Държавата да се намеси, защото малките компании работят под заплаха, призовават от бранша
В този момент няма възможност за по-ниски цени на горивата на пазара. Цената на колонките е оптимална, друг е въпросът как се съставя тя, когато имаме икономически субект, който държи 80% от пазара и се получава лек дъмпинг. Това коментира в "Денят започва" по БНТ Димитър Хаджидимитров, зам.-председател на Асоциацията на българските търговци, производители, вносители и превозвачи на горива.
Според него да се прогнозира ръстът в цените на горивата към момента е спекулативно. Подчерта обаче, че няма как да има по-ниски цени, а краткосрочната прогноза е, че в близките месеци те дори ще се увеличават.
Ако войната приключи, тогава ще виждаме цени под три лева, допълни Хаджидимитров.
Идеята е, ако са верни фактите, че най-голямата компания купува по-евтин петрол, на вътрешния пазар цената да бъде по-ниска, обясни той.
Когато цената на едро е изравнена с цената на дребно, няма никакър търговски марш. Реално, се работи без никаква печалба.
Да се очакват фалити е силно казано, но ще има едно временно затваряне в малките населени места, допълни Хаджидимитров.
Изказването на един бивш министър, че компанията, която държи 80% от пазара печели 10 милиона на ден е малко пресилено, но може да се говори за 5 милиона на ден.
Зануляват ни нас, няма шанс да работим, каза Хаджидимитров.
Държавата трябва да си влезе в ролята и да види защо се получава този дъмпинг. Когато има толкова оплаквания в КЗК и то от малки обекти, това трябва да се провери. Лошото е, че се работи със заплахи. Това не са коректни практики. Ние сме партньори на държавата, а работим под един стрес, под една заплаха непрекъснато, обясни Хаджидимитров.
Да фаворизираш компания, която през последните 20 години не е внесла един лев данък печалба, не е коректно, допълни той.
По думите му, ситуацията за малките търговци на пазара на горива в момента е стресираща.
Хаджидимитров коментира и предложената от правителството мярка за финансова помощ от 25 стотинки на всеки литър заредено гориво.
Идеята е добра, но цялата административна тежест се прехвърля на бизнеса. Когато държавата реши да подпомага хората, значи да си свърши цялата работа. Не да натоварва бизнеса, а да го разтоварва.
Той определи предвидените 25 стотинки за литър като популистка мярка.
За мен не е номерът да минава през биснеса това. Аз съм сигурен, че в нашия бранш не са доволни от тази идея на правителството, допълни Хаджидимитров.