Строителни фирми чакат втория транш, който държавата им дължи за свършена вече работа
Втората част от парите, които държавата дължи на пътните фирми за миналогодишните ремонти - около 560 млн. лв., няма как да се плати скоро. Това се разбра в четвъртък, когато председателят на регионалната комисия в парламента Настимир Ананиев отмени в последния момент заседание.
На него трябваше да се гласува доклад на междуведомствена група, от чието приемане зависи плащането на парите.
Самият Ананиев не отговаряше на мобилния си телефон в четвъртък, но колежката му от ИТН Снежанка Траянска разкри причината.
“На нас председателят на комисията ни даде невнятно обяснение защо не може да се гласува докладът - имало проблем с ДНСК и докато той не се разреши, докладът не може да се гласува. Което не е правилно, защото, ако това е проблем, втората и третата точка от дневния ред предвиждаха също разрешаването на важни проблеми: приемането най-после на индексация на строителните договори и промяната в Закона за обществените поръчки, която позволява това”, каза пред “24 часа” Траянска.
За проблема със становището на ДНСК се знае от седмици. Работната група е решила първоначално, че всички ремонти по метода “студено рециклиране”, т.е. около 80% от извършените през миналата година, представляват основен ремонт. Те са поискали становище от Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) дали студеното рециклиране представлява текущ ремонт, или основен
Разграничението е важно, защото договорите на пътноподдържащите фирми са подписани за текущ ремонт и поддръжка на пътищата. През 2021 г. пътната агенция обаче е възлагала и основни ремонти на пътища на същите фирми, което според премиера в оставка Кирил Петков и вицепремиера и финансов министър Асен Василев не е правилно и досега служеше като претекст да не се платят тези ремонти. Въпреки че с разрешението на Кирил Петков първата половина от парите вече бе платена, без да се чакат проверките.
Становището на ДНСК от 6 страници е качено от няколко дни на сайта на Българската браншова камара “Пътища” и в него ясно пише, че студеното рециклиране е повърхностен ремонт на горната част на пътната настилка, без да се стига до почвата отдолу, което би било основен ремонт.
Затова и докладът вече цял месец стои неподписан от членовете на междуведомствената работна група, а обещанието на кабинета в оставка бе втората част от дължимите пари да се плати, когато докладът излезе и в зависимост от резултатите от него.
Ако при предстоящото решаване на “проблема”, както го нарича Настимир Ананиев, се реши, че 80% от извършените ремонти са основни и не е следвало да се възлагат и извършват в рамките на тези договори, пътните фирми ще трябва да получат пари само за 20% от извършената от тях дейност.
Междувременно те се заканиха да си изкарат изпълнителни листове и да си вземат чрез съдебен изпълнител парите, тъй като за ремонтите още миналата година пътната агенция е издала фактури за цялата им стойност и те са си платили на хазната ДДС-то върху сумите. Това каза в интервю за “24 часа” преди три седмици председателят на управителния съвет на браншовата камара Стефан Чайков.
Индексацията на строителните договори в държавата също е чакана много отдавна, тъй като редица големи проекти, финансирани с евросредства, в момента са спрени - разликата между актуалните цени на строителните материали и тези, които са оферирани навремето, вече е много голяма.