европейските директива и на условията на ЕК и последващи мерки от страна на ЕК спрямо България.
Още от началото на мандата на правителството посочвах, че максимално бързото започване на нов ОВОС и ОС с всички смислени алтернативи извън Кресненски пролом и град Кресна е най-важното условие за ускоряване строежа на магистралата, за получаване и запазване на европейското финансиране и за предотвратяване на бъдещи наказателни процедури. Няма риск за загуба на европейско финансиране вследствие на това решение.