- Те ще отидат за обучение на пилоти и ракети за вторите 8 изтребителя
- Ако не довършим договора, има реална опасност да приземим ВВС, предупреди Заков
- В напреднал етап са и преговорите за заместващи изтребители на МиГ-29 с американската страна
САЩ ще компенсира България с близо 35 млн. долара за това, че доставката на осемте изтребителя F-16 ще закъснее. Първите нови изтребители се очакваха в средата на 2023 г., но заради прекъсване във веригата на доставките, причинена от COVID пандемията, америкаците ни информираха, че можем да очакваме първите изтребители в началото на 2025 г.
Компенсацията за забавянето е договорена от Министерството на отбраната. Парите от нея ще отидат за новата сделка за още осем броя F-16. Офертата за тях вече е в МО и България трябва да я одобри до 1 ноември.
Една част от парите - над 25 млн. долара ще бъдат използват за покриване на единият проект на договор, с който се купуват ракетите “Sidewinder”. Сумата по него е малко над 24 млн. долара, обясни пред комисията по отбрана военният министър Драгомир Заков.
Отделно също като компенсация се отпускат 9,5 млн. долара за обучение на пилотите за използване на т.нар. високоточни оръжия.
С американската страна е договорено и в случай, че се забавят първите осем самолета отвъд сега утвърдения срок - първото тримесечие на 2025 г., когато трябва да дойдат първите самолети, ще имаме възможност да поискаме отлагане на първата вноска за втората осмица изтребители, която имаме през 2025-а година.
“Това ни дава гаранция, че ако има забавяме, ще бъде защитен финансовият ни интерес, тъй като най-голямото плащане по втория договор ще дойде през 2026 г. Това означава, че и тя ще бъде забавена, ако нямаме първите самолети навреме”, каза Заков.
САЩ са подписали и уверение, че такова искане от България няма да наруши статута ѝ по програмата FMS.
Министерството ще внесе проекта за инвестиционен разход още този четвъртък за заседанието на Министерския съвет.
Офертата за вторите осем самолета F-16 Block 70 е 1 млрд. и 320 млн. долара. Сумата е приблизително същата като тази по първия договор, която е 1 млрд. и 256 млн. долара, но пакетът въоръжение е доста по-голям и вече имаме право на разсрочено плащане.
Бройката самолети е същата, но с разлика, че при първите самолети единичните са 6, а двуместните („спарки“) – 2, за вторите съотношението е 4 на 4. Резервните двигатели са с два повече. Ракетите за близка дистанция са с 5 повече. При ракетите за средна дистанция вземаме по-новия, най-модерния вариант и те са с 6 повече. Контейнерите са с 2 повече. В първия сет няма планиращи бомби, сега те са цялото количество. По отношение на управляемите бомби в първия сет също нямаше, сега са всички необходими. Снарядите за бордовото оръдие са два пъти повече от първия договор, резервните радари са с един повече. С един повече са резервният бордови компютър и симулаторът за въоръжение. Броят на горивните резервоари е същата бройка, както в първия комплект. Пилотите за обучение ще бъдат с четирима повече. Техниците са наполовина по-малко, защото първите винаги трябва да са повече и сега допълваме тези, които са липсвали за цяла ескадрила. Включено е и дооборудване за оперативна база.
“Ако не завършим проекта, при една по-дълга политическа нестабилност, има реален риск ВВС да бъдат приземени. Оттук нататък, ако вторият договор не бъде одобрен и не работим по него, излизаме от условията, които сме договорили, ще има нова конфигурация на блок-70, включително с финансови последици за ВВС и България. Това би означавало край на проекта F-16 за България”, предупреди Заков.
“Нямам данни САЩ да са правили подобен компромис с други държави”, подчета той.
С американската страна са и най-напредналите разговори за вземане на заместващи самолети, които България да ползва, докато дойдат F-16. В момента страната ни има МиГ-29 за охрана на небето, но летателният им ресурс изтича скоро. Ремонт пък не може да им се осигури, тъй като такъв може да се направи в Русия и Украйна, които воюват.
Затова и България разглежда три варианта - да вземе самолети втора ръка, на лизинг или само самолети за определени часове на лизинг.
Преговори се водят с няколко страни, но тези със САЩ са най-напреднали. Пред журналисти Заков не се ангажира с вид на самолетите и не потвърди дали това ще са втора ръка F-16. Но подчера, че България със сигурност ще трябва да даде някакви пари за заместващите самолети.