Процедурата продължи година и половина и обявиха резултата в последните дни на кабинета
Късно вечерта във вторник Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) публикува решение на председателя си за избор на изпълнители на около половината от бъдещата магистрала Русе – Велико Търново. Пари за нея обаче няма - те са предвидени по новата Оперативна програма “Транспортна свързаност 2021-2027”, която още дори не е пратена в Брюксел и не се знае кога ще бъде утвърдена. Междувременно част от отстранените от класирането фирми искат да обжалват поръчката и вероятно ще го направят в близките дни, научи “24 часа”.
Обществената поръчка за проектиране и строителство на първите 76 км от 130-километровия аутобан бе обявена още в края на 2020 г.
Тези километри са разделени на два участъка – от Русе до Бяла около 40 км ще прави обединение между фирмите “Автомагистрали Черно море” АД, “Инфра Експерт” АД, “Пътинженерингстрой-Т” ЕАД и “Трансконсулт-22” ЕООД. Тяхната оферта значително надвишава прогнозната цена, която е 446,3 млн. без ДДС. Обединението предлага да работи срещу 709 млн. лв.
Другата част е обходът на град Бяла, където ще работят фирмите “Европейски пътища” АД, “Грома Холд” ЕООД, “Водно строителство – Благоевград” АД, “Автомагистрали Хемус” АД и “Пътпроект 2000” ООД. Тяхната оферта също надвишава значително прогнозната цена на АПИ - тя е за 536,3 млн. лв. без ДДС, а офертата е за 985 млн. лв. В крайна сметка заедно с ДДС изграждането на тази половина от магистралата излиза 1,179 млрд. лв. Проблемът обаче е, че парите не са осигурени. В такива случаи евентуалните договори с изпълнителите се сключват под условие. Сроковете за изпълнение, които са средно около 4 години, започват да текат от момента на осигуряване на парите, по-точно от датата, на която АПИ уведоми писмено изпълнителите, че има финансиране. Ако обаче това не стане в рамките на три месеца от датата на сключването на договорите, всяка от страните има право да ги прекъсне без предизвестие и без да дължи неустойка, пише в заданието на обществената поръчка. Това означава, че на практика продължилата почти две години обществена поръчка е била напразна загуба на време и трябва да се провежда нова.
Междувременно е твърде възможно решението на председателя на АПИ Тодор Василев за избраните фирми да бъде обжалвано - първо пред КЗК, а после и пред ВАС. Срокът за това е 10-дневен и е започнал да тече от сряда, 20 юли.
В процедурата са подадени общо 7 оферти и нагласите на фирмите, които не са класирани или са отстранени, са по-скоро да обжалват, установи “24 часа”. Засега още никой не е разгледал подробно мотивите и основанията, защото процедурата има две части - първо се разглежда техническото предложение, а после ценовото.
Има и фирми, които в хода на процедурата просто не са се отзовали на предложението на АПИ да потвърдят офертата си и поради това са отстранени. Те не са потвърдили първоначалното си предложение, защото офертата е правена през 2021 г. и вече не отговаря на реалните цени в момента. От втората половина на 2021 г. започна много силно поскъпване на основни строителни материали като битум и желязо, чиито цени нараснаха с над 40% и сметките, правени в края на 2020 г., вече не отговарят на действителността.
Според запознати причината продължилата почти две години процедура да се пришпорва точно сега, в последните дни на кабинета, е именно в ценовите оферти, чийто срок ще изтече скоро. Преди около месец премиерът в оставка Кирил Петков забрани на принципала на АПИ - МРРБ да възлага и разпорежда разходи над 900 хиляди лв.
Според идейния проект за магистралата, който единствено е готов към момента, аутобанът трябва да започне 3 километра източно от Дунав мост в Русе. След това той ще се насочи към град Бяла, където ще се направи един 30-километров обход на града и трафикът ще го заобикаля.
За участъка от Бяла до Велико Търново все още не е обявена обществена поръчка. Там трасето се предвижда да минава през 22 общини, преди да стигне до Велико Търново, като ще има общо 18 пътни възела.
Аутобанът ще стига на практика до Дебелец, което е южно от Велико Търново и оттам трафикът ще се разделя на две. Едната част ще се насочи към Прохода на републиката, а другата - към бъдещия тунел под Шипка. По този начин магистралата ще прави връзка между Северна и Южна България, а от друга страна - и между Румъния и Гърция и Турция. Другото ѝ предимство е, че тя ще извежда напълно трафика от населените места и ще облекчи движението около Бяла, където се намират едни от пътищата с най-голяма концентрация на катастрофи в България.