- Санкциите падат в съда - един от последните отменени електронни фишове е за 100 лв.
- Двама от Раковски отърваха глоба на КАТ заради несъществуващото “Шишманско шосе”
- Най-много проблеми създава трасето Пловдив - с. Труд
Незаконни знаци, поставени в Пловдивско незнайно от кого и кога, или пък в пълно нарушение на правилата, стават причина за все по-честата отмяна на глоби на Пътна полиция. Водачите от години обжалват масово наложените им санкции и в последните месеци се забелязва трайна тенденция да печелят, защото в пътната сигнализация цари хаос, а и от КАТ не могат да се похвалят с умението да посочат точното място на нарушението. В съда се налага да го издирват с гугъл мапс, понякога без успех.
“В Пътна полиция – Пловдив, съставят хиляди фишове и актове на година и
при обжалването дори не изпращат юрисконсулт в съда
Вероятно прилагат логиката, че дори и да бъдат отменени десетки санкции, това пак е пренебрежим процент от всички наложени”, коментира адвокат Росица Драгинова, която често се явява по такива дела.
Един от последните отменени електронни фишове е на стойност 100 лв. и е на шофьор, заснет от мобилна камера в Хисаря да се движи по бул. “Христо Ботев” със скорост от 52 км/час при ограничение от 30 в 14,42 ч на 25 януари 2020 г.
Пловдивският районен съд изисква справка от община Хисаря като собственик на шосето за наличието на пътен знак В26 на това място. Отговорът гласи, че в администрацията няма доказателства към тази дата на въпросния участък да е имало сигнализация за ограничение от 30 км/час. При това положение
скоростта на ситроена - 52 км/ч при стандартно изискване за 50
за населените места, не се явява наказуема и на 4 април т. г. Пловдивският районен съд обявява фиша за незаконосъобразен.
В края на март по подобна причина падна и друга санкция, също от 100 лв., този път за превишаване на разрешената скорост на изхода на Перущица към с. Йоаким Груево. Пътна полиция засича БМВ да преминава оттам с 86 км/ч около 11,24 ч на 21 декември 2020 г. Отново е изискана информация от общината и кметицата на Перущица Мария Витанова-Вълканова обяснява, че на мястото има знак В26, но той е
поставен неясно от кого преди мандата ѝ
Предстояло изготвянето на генерален план за движение по пътищата на територията на града и след това всички знаци ще бъдат поставени в съответствие с наредбата. В решението си съдебният състав казва, че не може да се глобява заради “ненадлежно поставени пътни знаци от неизвестни лица, на произволни места, без да е спазен законоустановеният ред за това”.
Още една причина за произнасянето на съдилищата в полза на водачите посочва адвокат Драгинова – поставянето на знаци по искане на частни фирми с разрешението на МВР. Такава сигнализация за ограничение от 60 км/ч има на отбивката към фирмена база на пътя от Пловдив за село Труд.
“Няма как частноправен субект да си постави знак със съгласието на МВР. Знаци по магистрали и републикански пътища се монтират единствено с разрешение на агенция “Пътна инфраструктура”, т. е. на съответното Областно пътно управление”, обяснява тя. Последният отменен фиш
заради “частния” знак между Пловдив и Труд
е на стойност 300 лв., а решението за това е с дата 31 март 2022 г.
Случва се и съдилищата да не могат да открият мястото на описаното във фиша нарушение и да го издирват в гугъл мапс. Такава е ситуацията с друг водач на мерцедес, глобен със 100 лв., защото се движил с 89 км/час по пътя от Пловдив за с. Труд при ограничение за участъка от 60 км малко след 10 ч на 15 август м. г. Първата инстанция - Районният съд в Пловдив, потвърждава глобата. В Административния съд обаче става ясно, че от цитираните координати
не може да се установи точният участък
на извършеното нарушение. Следва справка в гугъл, която показва, че подобно място просто няма. “Имах няколко дела за превишена скорост и мястото беше описано като “Асеновградско щосе” в Пловдив срещу №1. Къде точно е това срещу №1, така и не се разбра и санкциите бяха отменени”, дава още един пример Росица Драгинова.
Понякога КАТ наказва и за движението по несъществуващи улици. В последно време поне двама шофьори отърваха фишове, съставени им за движение по ул. “Шишманско шосе” в Раковски. По плана на този град обаче такава пътна артерия няма, макар хората да наричат така пътя за съседното село. По случая с шофьор, заснет да минава край автоматичната система за контрол с 84 км/ч в 10,31 ч на 16 август 2020 г., съдиите пак ровят в картите на гугъл и в крайна сметка установяват, че въпросният участък се намира извън населеното място и ограничението от 50 км/ч не важи. Така на шофьора няма да се наложи да плаща 400 лв.
В съдилищата изскачат и проблеми с камерите, които снимат нарушители. Такава система за видеоконтрол имаше на вече цитирания натоварен път от Пловдив за Труд и водачи получаваха актове за превишение на скоростта. Само че по едно дело се оказа, че камерата е поставена в участък, в който въведеното преди това с пътен знак ограничение от 60 км/ч вече не действа. И глобата от 300 лв. отпадна като незаконосъобразна.
Мнозина шофьори обаче са се оплаквали от наложени глоби точно от тази камера. Някои са били санкционирани и с до 400 лева.
“Платих ги, макар че ми се плачеше
Пътувах за Гърция и на Маказа гранични полицаи направиха справка в масивите. Оказа се, че съм засечен да шофирам през ноември м.г. с 85 км/ч до пътен възел за с. Труд. Какво да правя? Извадих и платих глобата на границата и продължих за Гърция, а жена ми ми три сол на главата, че с тези пари сме щели да изкараме три вечери в таверните”, разказа пловдивчанинът Радослав Пенев. Месец по-късно научил от информация в “24 часа”, че въпросната камера е поставена незаконно.
Най-пресният пример е отпреди броени дни и е на принципа “три в едно”. Става дума за водач на форд, глобен със 100 лв. за движение с 84 км/час на пътя от Пещера за Пловдив на 13 юни 2020 г. Според КАТ в участъка действало ограничение от 60, но в хода на делото
не са представени доказателства за пътен знак
на това място. Отделно във фиша не е уточнено в каква посока е пътувала колата – от Пещера за Пловдив или обратно, за капак не е представено удостоверение, че камерата е минала задължителните изпитвания в техническа лаборатория. След двукратна подкана от МВР представили сертификат за лабораторна проверка, но с дата 18 септември 2020 г. От съда подчертават, че от този документ не може да се направи извод, че системата за заснемане е била технически годна и 3 месеца по-рано.
Към всичко това трябва да се добави практиката на Районния съд в Пловдив да отменя електронни фишове с ниски глоби, защото за такива нарушения всъщност трябва да се състави наказателно постановление.
Съдебни решения не коментираме, но анализираме причините за отпадането на актове в съда и взимаме мерки, коментираха от Областната дирекция на полицията в Пловдив.