Швейцарското правило може да е двойно - 12,2, а не 6,1%
Пенсиите да се увеличат на два пъти през тази година - първо през юли, а после и от октомври. Този изненадващ вариант се обсъжда от работна група, в която влизат експерти от социалното и финансовото министерство и от НОИ.
Разчетите се правят, защото от 1 юли бонусът от 60 лв. трябва да отпадне и се търси начин да влезе в основния размер на пенсиите. Тази сума обаче не може да се постигне чрез осъвременяване нито с нов осигурителен доход, нито с по-висок коефициент за стаж, защото увеличението ще бъде различно за всеки пенсионер.
В бюджета пък са предвидени само 416 млн. лв. за увеличение с 6,1% по швейцарското правило от 1 юли.
Така се стига до чисто механичния вариант COVID добавката да бъде обявена за антиинфлационна от 1 юли и да влезе в пенсията. По този начин никой няма да получи по-малка сума след два месеца и да бъде неприятно изненадан и ощетен от правителството. Това обаче за шест месеца ще струва допълнителни над 720 млн. лв. на бюджета.
Този вариант не се харесва на експертите, защото е несправедлив за хората с по-висок осигурителен принос и системата допълнително се руши. При него отново най-голямо увеличение ще вземат хората с ниски доходи, след като от години минималната пенсия се вдига изпреварващо. За минималната пенсия от 370 лв. бонусът от 60 лв. ще е увеличение с 16,22%, докато за средната, която е 634 лв., това са 10,5%. При максималната от 1500 лв. пък са едва 4%.
За да е справедливо, всички пенсии
трябва да се вдигнат с 16,22%,
но това ще струва около 1,1 млрд. лв. за шест месеца, което е непосилно за бюджета.
Друг вариант за юли е извънредна промяна в швейцарското правило и вместо да включва по 50% от ръста на осигурителния доход и инфлацията, да е пълната стойност на двете величини. Така пенсиите ще се вдигнат с 12,2%, а не с предвидените 6,1%. Този вариант също е скъп и ще натовари бюджета с още 833 млн. лв.
Обсъжда се планираното преизчисление на пенсиите, за което настоява БСП, да е чак от октомври. Червените искат това да стане през актуален осигурителен доход, като се правят сметки върху варианти за всяка година от 2018-а до 2021 г.
НОИ последно представи публични разчети за преизчисление на пенсиите с осигурителен доход от 2018 г. Така обаче поне половината от пенсионерите ще останат без стотинка увеличение. Въпреки това само за месец това ще струва над 185 млн. лв., а общо от октомври до декември цената е 555 млн. лв. За цялата
следваща година ще са
нужни още 2,286 млрд. лв.
Независимо за коя година се вземе средният осигурителен доход, на преизчисление не подлежат пенсиите, които не са свързани с трудова дейност - социалните за старост и инвалидност, персоналните и тези за особени заслуги. Общият им брой е около 60 хил. Без преизчисление ще останат и хората с пенсии за трудова дейност, за които не е изчислен индивидуален коефициент. Не е изгодно, както и за тези с действителен размер под минималния. Без увеличение ще са и тези пенсии, чийто размер е изчислен от по-малък осигурителен доход, но заради прилагането върху тях през годините на швейцарското правило са достигнали суми, които са по-високи от тези след преизчислението. В третата група без актуализация ще бъдат пенсионерите, които са ограничени от тавана. Дори да се вземе актуален осигурителен доход след 2019 г., отново същите групи ще останат без увеличение.
От 2008 г. не е правено преизчисление с актуален среден осигурителен доход. Заради това разликата в парите на хора с еднакви доходи и професии, но пенсионирани в различни години може да стигне и до 50%.
Независимо кой вариант бъде избран, социалният министър Георги Гьоков обеща да няма пенсия за пълен осигурителен стаж и възраст, която да е под линията на бедност - 413 лв.
“Неприятни изненади няма да има, можем
само приятно да изненадаме възрастните”,
каза Гьоков пред БНТ.
Той искал да отпадне таванът на пенсиите за над 34 хил. пенсионери, но това трябвало да се реши експертно. Обясни, че част от високите пенсии са придобити “с недобри практики”, и даде пример, че през 2008 г. най-високата реална пенсия е била 19 800 лв.