Има свидетелски показания, че парите, отпуснати за строителството на магистрала "Хемус", са отивали в посока Банкя. Това казва в интервю за Mediapool вътрешният министър Бойко Рашков. България прави за Украйна толкова, колкото може, твърди още той. И добавя, че няма конфликт с президента Румен Радев.
То е видно от материалите, които събират от ГДБОП, то не е ново, нито кой знае какво. Ние сме коментирали това, правили сме няколко пресконференции и представителите на ГЕРБ се интересуваха не от тази фактология, а какъв бил сакът, с който са изнасяни парите, колко бил голям сакът. Но тук има безспорни факти - петдесет и три-четири пъти е подхождано по този начин, теглене на пари в кеш, милион, милион и двеста. И така са прибрани от едни хора, които са ги занесли в една посока. Каква е тая посока? Дали е към някоя партийна централа, дали е към някое селище близо до София, примерно нещо като Банкя. Това е отговорът на въпроса. Когато има едно управление на държавата 10-12 години, то в един момент вероятно започва да си въобразява, че ще бъде вечно и започват да правят груби грешки.
По темата за ареста на Борисов Рашков коментира, че той е майстор в това да се представя като пострадал, като това, че някой го е увредил. Само че по отношение на делото, по което беше задържан за 24 часа, нещата съвсем не стоят по този начин. Дори аз имах разговор с една голяма част от дипломатическия корпус, на която по повод изказване на Манфред Вебер, който ръководи Европейската народна партия, бях длъжен да заявя, че ако продължават с нападките към МВР, ще публикуваме цялата информация, защото става дума не за политически деяния, а за криминални прояви, които подлежат на изясняване в едно разследване. Никой уважаващ себе си юрист не може да каже, че някой е виновен предварително, но може да каже, че има данни, от които може да се направи извод, който ще проверяват и прокуратурата, и съдът. Но ние можем с голяма убеденост да кажем, че някой човек е участвал в престъпна схема. Тука въпросът е същият, но прокуратурата, която е твърде ангажирана политически, направи всичко възможно да омаловажи действията на МВР. Не показа в нито един момент, че познава тези 470 страници, които се съдържат в досъдебното производство.
Съдът отмени този арест с доста неоснователни критики, затова сме ги обжалвали. Надяваме се вторинстанционният съд да оцени възраженията. Не личеше съдията да е прочел материалите, имаше общи констатации и смесване на понятия като данни и доказателства, които до такава степен са объркани в това решение, че може да се направи извод за една тенденциозност. Да не говорим, че има един израз, че полицаите са неграмотни, което не е юридическо понятие и няма място в съдебен акт. В тези материали има достатъчно данни за това, че те в една или в друга степен са участвали в деяния, които биха могли да бъдат квалифицирани като престъпни. Един от тези източници е докладът на АДФИ, който е изготвен по времето на управлението на ГЕРБ. Констатацията е една - липсват 569 млн. лв., които не са влезли в държавния бюджет. Има сведения с подписа на Васил Божков, който твърди, че е давал пари и на Арнаудова, и на другите двама. И тези сведения са също част от този огромен материал.
Как са приобщени, това няма никакво правно значение, казвам го съвсем отговорно. Поради факта, че се касае за събирани данни, а не доказателства. Начинът, по който вие ще издадете това интервю, дали в електронен вариант или на хартиен носител, ако тези мои изявления съдържат данни за престъпление, няма никакво значение, те могат да се ползват като данни за образуване на досъдебно производство. Формата не е важна, а съдържанието, дали от него може да се направи основателно предположение за извършено престъпление.
Значението на това действие, образуването на производство и задържането на тези лица, е голямо, защото до този момент въпреки стотиците сигнали, пратени до прокуратурата, тя избираше кои да разследва и във всички случаи не образуваше срещу такива от ГЕРБ. Единственият начин, по който може да се ангажира прокуратурата, е този и затова органите на МВР пристъпиха към неотложно образуване на разследване, за да може да има висящо производство.
Ние не сме свикнали да наблюдаваме високопоставени политически и държавни дейци да дават показание. Ние смятаме, че те са недосегаеми, че не могат да бъдат разпитвани и за голяма част от нашето общество изглежда необичайно. Във всяка цивилизована страна обаче подобно отношение липсва. Добре знаете, че в европейските страни много ръководители не само бяха разпитвани, а бяха образувани и наказателни дела. Дали нашият премиер е дал или не е дал показания, това му прави чест от моя гледна точка.
На въпроса за отстраняването на Гешев като главен прокурор, Рашков коментира, че според него по-голямата част от обществото няма оптимистичното усещане, че той ще бъде отстранен, макар че държавата има изключителна нужда той да отиде на друго място на работа, защото се доказа, че той не може да ръководи прокуратурата или я ръководи политически пристрастно. Такъв човек не може да остане на този пост.
По отношение на действията на Украйна Рашков смята, че не правим нищо повече от това, което правят други европейски страни, които по един или друг начин помагат на Украйна да се защитава.
Правим, колкото са ни възможностите. Може би голямо значение има и тази поляризация в нашето общество. Ние помагаме на украински граждани, които търсят спокойствие у нас. Около 100 хил. останаха у нас и ние полагаме грижи, колкото можем. Това са нормални човешки действия, които дължим и затова смятам, че когато правиш добро, не следва да пада правителство.
Аз с президента конфликт нямам. И не съм убеден, че различните становища са резултат от конфликт, каза Рашков.
Реформата в МВР е абсолютно задължителна, най-малкото защото вече сме в съвършено друга и политическа, и икономическа, ако щете и международна обстановка. Ако преди 50-60 години е било необходимо такова министерство с 65-70 хил. служители с най-различни служби, сега са други условията. Съгласете се, че когато ние извършим промени, които да поставят нашите структури в съвременните условия, ще освободим ресурс там, където има потребност. Ако това не го вижда един ръководител, той не е за мястото си. Затова се заехме с тази задача. Направили сме математически модел къде какво трябва да се предприеме и стигнахме до изводи, които са добре обосновани. И ние ще направим тези промени. Не може да няма недоволни. Възможно е, ако се промени статутът на една структура, например била е районно управление, а сега стане участък, нейният ръководител няма да е на районно управление, а ако иска да остане на място, ще е ръководител на участък. Но заради недоволството на един такъв служител няма да се спрем.
Противопожарната служба няма същински полицейски функции. Защо след като всички го виждат, ми поставят този въпрос. Има и други служби, които трябва да намерят своята самостоятелност извън МВР. Една такава е телефонът 112. Предвижда се да се включат към тази бъдеща самостоятелна агенция и службите за спешна помощ. Да се създадат служби за спасяване – планинско, морско и т.н. Може да се ангажира с убежищата, от чиято поддръжка всеки бягаше. Не може да продължаваме да правим от МВР мегаведомство, каза още Рашков.