Специалният комитет за наблюдение на тикет системата в столицата предлага от есента за 1,60 лв. ще се пътува с възможност за безплатно прекачване до 30-ата минута, а срещу 2,20 лв. - пак ще сменяме линии, но за 1 час
Въвеждат нова карта “младеж” и за родители в отпуск заради отглеждане на дете
Отпадат талоните с 10 пътувания, месечната карта за 1 линия и “Метро плюс”
От тази есен пътуването в градския транспорт в София вече ще се заплаща по време.
Обикновеният хартиен билет отива в историята и ще бъде заменен от 2 варианта с опция за прекачване в рамките на определен времеви отрязък. Това ще предложи на Столичния общински съвет специалният комитет за наблюдение на тикет системата в градския транспорт, който трябва да изготви новата тарифна политика за пътуване.
Предложението е на финалната права и ще се обсъжда в СОС.
“Всички членове на комитета, който трябва да изготви предложение за нова тарифна политика, имаме единомислие, че едната опция трябва да е 30 плюс - тоест в рамките на първите 30 минути да се прекачите безплатно на друго превозно средство, след което да завършите пътуването си независимо от неговата продължителност”, обясни шефът на комитета за наблюдение и зам.-председател на транспортната комисия в СОС Зафир Зарков.
Какво означава това? Ако сте ползвали една линия и на 29-ата минута се качите на автобус 111 в “Люлин”, ще завършите пътуването си до “Младост”, което трае още 45 минути. Билетът 30 плюс ще е на цена 1,60 лв., колкото струва в момента единично билетче. Втората опция е билет 60 плюс, която също ви позволява неограничен брой прекачвания в рамките на един час и отново - да довършите маршрута си с последното превозно средство, на което сте се прекачили, независимо от времетраенето на пътуването до края на маршрута. Цената му ще е 2,20 лева.
Зафир Зарков обясни, че за финалния вариант имат принос почти всички първоначални предложения на различните политически сили в софийския парламент.
“В дискусиите отсяваме добрите идеи и се опитваме да създадем качествена за града и за софиянци нова тарифна политика, която да е достъпна за пътниците, да предлага разширяване на възможностите за закупуване на превозни документи и в същото време, в тази тежка финансова ситуация вследствие на пандемията и драстичния ръст на енергоносителите, трябва да мислим и за възможности за неговото финансиране. За съжаление, общественият транспорт на столицата не получава необходимата подкрепа от правителството, за разлика от цяла Европа”, уточни Зарков.
Така според финалното предложение хартиеният билет отпада. Като опция той остава единствено при покупката му от водача на превозното средство. Вместо на цена 1,60 лв. обаче вече ще струва 2 лв. Освен това този билет ще важи единствено и само за превозното средство, в което е купен. Засега се
обмисля възможността единичен билет да се купува само за метрото
“Основната задача на шофьорите е да следят пътната обстановка и безопасността на пътниците, а не да са каса за билети. Освен това новата тикет система предоставя много варианти да се снабдите с билет - с банкова карта, с приложение през телефона, така че покупката от шофьора е последна опция”, посочи Зарков.
Има идея да отпаднат и хартиените талони за 10 пътувания в наземния градски транспорт, които в момента струват 12 лв. Толкова е цената на електронния им вариант за метрото.
“В комитета имаме съгласие, че видовете превозни документи трябва да намалеят, защото в момента са над 50. Това е практика в цяла Европа, така пътниците ще се ориентират по-лесно спрямо своите транспортни нужди. Другата ни цел е да стимулираме пътниците, които ползват редовно градски транспорт, да се движат с дългосрочни превозни документи. Правим всичко това, без да увеличаваме цените на основните превозни документи”, подчерта Зарков.
Сред идеите на комитета е и предложеното от “Демократична България” разсрочване на годишната карта за пътуване на 3 вноски, така
излишни ще станат 3-месечните и 6-месечните карти
В момента годишната карта може да се разсрочи на 2 вноски, затова и нуждата от 6-месечната карта отпада, от която сега се издават само около 300 персонализирани годишно. При 3 вноски излишна ще стане и 3-месечната карта.
“Все още нямаме точни разчети, но идеята е първата вноска да е най-скъпа, след това ще има доплащане, а при третата вноска на практика получавате годишна карта”, обясни Зарков.
Отпадат и картата за една линия, която в момента купуват около 10 000 души, и “Метро плюс”, която ползват 480 пътници месечно.
“По предложение на “Патриоти за София” и “Спаси София” коментираме въвеждането на младежка карта за хора до 26 г. Идеята е тя
да може да се купува и за 1 г., но на преференциална цена
Обсъждаме и въвеждане на още една преференциална карта - за родител, който е в отпуск за отглеждане на дете. Ще може да се ползва както от майки, така и от бащи, които временно не работят, за да гледат децата си. Все още не сме готови с предложението за конкретната цена на тази карта, но ще е със 70-80% по-ниска от цената на нормалната месечна карта за всички линии, която струва 50 лв.”, уточни Зарков.
Наесен ще има 24-часова и 72-часова карта, остават месечна за цялата мрежа на градския транспорт и годишна.
От ГЕРБ се отказаха от идеята хартиените талони да бъдат заменени от електронни. Те щяха да са 2 варианта - с 20 пътувания и прекачване в рамките на 30 минути, с цена 30 лв. и пак с 20 пътувания, но с възможност за прекачвания в рамките на 60 минути с цена 40 лв. При първия вариант всяко пътуване излизаше по 1,50 лв., а при втория - по 2 лв.
Така, ако в момента човек ползва талони за пътуване, то наесен с новата тарифна политика
ще може да зарежда определен брой пътувания в електронна карта, но без да получава отстъпка
Запазва се и умната еднодневна карта, която дава възможност за неограничен брой пътувания за деня. Електронната карта за 24 часа,
ще важи 24 часа, а не само в деня, в който е купена, и ще струва 6 лв.
Предлага се и нова е-карта за 48 часа с цена 10 лв., както и трансформация на 3-дневната в електронна 72-часова с цена 14 лв. Цената на месечната карта за всички линии остава 50 лв., макар да не е променяна от 12 години.
Ако тарифната политика се гласува от СОС до 28 юли, то новите правила за пътуване в столичния градски транспорт вероятно ще влязат в сила от 1 октомври, тъй като е нужно време за пренастройване на системите и за информиране на гражданите.
От 1 юли чакането по спирки може да се удължи тройно
Ако в актуализацията на държавния бюджет не бъдат предвидени допълнителни средства за столичния градски транспорт, от 1 юли автобуси, трамваи, тролеи и метро ще се движат по-нарядко. Така чакането по спирките ще се увеличи двойно или тройно.
“Водим разговори с транспортното министерство. На този етап не е ясно дали правителството смята да участва адекватно, както всички правителства в Европа подпомагат обществения транспорт заради пандемията и ръста на цените. Ако не се вземат конкретни мерки и нямаме разбиране за подкрепа от държавата, то неминуемо
ще се стигне до драстично разреждане на градския транспорт
А то ще затрудни силно живота на софиянци. За съжаление, последните медийни изяви на транспортния министър ни карат да мислим, че по-скоро още отсега трябва да се готвим за сериозно разреждане на линиите”, разказа зам.-председателят на транспортната комисия към СОС Зафир Зарков.
Към момента дупката в столичния градски транспорт е 143 млн. лв., въпреки че средствата, отпускани от общината, бяха увеличени на 170 млн. лв. Така за подкрепа на сектора вече отиват 40% от данъците на софиянци.
“Правителството е предвидило около
30 млн. лв. - колкото отпускаше преди пандемията, сякаш не е имало коронавирус и ценова криза
Няма логично обяснение за тази неадекватност и това може да означава само едно - че настоящото национално управление води война със Столична община. Но те не разбират, че така не наказват кмета или общинските съветници, а софиянци, които са 1/4 от населението на България”, категоричен е Зарков.
На въпрос какво означава сериозно разреждане на линиите, той отговори: “наполовина и повече”. Т.е., ако сега в час пик се чака средно 6-8 минути за една линия, след разреждането,
висенето на спирката вече ще е над 15-20 мин по централните линии
“Осъзнаваме колко тежко решение е това, включително и от екологична гледна точка, трафик и др., но сме принудени да го вземем, за да може все пак да осигурим някакъв градски транспорт до края на годината, защото София не може да си позволи да остане без обществен транспорт”, обясни Зарков.
Част от ненатоварените линии на градския транспорт вече се движат на летни разписания.