Незамърсяващи трябва да са и 17,6% от служебните леки коли
До края на 2025 г. 34% от автобусите в България, 7% от камионите и 17,6% от служебните леки автомобили трябва да бъдат от т.нар. чисти превозни средства, които не замърсяват околната среда. Това е записано в мотивите за промяна на Закона за обществените поръчки, които финансовото министерство пусна за обществено обсъждане.
Задължителният процент не означава, че автопаркът ще бъде по някакъв начин подменен до 3 години с електрически, хибридни или возила на метан. Промените в закона задължават, когато фирма или ведомство обявява обществена поръчка за покупка на превозни средства, да посочи сред критериите, че съответният процент от доставката трябва да е от чисти превозни средства.
Когато общините обявяват обществена поръчка за избор на автобусна фирма, която да обслужва градски или междуградски линии, също трябва да изискват 34% от автобусите да са електрически или на метан.
До 2030 г. процентите се увеличават и трябва да станат съответно 48 за автобусите и 8 процента за камионите. За леките коли, които се водят служебни, процентът ще продължи да бъде 17,6.
Изискванията всъщност са част от директива на ЕС от 2019 г., която е трябвало да бъде приложена именно към закона, който регулира обществените поръчки, и то до 21 август 2021 г. Преди около два месеца страната ни е получила предупреждение от ЕК, че ще стартира наказателна процедура, което е накарало хората на вицепремиера Асен Василев да пишат промените, става ясно от мотивите.
В евродирективата обаче се споменават не само обществените поръчки, а и концесиите. Изискванията към държавните и общинските органи, които стартират процедура по концесиониране, ще са идентични – в условията за кандидатстване ще трябва да залегнат задължителни проценти за използване на електрически или хибридни превозни средства.
В момента у нас по неофициални данни делът на електробусите е не по-голям от 4-5%, и то в градския транспорт. Последната голяма поръчка бе за 300 електробуса, но те са разпределени само в София, Бургас, Враца и Русе.