80 опасни пътища в България, нито един няма 5 звезди
По 80 опасни пътни участъка в България, установени за първи път още преди три години, започва работа това лято. До края на годината те ще се изправят чрез различни мерки: нова организация на движението, предпазни огради, разделяне на пътните ленти с колчета, нови пътни знаци и др. Това съобщи вицепремиерът и регионален министър Гроздан Караджов пред участниците в международната конференция “Визия Нула за Балканите”, организирана в сряда от Браншова камара “Пътна безопасност”.
Сред участъците са например сегашният път през Кресненското дефиле, където вече е забранено изпреварването и лентите за движение се разделят с колчета.
Анализите показват, че 70% от всичките около 250 пътни инцидента, които стават в дефилето всяка година, се дължат на неправилно изпреварване
По общо 7 други опасни участъка няма никакъв напредък през последните 3 години и по тях също ще бъдат поставени колчета, които разделят лентите за движение. Сред тях са Русе - Бяла, участъкът на пътя от София за Варна при Микре, а също така и на автомагистрала “Тракия” - преди и след разклона за Ихтиман.
По Русе - Бяла част от опасните кръстовища ще се превръщат в кръгови. Местата, по които вече се работи, са и пътят до Поликраище и Самоводене, както и Проходът на републиката. За него се изготвя технически проект за основен ремонт, а дотогава по местата с концентрация на катастрофи ще се поставят нова маркировка и знаци.
Двете опасни отсечки от магистрала “Тракия” се намират на 5-6 километра преди и след Ихтиман. Там асфалтът е в много лошо състояние по една или по всички ленти за движение, а и се образува аквапланинг и всеки момент ще започнат ремонтни дейности, каза Караджов.
Локализирани са и местата по магистралите, на които се получава аквапланинг, и ще се изработят проекти за отстраняване на неизправностите.
Картата на опасните участъци по републиканската пътна мрежа започна да се прави преди три години. Според вицепремиера по 25 от тези участъци през последните 3 години не е постигнато никакво подобрение
Има участъци (в жълто на картата - б.р.), които са станали опасни през последните две години, а има и такива (в зелено), по които концентрацията на произшествия се повишава едва през последната година.
За тази година е планиран ремонт на около 3 хиляди километра пътища, предимно магистрали и пътища първи клас. Над 380 млн. лв. са предвидени за ремонти и други мерки по пътна безопасност за пътищата от първи до трети клас по новата Оперативна програма “Развитие на регионите” до 2027 г., посочи вицепремиерът.
В България на практика няма нито един път, който да получи 5 звезди по международната скала за оценки на състоянието на пътната настилка. Това е показал експеримент, проведен под ръководството на д-р инж. Ванина Попова от УАСГ.
Експериментът е проведен с международно финансиране по програма RADAR и се състои от обхождане на пътища със специален автомобил, който следи и записва едновременно 30 критерия
- състоянието на асфалтовата настилка, колко криви има пътят, състоянието на предпазните огради, дали наклоните са опасни за движението и т.н. После данните се обработват със специален софтуер, който класифицира пътя според 5-звездна система, като с 1 звезда са най-лошите пътища, а с 5 звезди - най-добрите.
“Изследването показа, че у нас на практика няма нито един път с 5 звезди, а с 4 звезди са едва 5% от тях. С 3 звезди са оценени 15 процента от пътищата, а с 1 звезда, т.е. в лошо състояние - 62% от всичките”, каза Попова.
Оценката от експеримента е, че ако в повишаване на безопасността по пътищата се вложат към 130 млн. лв., това може да предотврати 4059 катастрофи,
което от своя страна би довело до избягване на 29 убити и 318 ранени в продължение на една година, каза Попова.
Самата “Визия Нула” е шведска инициатива, която е възприета в целия Европейски съюз и предвижда създаване на такива условия, че в разстояние на една година да няма нито една жертва от пътни инциденти. Това все още не е постигнато и в самата Швеция, целта е този резултат да бъде постижим през 2050 г. Така или иначе в целия ЕС броят на пътните инциденти е намалял с 42% между 2001 и 2010 г. и с още 20% през следващите 10 години. В нито една държава в ЕС обаче няма година без нито една жертва от инцидент с превозно средство.
България бе сравнена с Швеция и от президента Румен Радев, под чийто патронаж се проведе конференцията. Той каза, че у нас положението с пътната безопасност е 4 пъти по-лошо от това в Швеция. За да повишим нивото обаче, трябва да се работи в много насоки, защото и възрастта на автомобилния парк в България е най-високата в ЕС, а и когато се случат пътни инциденти, е много важен първият час за спасяване на живота на пострадалите, посочи Радев и изтъкна, че по време на служебното правителство в плана за възстановяване и устойчивост най-после били заложени средства за въздушна медицинска помощ за първи път у нас.