Студентите плащат 1,50 лв. по-малко за карта, но за най-възрастни се вдига от 8 на 10 лв.
Старите коли ще продължат да цапат центъра
От догодина пътуването в градския транспорт в София ще се заплаща по време, но старите коли ще продължат да замърсяват въздуха. Това решиха общинските съветници в четвъртък.
Те одобриха новите тарифи за пътуване с градския тарспорт. Така от 1 януари се въвеждат два нови електронни билета. Първият е “30 плюс”, като цената му ще е 1,60 лв. и ще дава възможност за неограничен брой прекачвания в рамките на 30 минути. След последното прекачване хората могат да пътуват неограничено, докато не стигнат крайната си точка. “60 плюс” ще струва 2,20 лв. При него също ще могат да се сменят няколко превозни средства, но в рамките на час.
Сегашните билети от 1,60 лв., но без право на прекачване остават в сила, но такива ще се продават на касите и автоматите в метрото.
От шофьора ще струва по-скъпо - 2 лв.
Картите за една линия и талончетата за 10 пътувания спират да важат от 2023 г. Няма да има и карти за 3 и 6 месеца.
Остава възможността за купуване на месечна карта. Персоналната за цялата градска мрежа ще е пак 50 лв. Без промяна е и цената на годишната карта – 365 лв., но тя вече ще важи и за нощния транспорт. Тя ще може да се плаща и на три вноски – първа за 150 лв., втора за 120 лв. и трета от 100 лв. Така цената ще излиза по-скъпо - 370 лв.
От 1 септември обаче влизат в сила новите видове карти. Младежката карта за хора до 26 г., която ще е с цена 25 лв. на месец и по 250 лв. на година. По-евтини ще са картите за ученици и студенти. Вместо сегашните 21,50 лв. те ще плащат 20 лв. на месец. За година пък картата е 200 лв.
Пенсионерите ще плащат по 25 лв. за месечна карта, което е намаление с 1 лв. За хората над 68 г. обаче месечният абонамент от 8 става 10 лв.
Ще има и още една преференциална карта - за родител, който е в отпуск за отглеждане на дете. Ще може да се ползва както от майки, така и от бащи, които временно не работят, за да гледат децата си до 2 г. Тя ще струва 10 лв. на месец. (Виж инфографиката.)
Въвежда се и “бял билет”. Той ще се предоставя безплатно в дни, когато въздухът в столицата е силно замърсен. Идеята е на председателя на СОС Георги Георгиев от групата на ГЕРБ-СДС.
Забраната на старите автомобили в центъра и на отоплението с дърва и въглища бе бламирана от общинските съветници от ДБ, БСП и “Патриоти за София” и Борис Бонев. Аргументът бе, че проектът на наредба, с която се въвеждат нискоемисионни зони, е “претупан”.
“Разбирам, че сте много натоварени днес, но мисля, че това не е причина да бламирате дейност, по която работим от години. Моля ви, бъдете отговорни. Това са ангажименти на всички вас, защото, ако дори отказвате да разглеждате проекта, това означава, че наесен ще започнат дни с интензивно замърсяване. И ще ви помоля тогава да не ми задавате въпроси защо е мръсен въздухът. Защото отговорността е на всички. За мен това е най-важната тема на това заседание на СОС”, обърна се към тях кметът Йорданка Фандъкова. Председателят на СОС дори се закани да свиква съветниците всеки четвъртък през ваканцията, за да обсъждат точката. Въпреки това след две прегласувания докладът падна от дневния ред.
Той предвиждаше центърът на София да е забранен между 1 декември и 28 февруари за най-замърсяващите коли - тези без екокатегория, със стандарт Евро 1 и Евро 2. Те са около 800 хил. автомобила.
Ограниченията трябваше да се въвеждат поетапно, като ще важат за две зони.
Първата е наречена “Малък ринг” - това е идеалният център. В нея не трябваше да влизат автомобили със стандарт Eвро 1 (произведени преди 1996 г.) още от 1 декември т.г. От 2025 г. в малкия ринг през зимата се предвиждаше да не могат да влизат и тези със стикер Евро 2 - произведени до 2000 г. А през 2028 г. със забрана трябваше да са и тези с Евро 3, т.е. произведени преди началото на 2005 г.
Втората зона е “Голям ринг”, или широкият център. Предложението бе забраната със стикер Евро 1 да стартира от 2025 г., а от 2028-а да не се допускат и тези с Евро 2.
Рестрикциите нямаше да важат за хората, които живеят в зоните.
През малкия ринг минават 171 079 превозни средства за 24 ч,
а през големия - 304 911, показват предварителните данни. Според анализ 11% от замърсяването с фини прахови частици се дължи на автотранспорта.
Наредбата предвиждаше и въвеждане на зона за ниски емисии за употребата на твърди горива за битово отопление от 2025 г. Тя трябваше да важи за районите с изградена топлопреносна мрежа. След 8 г. пък трябваше да се въведе пълна забрана за отопление с дърва и въглища в София.
Европейският градски център - не само без коли, но и удобен за пешеходци и колела
Градовете трябва да са пълни с хора, които се разхождат и карат велосипеди, без да пищят клаксони на коли или да се страхуват да не бъдат прегазени. По тази причина повечето столици и големи градове в Европа забраняват или силно ограничават движението на автомобили в центъра.
Още от 2019 г. испанската столица Мадрид ограничава достъпа на стари автомобили до центъра. Мярката се прилага за бензинови коли, регистрирани преди 2000 г., и дизелови - преди 2006 г.
Копенхаген е дом на най-голямата зона без автомобили в Европа. В началото на 60-те години столицата на Дания бе пионер в зоните само за пешеходци и сега градът има 321 км велосипедни маршрути. Над половината от хората в Копенхаген карат колело до работа.
Брюксел, столицата на Белгия, винаги е имал улици само за пешеходци около градския площад, което го прави втората по големина зона без автомобили в Европа. От 2018 г. е забранено да се движат дизелови коли, произведени преди 1998 г., а общественият транспорт е безплатен в дните със силно замърсяване на въздуха.
Осло прибягна до подобна пълна забрана за коли в центъра от 2019 г. Столицата на Норвегия инвестира в подобряване на обществения транспорт и повече от 56 км пътища ще бъдат заменени с велоалеи.
Германският Хамбург планира да превърне ходенето пеша и велосипедът като доминираща форма на транспорт. Проектът предвижда 40% от града да бъдат зелена мрежа с достъп без автомоби.
Милано, който страда от едни от най-тежките задръствания повече от всеки друг град в Европа, плаща на жителите си да ползват обществен транспорт и да оставят колите си у дома. За всеки ден, в който шофьорите оставят автомобилите си паркирани в работно време, те получават ваучер от 1,50 евро за градския транспорт.
От началото на 2019 г. автомобили, произведени преди 1997 г., и камиони, по-стари от 1994 г., не може да се движат в Барселона през делничните дни. За улеснение на бедните всеки, който се откаже от старо превозно средство, ще има право на тригодишна карта за обществен транспорт.
От 2024 г. Париж няма да пуска дизелови автомобили, а от 2030-а и - тези на газ. Вече има забрана за по-стари коли да влизат в центъра в работно време през делничните дни.