Седмица след като “24 часа” написа, че само 62 400 лева трябват, за да се спрат катастрофите в Кресненското дефиле чрез колчета, те вече се поставят. Монтират ги от четвъртък, точно 8 дни след нашия материал.
В публикацията от 1 юли описахме, че ако се сложат метални колчета на 15 метра, те ще спрат изпреварванията. Именно те са причина за смъртоносните катастрофи.
На късите прави колите опитват да изпеваряти не виждат идващите в насрещното след завой автомобили.
А данните показват, че всички удари са на до 40 метра от завой. Ако сложат колчета, тези изпреварвания ще са абсолютно невъзможни. Причината е, че ако шофьор кара с 50 км/ч, това означава 18 метра в секунда. Така няма да успее да навлезе в насрещното.
Същевременно, ако камион например претърпи инцидент, 15-те метра разстояние позволяват той да бъде изтеглен, тъй като има достатъчно пространство това да стане. Затова и е избрано колчетата да са на такова, а не по-малко разстояние. Те трябваше да бъдат поставени до 17 юни. Срокът бе обявен от регионалния министър в оставка Гроздан Караджов на 1 юни. На 30 юни обаче нямаше и помен дори от опит за слагане. От Агенция “Пътна инфраструктура” се оправдаха пред “24 часа” с това, че подобен монтаж има техническо време, но не можаха да обяснят защо изобщо ремонтът не е почнал.
Само дни след като описахме казуса обаче, поставянето им вече започна.
И докато колчетата са подходящи за подобни пътища, които са само с две ленти, то за по-големите има друго решение. Поставя се мантинела през средата, за да разделя двете платна. Другият вариант е да се направят изкуствени острови на определено разстояние. Това обаче е доста по-скъп проект, отнема и време, за да бъде проектиран.
Тунелите са най-удачните алтернативи в планинските райони. Там пътищата често са стръмни, с остри завои. Затова се проектира и изгражда тунел. У нас такива почти няма и рядко са с дължина над 1 км, а ако случайно го надхвърлят, то много рядко е с над 100 метра. Винаги при тях трафикът в двете посоки е отделен и няма риск от челна катастрофа.
И докато по пътя има различни решения, самите производители на автомобили също полагат усилия. Колите имат въздушни възглавници, поне по 4. Съвременните са с до 24. Те са на всяка врата, пред всеки пътник и шофьора. Оборудвани са триточкови колани. Бронята е направена така, че да се мачка плавно, за да обира от скоростта.
Предницата е плоска и равна, идеята е да поемер авномерно удара. Стъклото е направено така, че или да се пука, или направо да изхвърча, а не да се чупи на парчета, за да се избегне порязването. Колите имат ABS, с който автомобилът спира по-плавно и така се намалява динамичното натоварване. А по-новите модели разполагат и с тракшън контрол, който задържа автомобила на пътното платно. Мерки има и срещу леки катастрофи - парктроникът помага при паркиране. А някои коли вече разполагат и с различни камери.
Най-важно обаче остава обучението на шофьорите. Те трябва да карат повече часове по кормуване, както и да има отделени поне няколко от тях за каране извън града, не само по магистрала. Теоретичната подготовка пък трябва да има примери за това какви инциденти са се случили след определени нарушения, смятат експерти.