Коли, дерегистрирани като тотална щета и с изплатени застрахователни полици, отново се връщали на пътя с корупционни практики
Над 20 служители на Пътна полиция се разследват за анулиране на електронни фишове за скорост, съобщи на брифинг в сряда началникът на отдела Калоян Драганов.
Всички служители са от сектор “Единен център за обработка на нарушенията”. Той е изграден през 2020 г. и започва да работи на 4 януари 2021 г. За създаването му са похарчени 5 млн. лв. от бюджета. Отделно е финансиран с 1,6 млн. лв. от Фонда за безопасност на пътищата, където се събират пари от глобени за скорост с електронни фишове, показа проверка на “24 часа”. Така служителите, финансирани с пари от глобени джигити на пътя, са правили услуги на същите нарушители, които са хванати с превишена скорост.
Над 700 фиша за около 70 хил. лв. са манипулирани през 2021 г., показала проверката в сектора, който действа в националната полиция.
“Служителите са влизали в системата с паролите си,
без да се
притесняват,
че оставят следа,
и са премествали снимки за плащане в папки, където са вече платените. Отразявали са фиктивно плащания за електронни фишове. Справка показа, че такива суми не са постъпвали. Проверката е изпратена в прокуратурата”, каза началникът на Пътна полиция комисар Калоян Драганов. Започнало е дисциплинарно производство за над 20 служители в сектора. Освен това са анулирали фишове, които е трябвало да се връчат, но не са имали такива правомощия. Има случаи, при които шофьори е трябвало да бъдат глобени за скорост над 50 кч/ч в населено място, за което се взема книжката за 3 месеца. Вместо това те им издавали електронни фишове, за каквито не се налага административната мярка.
За фрапиращи нарушения, ощетявали бюджета и застрахователните компании със стотици хиляди, разказа и комисар Тенчо Тенев, който е началник на столичния отдел на Пътна полиция. Проверка в службата показала, че масово влекачи се регистрирали като специализирани автомобили.
“Разликата в застрахователната стойност е 3 хил. лв. За 200 влекача - 600 хил. лв. щети за застрахователните компании”, изчисли комисар Тенев. Проверката показала, че
служители на
Пътна полиция
са вземали от
300 до 1500 лв.
за услугата, която се извършва за 2 минути. Имало служители и механици, които са правили по над 60 такива пререгистрации. Подписвали набързо, без разрешителни и документи, а собствениците им си спестявали по 4-5 хил. лв. на година.
“Когато започнахме да ровим назад, някои служители излязоха в дългосрочни болнични. Сега си правят допълнителни операции да удължат болничните”, поясни Тенев. Той посочи и примери как липсват досиетата на скъпи джипове като “Ланд круизер”. Друго нарушение, което е установила проверката е с катастрофирали автомобили, оценени от застрахователите като “тотална щета”. Такива нямат право да се движат по закон. Застрахователите са изплатили солено обезщетенията на собствениците.
“После идват в София и ги регистрират - автомобили, произведени в последните години. Друг пример - автобус с 47 места е регистриран като такъв с 8, без да минава каналите. Всичко е документирано”, каза Тенчо Тенев и обобщи: "И танк да са били докарали, и него щяха да регистрират".
Тенчо Тенев
беше началник
на Пътна полиция
до пролетта
на 2020 г.,
след което беше преместен в Асеновград. От няколко месеца отново е на поста в София. След завръщането му е имало сериозен отпор от някои от подчинените му, особено в сектора за регистрациите.
“Преди 2 седмици имаше атаки в дома ми, сега ме атакуват в жълтите медии. Ръководството ме покрепя, ще чистим до дъно. Не може да се обърне КАТ в регистрация на всички автомобили. Секват парични потоци и това създава напрежение. Който иска да работи честно ще продължи. Но има над 12 служители, които са за дисциплинарно уволнение”, каза комисар Тенев.
Директорът на СДВР Калоян Милтенов увери, че разследващите ще стигнат до хората, които атакуват колегите му от Пътна полиция.
Най-много пари от фонда за безопасност на движението се харчат за камери
13,5 млн. лв. са изхарчени от Фонда за пътна безопасност през 2021 г. С 8,7 млн. лв. са купени камери, хардуер и софтуер за системите. 3,22 млн. лв. са дадени за поддръжка на по-старите устройства. 1,6 млн. лв. са за материали и консумативи като мундщуци за дрегерите и тестове за дрога, както и за оборудване на патрулките.
За тази година средства от фонда са предвидени за още камери за контрол на скоростта, микробуси за превантивна дейност на пътя, коли за посещение на тежки катастрофи, скенери за шофьорски книжки, мобилни принтери, лаптопи, видео-радарни системи за регистриране на нарушения, бодикамери за служителите и много други.
През 2020 г. от фонда са отделени 5,8 млн. лв., от които 1,7 млн. са отишли за сектора, в който работят разследваните 20 служители на Пътна полиция, 1,4 млн. за географска информационна система.
Във фонда за безопасност на пътищата постъпват пари само от електронните фишове за скорост, заснети с камерите на Пътна полиция. Приходите от всички останали глоби постъпват в бюджетната сметка на МВР. Парите от фонда се харчат за контрол по пътищата и за подобряване на безопасността. Допълнителните разходи се одобряват от министъра на финансите по предложение на вътрешния министър, но не повече от събраната сума от глобите.