От 740 проекта за 1 541 508 320, 61 лв., са подбрани 303, които са предназначени за 194 общини с население 5 912 850 жители
Оценката била направена по степента на проектна готовност и социалната значимост на инвестициите в тях
Специална междуведомствена работна група е разгледала предложенията за изпълнение на инфраструктурни проекти от техническата инфраструктура – реконструкция и ремонт на улична мрежа и общински пътища, доизграждане и основен ремонт на водопроводни и канализационни мрежи и съоръжения, и други. В прегледа са били включени и проекти за ремонт на сгради общинска собственост на читалища.
Това става ясно от доклад, изготвен от нея, обявен от финансовото министерство на сайта му. Към доклада има и пълен списък на общините, които ще получат целево финансиране.
От доклада става ясно, че за основен критерий за подбор на предложенията бе определено наличието на пълна проектна готовност, в т.ч. наличието на съгласувани и одобрени технически или работни проекти, както и влезли в сила разрешения за строеж, когато такива се изискват за съгласно действащата нормативна уредба.
За да се постигне максимална представителност на финансовата подкрепа и оптимизиране на социалния ефект от инвестициите, в зависимост от населението на отделните общини са били въведени максимални прагове за финансиране на един проект, както и максимален праг за финансиране за дадената община, уточнява доклада.
Конкретните стойности за различните категории са: Население на община (бр.) Праг за един проект Коефициент Праг за една община общо до 2000 1 млн. лв. 150% 1,5 млн. лв. 2000 - 5000 2,5 млн. лв. 150% 3,75 млн. лв. 5000 - 10 000 3,5 млн. лв. 150% 5,25 млн. лв. 10 000 - 20 000 4,5 млн. лв. 150% 6,75 млн. лв. 20 000 - 50 000 6 млн. лв. 150% 9 млн. лв. 50 000 - 100 000 7,5 млн. лв. 150% 11,25 млн. лв. над 100 000 10,5 млн. лв. 150% 15,75 млн. лв.
Проекти със заявено общо финансиране над зададените индивидуални лимити бяха отхвърлени като недопустими. Бе прието също така, че допустими за финансиране са два проекта за община. Трети проект се счита за допустим, в случай че заявеното общо финансиране за трите предложения не надхвърля 150% от прага за финансиране на един проект за община от съответната група по население. Общият брой проекти, предложени за финансиране, не може да надхвърля 3 броя за една община, с изключение на общините с районно деление - Столична община, Варна и Пловдив. За общините с районно деление критериите се прилагат на ниво район.
За да няма двойно финансиране, е възприет и подхода да бъдат отхвърлени като недопустими проекти, финансирани със собствени или заемни средства, както и със средства от европейските структурни и инвестиционни фондове (ЕСИФ).
В допълнение, предпочитание бе дадено на проекти предложения, които не са допустими за финансиране със средства от ЕСИФ или Националния план за възстановяване и устойчивост.
Подборът бе направен от общо постъпили заявления в Министерството на регионалното развитие и благоустройството и в Министерството на финансите за 740 проекта на обща стойност за финансиране през 2022 г. от 1 541 508 320, 61 лв. Общият брой на подбраните, съобразно горепосочените критерии, проекти е 303, предназначени за 194 общини с население 5 912 850 жители. От предложните проекти за 2022 г. 146 броя проекти са за ВиК, на стойност 188 595 078, 11 лв. (44 %); за пътища 144 проекта на стойност 220 659 027, 37 лв. (52 %); за техническа инфраструктура са 8 проекта, на стойност 9 741 801,00 лв. (2 %) и за извършване на ремонт на сгради общинска собственост на читалища 5 броя проекти на стойност 7 465 860, 29 лв. (2 %). Необходимите средства за изпълнение на приоритизираните проекти за 2022 г. са в общ размер на 426 461 766,77 лв. и ще се осигурят от бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за 2022 г. чрез преструктуриране на разходите по бюджета на МРРБ. Междуведомствената работна група счита, че чрез извършения подбор се осигурява максимално справедливо разпределение на публичния ресурс, пропорционалност на инвестиционната подкрепа спрямо заинтересованите страни и представителност на общините – 73% от общините, и 86% от населението на страната по данни на НСИ. Предвид гореизложеното, предоставяме на Вашето внимание настоящия доклад, ведно със „Списък на предложения за целево финансиране на инвестиционни проекти на общините за обекти на техническата и социална инфраструктура“.