За по-възрастните служители може да е по-трудно, но има трикове, които помагат
Рейчъл Съндърланд има 30-годишен опит в модната индустрия. Работила е като дизайнер за няколко големи компании, но след като през 2015 г. се присъединява към Superdry, изведнъж кариерата ѝ спира да напредва, въпреки че благодарение на нейната работа спадът на някои продажби е преодолян. Шефовете ѝ я хвалят, но не я повишават. Първоначално тя смята, че фирмата просто не може да си позволи да ѝ даде повече, но когато двама далеч по-неопитни от нея колеги са направени старши дизайнери, решава да повдигне въпрос пред своя мениджър. Отговорът му е, че ако иска повишение, ще трябва да поеме и допълнителни отговорности. И макар тя да се съгласява, това не се случва. Официалната причина е, че предстои преструктуриране на компанията, но истинската е, че отделът за човешки ресурси е оценил като нисък риска тя да напусне, ако исканията ѝ не бъдат удовлетворени. Съндърланд е над 50 г., което автоматично я слага в категорията на служители, които по-трудно си намират нова работа, защото имат очаквания за по-високи възнаграждения заради опита си.
От април до юли 2020 г. в разгара на пандемията тя е пусната в отпуск. След като се връща от него, получава задачи, които приема като понижение, и решава да напусне, но да си търси правата. Завежда иск пред трудов трибунал в Англия, който преди дни постанови, че трябва да ѝ бъде изплатено близо 100 000 паунда обезщетение, тъй като е била подложена на несправедливо отоношение, а и заради преживения стрес се е разболяла и не може да продължи да се труди.
Случаи като този на Съндърланд въобще не са рядкост, но много малко от тях стигат до трудов трибунал. Причината е, че обикновено фирмите гледат така да изпипат нещата, че служителите да не могат да си търсят правата. Във времена на кризи това изглежда още по-лесно. Винаги може да се измисли някакво преструктуриране уж с цел намаляване на разходите, заради което позицията на неудобния или прекалено платения работник да изчезне и по-късно да се появи под нова форма.
Затова много хора се въздържат да поставят пряко въпрос на шефа си за увеличаване на заплатата или повишение, а разчитат на синдикални представители или на някакво колективно искане, към което да се присъединят. В резултат рядко получават това, което смятат, че заслужават, и бавно трупат неудовлетвореност от работата си. А когато става въпрос за рекордно поскъпване на живота, както е в момента, са склонни и на смяна на професията и на местоживеенето.
Според експерти много неща в пазара на труда ще са по-лесни, ако разговорът за пари между шеф и подчинен се води по подходящ начин. “Планирайте момента. Говорите с вашия мениджър във време, когато знаете, че няма да е зает или разсеян. Направете искането за увеличение на заплатата лице в лице, а не чрез месинджър или имейл, тъй като така е по-трудно да се откаже”, казва пред “Гардиън” Ели Грийн от онлайн платформата за набиране на персонал Totaljobs. Преди това се постарайте да проучите пазара на труда във вашия сектор, като се снабдите с данни за предлагани и плащани възнаграждения, за търсене на работна ръка, както и какви актуализации на заплатите се правят в момента. Говорете с колеги и приятели какво получават, тъй като прозрачността в заплащането в крайна сметка е от интерес за всички. Отървете се от безполезни мисли, като че искането на пари може да ви направи да изглеждате алчни. Заменете ги например с “претенциите за по-високо възнаграждение показват, че съм амбициозен или че имам алтернатива”.
Потренирайте предварително пред огледало какво ще кажете и как изглеждате, когато го правите. Наблюдавайте езика на тялото си. Тонът и отношението са много важни. Те издават дали сте искрен в това, което казвате. Не започвайте директно да искате конкретни суми. Определете първо минимума, на който сте съгласен. Ако е 10%, поискайте 15 или 20 процента, за да може да маневрирате в преговорите.
Организационният психолог д-р Линда Фолан даже препоръчва първата една трета от времето, което сте си определили за разговора, да бъде използвана за изграждане на комуникационна връзка с шефа. Може да подхванете тема извън работата, която знаете, че го вълнува. Да попитате за някого от близките му как са, ако ги познавате. Помнете, че говорим много по-добре с някого, с когото чувстваме, че сме свързани, съветва Фолан. Избягвайте да използвате фрази като “надявам се, че това няма да натовари много фирмата или пък да ви създаде лични притеснения”, тъй като това ще намали вашата убедителност. Избройте всичките си постижения до момента, които ви правят ценен или незаменим служител. Бъдете конкретен относно това, което сте постигнали след последната актуализация на заплащането ви. Старайте се да се усмихвате и да изглеждате обещаващо, а не притеснен и затормозен, че може да не успеете да си платите сметките и затова ви трябват повече пари. Мениджърите много добре знаят, че подобни проблеми рязко обсебват съзнанието на служителя и той става по-малко работоспособен. Така че за тях може да се окаже по-изгодно да се разделят с вас и да наемат някого, който няма толкова високи разходи и може да се задоволи с по-малко.
“Крайната ви цел е така да аргументирате искането си, че да убедите своя шеф, че сегашното ви заплащане не е в съответствие с пазара, където търсенето е силно и свободните работни места са рекордно високи. Следователно смяната на опитни и добри служители е рискована и струва много”, съветва Ели Грийн.
Ще е много полезно, ако успеете да предложите нещо ново в работа си, което да издава, че мислите за бъдещото развитие на фирмата и нейните успехи. Ако сте на възраст и с по-голям опит, може да е обучение на по-млади колеги. Така още по-силно ще подчертаете, че увеличаването на възнаграждението ви няма да е тежест, а инвестиция в компанията.