До месец слагат колчета на 15 метра в дефилето
Уж щяха да ги поставят до 17 юни, но само в участък от 500 метра има няколко конуса
Всички удари са на до 40 метра от завоите
62 400 лева са необходими, за да се поставят делениатори - колчета, които да разделят двете платна на Кресненското дефиле. Те ще са през 15 метра - има такова решение на Държавната агенция за безопасност на движението, а регионалният министър Гроздан Караджов обеща преди месец, че ще са на пътя до 17 юни. Предвидено е да ги има на още 6 местa.
Две седмици след датата, цитирана от Караджов, едва в 500 метра от участъка има конуси. За разлика от колчетата, те не са прикрепени по никакъв начин към пътя. Тъй като са изцяло пластмасови, в горещи дни не е изключено дори да се разтопят. Колчетата, за които има решение, ще са с метална основа и гумени нагоре. Ако бъдат поставени на целите 18 км между Симитли и Кресна, ще струват 62 400 лева при цена от 52 лева за едно, каквито са офертите за една бройка на дребно. Самото дефиле е с 4 километра по-късо. Така за самия район са нужни 933 колчета с обща цена 48 333 лева.
Технологията, по която се слагат, е причината те да не са поставени, обясниха за “24 часа” от Агенция “Пътна инфраструктура”, които стопанисват пътя. Оттам обясниха, че ще са готови до месец. Ако са на 15 метра, както е по план, а човек кара с ограничението от 50 км/ч, то той ще минава разстоянието от едната до следващата преграда за точно една секунда и половина. Или малко по-бързо, ако се движи с 60 км/ч, което реално е законно, тъй като за превишение на скоростта с до 10 км/ч санкция в Закона за движение по пътищата не е предвидена. За такова време нито един шофьор не би успял да се промъкне между колчетата, посочиха експерти, с които “24 часа” разговаря. Те обясниха, че е обсъждан и вариант да се сложат прегради на по-малко разстояние. Той обаче отпаднал, тъй като се приела тезата, че автомобили с повреди трябва да могат да стигнат до най-близката отбивка. А 10 метра биха ги затруднили и създали проблеми в движението.
Абсолютно всички катастрофи в дефилето са в район до 40 метра след завой, разказа полицай, който работи на участъка. Той обясни, че става дума за следното - шофьор вижда права и решава да изпреварва. 100-те метра обаче не му стигат, а от завоя изскача кола в насрещното и двата автомобила се удрят челно.
Именно заради това преди повече от месец правителството взе решение да забрани изпреварването в района. Въведе и ограничение от 50 км/ч.
Прясно положена двойно непрекъсната линия има по цялото трасе от Симитли до Кресна. В средата ѝ е сложена червена линия, също непрекъсната, видя на място екип на “24 часа”. А в четвъртък маркировката се повтаряше с допълнителен слой боя. Още след Симитли бе поставена табела с надпис “Участък с концентрация на ПТП”. На ден по него минават над 11 хил. моторни превозни средства, а на година стават над 250 пътни инцидента. Само през миналата година не е имало катастрофа със загинал. А последният тежък инцидент стана във вторник. Тогава точно след завой и при изпреварване се удариха тир, кола и бус. Последната машина паднала върху автомобила и го смазала. На място загинаха двама души, а други петима бяха тежко ранени.
Освен табелата с надпис в участъка има поне още 10 знака, сигнализиращи, че там стават доста катастрофи. А над 30 са табелите, които предупреждават, че изпреварването е забранено. Точно над тях са поставени и знаци, които напомнят, че ограничението в района е 50 км/ч.
В целия район има само една отбивка, на която могат да спрат тирове. Тя се намира на Кресненското ханче. В четвъртък на обяд там бяха спрели 12 тежкотоварни автомобила. Самите тирове често се движат в колони, а заради ограничението от 50 км/ч шофьорите се изнервят и вземат целия 18-километров участък за 36 минути. Толкова отне и на екипа ни. Затова и дебнат първата права и опитват изпреварване, коментира пътен полицай. И обясни, че настилката е нова и хубава. Според него трябва ограничението на скоростта да бъде вдигнато на 70 км/ч. По този начин и тировете ще се движат по-бързо, и шофьорите няма да се ядосват, посочи той.
А шофьорите на камиони настояха да им се направи поне още една отбивка. “По пътя има поне 10 места, на които може да спре кола. Ние по-малко хора ли сме”, пита Стоян Тодоров. И се ядоса, че тираджиите плащат по-високи винетки, а за някои пътища имат и толтакси. Обясни, че често кара през дефилето и редовно се случва да не може да спре на Кресненското ханче просто защото няма места.
Какво да се направи, за да спре черната серия в Кресненското дефиле. Във вчерашния брой публикувахме мнението на Тони Маскръчка “Смърт или 24 минути търпение в Кресненското дефиле”. Очертават се няколко точки на дискусия. “24 часа” ще събере за дебат експерти по движение по пътищата.