Заради силовото политическо налагане на електрички в Европа може да се появи “ефектът Хавана”, като България е под заплахата да се напълни с брички
Все по-объркващ става пазарът на употребявани автомобили в Европа и в частност в България. Специалисти и търговци са категорични, че цените на колите на старо ще продължат да се повишават, въпреки че у нас те вече са се вдигнали с около 20-30 процента само за една година. Поскъпването варира в зависимост от възрастта и вида им.
В момента цените на употребяваните автомобили се покачват по-бързо от цените на новите и на основните европейски пазари, от където най-често идват в България - германския, италианския и френския. В сравнение с предходната година цените на употребяваните автомобили в Германия с възраст пет години са се повишили с 18,5 процента. За колите, които са на не повече от десет години, се иска с 21% отгоре. Това показват данни от платформата за употребявани автомобили Cavago. Търсачките Mobile.de и Autoscout24 също стигат до подобни заключения.
Бързо може да се провери и ситуацията на нашия пазар. Ако искате да намерите в една от популярните търсачки за стари коли возило до 3 години,
най-евтиният вариант, който излиза, е за около 24 000 - 25 000 лева,
с декларирани над 150 хиляди километра за автомобил от среден клас като Renault Megane и Kia Seed. Именно тези “почти” нови автомобили са най-търсени в последните месеци в България заради забавената доставка и голямото чакане на нова кола. Затова от няколко месеца на пазара има и дефицит не само за чисто новите, но и за тях. Само допреди година-две у нас за 25 хиляди лева можеха да се купят поне 10-ина чисто нови модела, докато сега за тези пари може да се вземе само Dacia Sandero, и то в доста базов вариант и голямо чакане за доставка. На границата от 25 000 лева започват цените и на някои мъници като Kia Picanto.
За употребявани автомобили, налични в България, произведени най-рано през 2017 година,
най-евтините оферти са за около 15 000 лева
за модели като Оpel Corsa и Renault Twingo, т.е. градски коли. От 10 хиляди лева започват предложенията на автомобили на 10 години.
Някои търговци на употребявани коли в България отчитат и лек спад на търсенето заради високите цени на колите и намалената покупателна способност на хората. Специалистите обаче казват, че отлагането на покупката на употребяван автомобил няма да облекчи финансово купувача, защото цените няма да паднат. Напълно възможно е,
ако закупите кола сега, тя да има същата цена
след година въпреки по-големия си пробег, възраст и амортизацията.
Новите автомобили също поскъпват, а има и недостиг от тях заради спада в производството. Увеличават се и разходите за прекупвачите, което, разбира се, ще продължи да се отразява в цените на превозните средства.
Търговците обикновено печелят между 1000 и 2000 лева на продаден автомобил, струващ в диапазона 10-20 хиляди лева.
Този марж обаче плавно със сигурност ще се увеличи заради инфлацията. Освен това родните автоджамбази вече не могат да се възползват от офертата - предимно от италиански автокъщи, при която купуваш на “сляпо” десетина коли на обща приемлива цена. Сега такива предложения липсват и
за всеки автомобил се изисква отделно “надлъгване”
Якоб Шулта, главен изпълнителен директор на германския Carvago, обяснява увеличението на цените на употребяваните автомобили по следния начин: “Производителите не могат да отговорят на съществуващото търсене. Това се дължи на продължаващия недостиг на микрочипове и прекъсванията в международно организираната верига за доставки в автомобилното производство. Освен това
много от компаниите спират да сглобяват по-евтините модели
с ниски маржове за сметка на по-печелившите луксозни модели. Взаимодействието на тези фактори води до това, че потребителите все повече търсят по-нови употребявани превозни средства, което от своя страна повишава цените им.”
В Германия отбелязват и друга тенденция -
колите се карат все по-малко Докато един употребяван автомобил средно е изминавал по 34 894 километра през 2021 г., в момента километражът показва 31 341 км, изчисляват от Cavago. Това вдига още повече цените, защото могат да се искат по-високи суми за покупка за автомобили с по-малко километри.
Поведението на каране се промени в резултат на мерките по време на пандемията. Това сега се компенсира частично, но тенденцията за домашния офис ще остане в сила дори след острата фаза на пандемията и спестява милиони изминати километри годишно. Другият основен фактор е главоломното покачване на цените на горивата, които принуждават хората с ниски и средни доходи да използват автомобилите си по-рядко.
Повечето от колите, които се карат в Германия, принадлежат към възрастовите групи от 5 до 9 г. и от 10 до 14 години, показват данни на Федералната служба за автомобилен транспорт. Тенденцията е към застаряване на автопарка и в богата Германия, където средната възраст на автомобилите сега е 9,8 г.
Европейските производители прогнозират и друг феномен, който може да възникне в Европа - “ефектът Хавана”. Ретро колите в Куба са се карали по неволя - заради ембаргото на САЩ не можело да се внасят нови и наличните е трябвало да издържат много по-дълго.
Подобно нещо може да се случи и на Стария континент заради планираната забрана на ЕС за двигатели с вътрешно горене от 2035 г. Ако мнозинството от купувачите на автомобили продължават да искат такива без електрически мотор, може да възникне така нареченият “ефект Хавана”.
Известният критик на електрически автомобили Фриц Индра обяснява какво се крие зад това в интервю още през 2020 г.: “Клиентът е несигурен и ще направи най-очевидното нещо, а именно да продължи да кара сегашния си автомобил, поне докато става дума за такъв с класически двигател с вътрешно горене, който може да се поддържа лесно 10, 20, 30 или 40, че и повече години. Класическата кола може да служи много по-дълго, отколкото електрическата, чиято батерия умира след осем години.
Новите технологии ще се провалят, особено в настоящата криза.
Цикълът на смяна на автомобила - 7 до 8 години, обикновено се прекъсва,
както беше по време на първата енергийна криза, тъй като клиентите запазват старите си автомобили.”
От “ефекта Хавана” са застрашени най-вече държавите от Източна Европа като България, където има реална опасност пътищата да се напълнят с брички, ако не се вземат спешни мерки.
Предстои да видим дали тази песимистична за автомобилната индустрия прогноза ще се сбъдне, или преходът към електронна мобилност ще бъде плавен. В крайна сметка гамата от коли на ток нараства бързо и технологията се подобрява.
Във всеки случай продължаващата инфлация, която може да върви ръка за ръка с рецесия и да изяде покупателната способност на европейците, ще има отрицателно въздействие. Тогава вече не възниква въпросът дали хората ще си купят бензинова, или електрическа кола, а дали ще могат изобщо да си позволят нов автомобил, пише онлайн изданието на германския Focus.
Нов бизнес: фабрично рециклиране на употребявани автомобили
45 000 коли минават през Refactory
В кризата с бавното сглобяване на нови автомобили заради липсата на чипове и други компоненти производителите завъртат нов бизнес - рециклиране на употребявани коли.
Renault е оборудвал специална фабрика, която се занимава изключително с обновяването на возила с пробег. Toyota също обяви, че ще започне да се фокусира върху рециклирането на коли. Френският автомобилен производител стартира програмата си преди година и половина във Флинс, Северна Франция, където Renault има нов завод.
Сега Refactory, както “Рено” нарича фабриката, все още е малка част от завода във Флинс, но се очаква бизнесът да се разраства все повече в бъдеще, пише нидерландският Autoweek.
Factory VO работи от септември миналата година и може да обработва 45 000 употребявани коли годишно. Това са предимно автомобили на 3 до 5 години, за които се грижат експерти в четири различни отдела. Работниците оправят дребни вдлъбнатини, съединяват и подменят части, отново полират лака и правят всичко останало, за да може колата да стане като нова.
Целият процес на възстановяване на автомобили е рентабилен само ако се работи с такива, които са близо до завода. Ето защо от Renault вече мислят за други локации. Начело в списъка са Турция, Испания и Португалия.
Със сигурност и други компании ще последват примера на французите.