Пилотът: Ще си търся правата
Още издирват кой докара онзи самолет от Литва и изчезна
Малък учебен самолет с изключен транспондер (електронно устройство, което служи за разпознаване) вдигна на нокти командването на ВВС на НАТО, което прати български МиГ-29 да го гони над Свищов. Случаят с неидентифицирани полети над България е втори за месец и накара военни и експерти да започнат да се съмняват
дали някой не тества охраната
на българското въздушно пространство.
“Български изтребители МиГ-29 са прехванали и приземили самолет, нарушител на въздушното ни пространство”, обяви около 1 ч сутринта в четвъртък Министерството на отбраната, въпреки че произшествието е станало още около 18 часа в сряда. Впоследствие стана ясно, че приземеният самолет е учебна “Чесна-150” с развалена радиостанция, а да го гони е бил вдигнат само един МиГ-29.
“Чесната” се е появила на радарите около Свищов на височина 600 м и е навлязла в активирана временно резервирана зона без полетен план и без включено устройство за връзка с наземните радари, обявиха от Министерството на отбраната.
Дежурните МиГ-29 са задействани почти веднага от авиобаза Граф Игнатиево. Водачът на двойката е излетял в 17,53 ч и е установил визуален контакт с пилота на малкия самолет в 18,03ч. Изтребителят го съпроводил до плевенското летище Бохот 5 минути по-късно.
“По установените процедури след кацането му дежурният изтребител блокира летището до установяване на двигателя и намесата на наземните органи. На земята бе установена самоличността на пилота на малкия самолет”, посочват от МО в съобщението си. Те допълват и че в задачата са се включили едни от най-младите летци на ВВС.
“Пилотът на “Чесната” не е бил агресивен и не е правил опити да избяга, разказа командирът на авиобаза Граф Игнатиево ген. Николай Русев.
“Нямам представа защо бях прехванат. При изпълнение на учебно-тренировъчен полет към 16 ч поради технически проблеми в радиостанцията се качих на самолета, за да го тествам. Не съм ходил до Свищов, а изпълних задача на около 20 км от летището в Бохот, след което бях прехванат от самолет на ВВС”, разказа своята версия обаче пилотът на малкото самолетче Валери Илиев.
“Изтребителят изпълни няколко маневри над мен и разбрах, че съм прехванат. Изпълних си задачата и кацнах на летището, след това се изсипа полиция”, каза той. По-късно бил отведен в полицията, където го държали до сутринта.
“Снеха ми показания. Ще предявя искания. Това
нарушава свободата ми и петни името ми”,
категоричен бе той.
Илиев обучава пилоти от 10 г. Самолетът, с който е летял, е собственост на “Олимпия Еър” - училище за обучение на пилоти в гражданската авиация. Техни възпитаници извършват по 20-30 полета дневно в района.
“Не съм нарушител, информацията не се дава от България, а от командването на НАТО. В авиацията съществува пространство G - сегмент от въздушното пространство до определена височина, в която всеки един собственик на летателно средство може да изпълнява полети, без да се обажда на когото и да било. Аз винаги се обаждам. Не съм нарушил никакви закони, нито съм бил причина за паника”, каза Илиев пред “България он еър”. Според него става въпрос за “досадна грешка” и предполага, че румънските ВВС са подали информация за някакъв обект и той по погрешка е прехванат от нашите ВВС.
Самолетът е учебен и по правило се движи на тази височина, без да е длъжен да включва транспондер, твърди и собственикът на летище Бохот Антон Георгиев. Той подчерта, че самолетът вече е заключен в хангара. А ситуацията определи като “комична”.
“Става въпрос за стандартна процедура.
Нашите изтребители са вдигнати по сигнал от командването на НАТО
Очевидно самолетът е правил действия, които центърът в НАТО е възприел като потенциален риск”, обясни обаче в четвъртък следобед военният министър Драгомир Заков. Той подчерта, че след такъв сигнал вдигането на изтребителите е задължително.
В началото на юни по-голям скандал предизвика малък двумоторен самолет Beechcraft, който излетя от Латвия, премина през Полша, Словакия, Унгария и Румъния, презареди на летище до Видин, след което излетя и стигна до летището в с. Буховци до Търговище, където бе открит изоставен. Като през целия път от Латвия до Буховци отбраната на НАТО не се задейства, а нашите пилоти се оправдаха, че гръмотевична буря им попречила да го хванат.
“След навлизането на самолета в България при сложни хидрометеорологични условия са задействани ВВС”, увери тогава Заков. Той бе категоричен, че военните са спазили всички процедури и за излетели с риск да не могат да се върнат заради бурята. Министърът подчерта и че не е имало заплаха за националната сигурност. Не стана ясно обаче защо изтребителите не са ескортирали самолета до най-близкото летище, а той е оставен да кацне и екипажът му да избяга.
След като бе намерен до Буховци, самолетът бе претърсен от полицията по версията дали с него не са пренасяни наркотици. Прокуратурата в Търговище образува дело за незаконно завладяване на самолет. Разследването все още се води, а самоличността на пилота на литовския самолет е неясна. Пилотът е бил ас, за да пилотира толкова ниско, на тъмно и по време на буря, коментираха тогава експерти.
От окръжната прокуратура в Търговище вчера обясниха пред “24 часа”, че няма какво да споделят с медиите.
Сходните случаи накараха авиационния експерт Ангел Борисов да заподозре, че някой тества ВВС. Според началника на отбраната адмирал Емил Ефтимов обаче полетът от сряда не е бил тест, а грешка.