- Преди пандемията чисто нови автомобили си купили 54 542-ма, през 2021 г. са намалели до 40 948
- Само градският транспорт вземал нови автобуси
Софиянци карат все по-стари автомобили, а в последните години на пандемия, икономическа и здравна криза средната възраст на регистрираните в столицата возила расте.
Ако през 2012 г. средната възраст на автомобилите е била 14 г., то през 2021 г. тя вече е 17,7 г., научи “24 часа”.
“Средната възраст на регистрираните в София превозни средства е
започнала да се увеличава от началото на пандемията от COVID-19
Това важи както за леките автомобили, така и за превозните средства, използвани за развиване на бизнес и туристически услуги, става ясно от данните в дирекция “Общински приходи” за периода 2012 – 2021 г.”, написа във фейсбук зам.-кметът по финанси и здравеопазване на София Дончо Барбалов.
Най-много новопроизведени превозни средства в столицата са били купувани в периода 2018 - 2019 г. След това техният брой рязко спада и средната възраст на автопарка в столицата съответно започва да се увеличава.
“През 2012 г. регистрираните леки автомобили в София са били общо 571 596. От тях произведените през същата или предходна година са 22 421. Преди разгара на пандемията - 2019 г., новите леки коли в София са 54 542, но през миналата 2021 г. броят им пада на 40 948”, обяснява Барбалов.
874 997 пък е общият брой на регистрираните леки автомобили в столицата през миналата година.
“Сходни са процесите и при мотопедите до 50 куб. см. През 2012 г. новите мотопеди са били 193 от общо 3492 в движение. Непосредствено преди пандемията броят им достига 1133, докато през 2021 г. новопроизведените мотопеди по улиците на София вече са едва 335”, казва Барбалов.
Същата е и ситуацията при автобусите, извън тези на градския транспорт. Броят на произведените същата или предходната година автобуси, които са били регистрирани в столицата, през 2012 г., е 76, през 2019 г. – 690, а през 2021 г. спада до 231.
Подобни са данните и при
товарните коли до 3,5 тона, които се използват най-масово от дребния и средния бизнес
През 2012 г. в движение са били общо 25 990 такива товарни коли, като 2010 от тях са били нови. През 2019 г. произведените същата или предходната година товарни коли, които са били регистрирани в София, са се увеличили до 18 694. В пандемичната обаче 2021 г. броят им пада до 10 509. Така средната възраст на този тип превозни средства в столицата също варира – от 12 г. през 2012-а тя пада на 9 г. преди пандемията, а сега отново се е повишила, като надхвърля 11 г.
Расте средната възраст и на регистрираните в София мотоциклети. Ако през 2012 г. тя е била 13 г., то през 2021 г. вече е почти 17 г.
“Изводите от тази статистика са ясни – здравната криза, обхванала страната ни в началото на 2020 г., вече е прераснала в икономическа. При стагнация и несигурност в развитието на икономиката няма и инвестиции в нови превозни средства”, смята Барбалов.