Все по-нисък е интересът на учениците към образованието, всичко деградира, но вина имат и родителите, и системата, убеден е варненският учител - авторът, чийто разказ предизвика буря в социалните мрежи
Варненският учител по изобразително изкуство Красимир Бачков, чийто разказ “Талисманът” се падна на външното оценяване по български език и литература в 7-и клас, взриви социалните мрежи.
Писателят и популярен рекламист Радослав Бимбалов например избухна с гневна публикация в социалните мрежи срещу разказа на Красимир Бачков. “Изчетох разказа, избран от МОН за матурата днес - пише Бимбалов. - Децата ни са писали по бездарен, непохватен и неграмотен текст, съчинен от последовател на “Възраждане”, който води яростна битка срещу ЕС, Украйна и (цитирам) “соросоидните писатели”. Всеки има право да се чувства писател. Ето, дори аз от време на време се чувствам такъв, пък макар и “соросоиден”. На мен ми е лесно. Повече никога няма да чета този автор. Но децата ни днес са мислили върху него. А това вече е насилие от страна на МОН.”
Бачков, който е роден в Добрич,
изпратил на министерството на образованието няколко свои разказа
“Талисманът” е писан специално за банката с непознати произведения, която се използва за матурата в 7-и клас.
От МОН избрали текста на 63-годишния учител. Сюжетът е заимстван от живота - заглавието било по-различно, но и това съответства на историята, която е наистина трогателна. Разработена е действителна случка в основата на краткия разказ. Среща между болно момиче от Балчик и момче, което свири на гайда. Момчето прави концерт с благотворителна мисия и подарява своя талисман. Талисманът е от оксидиан - вулканично стъкло. Такъв камък е имал Бачков, намерен в река Луда Камчия, но го е изгубил през 2006 г. Бил цветен и както излиза, има втори живот, вече в разказа на голямото момче. Бачков не е непознат в литературните среди. Има издадени книги и подготвя сборник с разкази, 3 късометражни филма са заснети по негови произведения.
Този разказ не е от списъка на постоянно лансираните български автори, коментира Бачков. И допълва, че повечето му разкази са писани по реални истории.
Определя се като бохем,
има страст към морето и риболова. Активен е в социалните мрежи. В текст от 3 юни, озаглавен “Отдавна се разбра!”, пише:...че “държава” като нашата няма никъде по света! До такава степен всичко е сбъркано при нас, че това, което по света е бяло, при нас е черно! Най-некадърните, корумпираните, крадливите и лъжливите, вместо да обитават затворите, при нас са “управляващи”! Правосъдието е мечта и илюзия за всеки честен гражданин на републиката! Талантливите във всяка сфера са прогонвани, оплювани и низвергнати! В “Истинската пандемия” от 6 юни пък пише:
В началото на карантината тя (Кунчето), както почти всички хора, вярваше на новините и съобщенията за страшното зло под формата на невидим вирус... През годините бе имала възможност да посещава Италия доста пъти, защото единствената й дъщеря бе завършила оперно пеене в Милано. И когато една вечер се чу за пореден път с дъщеря си, разбра, че всичко е една голяма лъжа. Като оперна певица дъщеря ѝ обикаляше света да изнася концерти. Случайно се бе озовала в Милано и прати запис на майка си как една жена от социалните служби носеше под мишница два “трупа”, които сложи в дългата редица на уж починали от коронавирус... Освен това всички, умрели от всякакви болести, бяха записани като жертви на коронавируса. Това бе практика, повтаряна папагалски и у нас, при това засилена от ужасни пророчества и обещания за камари трупове.
Бачков има над 10 национални награди за проза, превеждан е на английски, руски, украински и словашки. Член е на СБП-София, Сдруженията на писателите в Добрич и Варна, съосновател и редактор на вестник “Антимовски хан”. Разказът му “Песента на часовника” спечелва награда в Националния конкурс за разказ “Дядо Йоцо гледа” през 2009 г.
- Г-н Бачков, очаквахте ли такава бурна реакция, след като вашият разказ “Талисманът” се падна на матурите за седми клас?
- Да кажа, че не съм я очаквал, ще ви излъжа. Макар че имам доста издадени книги, не съм от популярните и лансирани автори у нас. Но според мен основната причина за това не е качеството на текста, а моите граждански позиции, които открито декларирам. Хейтът срещу мен не е заради разказа, а заради гражданската ми позиция.
- Разговаряхте ли вече с деца, които са го преразказвали? Каква беше първата им реакция?
- Откакто минаха матурите, постоянно разговарям и раздавам автографи на листчета. Деца и родители ми се радват и искат да се запознаем. Бях квестор на една друга матура, след която се изви опашка за това.
Мисля, че тази простичка история за добротата се възприе добре от тях. А това е най-важното.
- Дългогодишен учител сте, накъде върви българското образование?
- Свидетели сме на все по-нисък интерес от учениците. Главоломно пада нивото. Затова сме виновни всички - системата, родителите и самите деца. Всичко деградира.
- Да се върнем към политическите ви пристрастия. Член ли сте на “Възраждане”?
- Не, никога не съм членувал в никаква партия. Но им симпатизирам от есента, защото съм привърженик на идеята за силна България. И виждам, че само те я следват към момента. Давал съм много пъти кредит на доверие, тази партия към момента според мен заслужава такова.
Не искам страната ни да бъде втората Унгария, а да си бъде първата България.
- Стигате до крайности в изказванията си като напускането на НАТО и Евросъюза.
- НАТО е агресивен военен блок. Евросъюзът е организация, целяща да изтрие идентичността на членовете си и да ги държи в икономически и политически зависимости.
Министър Денков за спора за “Талисман”:
Разказът е хубав, другото е извън образованието
Ясен сюжет, кратък диалог и до 650 думи - критериите за текст за преразказ
- Препоръчителен обем до 650 думи.
- Класическа композиция, ясна сюжетна линия.
- Две-три (не особено сложни) описания - може да са на хора, природни обекти, предмети.
- Кратък диалог/ диалози
- Отсъствие на редки/архаични думи или термини, които могат да затруднят възприемането.
Това са конкретните параметри/критерии за текст за преразказ за национално външно оценяване в 7-и клас, съобщиха от Министерството на образованието и науката. Подборът се извършва от експерти в Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование към МОН.
Текстът на Красимир Бачков беше част от варианта за изпита, който беше изтеглен сутринта в деня на изпита, казаха от МОН. Според експертите разказът отговаря на посочените критерии. Той няма претенции да е литературен шедьовър, но не това е задачата на текста за изпита в 7-и клас. Непознатият текст за преразказ на изпита в 7-и клас няма за цел да възпитава у децата литературен вкус - това се прави чрез изучаваните произведения в учебната програма. Той трябва да отговаря на посочените вече критерии и да проверява езиковата култура и способността на децата в тази възраст да предават ясен сюжет.
“Освен това конкретният разказ учи на емпатия, съпричастност и взаимопомощ, показва как благотворителността може да спаси живот, защото е очевидно, че не талисманът, а събраните чрез концертите на ученическия оркестър пари за лечение са помогнали на героинята да оздравее”, казаха още от министерството на образованието.
“Единственото важно е дали разказът е подходящ за провеждане на изпита. Той отговаря на изискванията, хубав е по съдържание и това е общо мнение на учителите, той буди емпатия към децата със затруднения, завършва позитивно, това е важно в този случай, всичко друго е извън образователната система”, коментира министърът на образованието Николай Денков пред bTV.
Резултатите от изпитите за националното външно оценяване ще излязат до 28 юни, но може и по-рано. (24часа)