Премиерът: Решението на парламента за плащане на дейностите - в четвъртък
Планирана е рехабилитация на тунела “Траянови врата” на магистрала “Тракия”
Mътностроителни фирми блокират 24 възлови пътища и кръстовища в България в знак на протест, че не са си получили парите за свършената от тях още миналата година работа. Протестът започва в 9 часа, като само едно от местата е в столицата – на площад “Независимост” пред Министерския съвет (виж картата). Останалите места се намират в райони, в които миналата година са започнати ремонти, но не са довършени, защото държавата спря да плаща.
Независимо от изхода от протестите блокиране на трафика почти на същите места ще има по-късно през цялото лято, защото във вторник пътната агенция
обяви мащабна
програма за
ремонт на
пътища за
тази година,
която включва към 2730 км пътища (кои пътища ще се ремонтират в три от областите - виж картите).
Протестът бе обявен от Браншова камара “Пътища” с декларация часове преди премиерът Кирил Петков да съобщи, че е склонил през парламента да мине решение, което да позволи на пътната агенция да плати на фирмите сега 50% от възложената и свършена миналата година работа. Идентично решение миналата седмица бе бламирано от коалиционните партньори и зад него стоеше само “Има такъв народ” - партията, от която е вицепремиерът и регионален министър Гроздан Караджов.
“То
ще мине като
решение на
парламента
в четвъртък
Категорични сме обаче, че за плащането на останалите 50% трябва да има парламентарна санкция под формата на специална комисия, която да провери дали тези дейности в действителност са били извършени”, каза премиерът по време на импровизирана среща с товарни превозвачи на гара Яна.
“Протестът ни е заради отхвърления миналата седмица проект на решение и няма как да го отменим. Напротив – ние оказваме натиск над парламента да изпълни обещанието, което премиерът Кирил Петков направи преди малко”, каза пред “24 часа” след премиерското изявление председателят на Управителния съвет на Браншова камара “Пътища” Стефан Чайков.
Въпросните плащания на 50%
са на стойност
около
650 млн. лв.
Цялото задължение на държавата е за около 1,3 млрд. лв. То се получи, защото в края на управлението на ГЕРБ на фирмите, които правят текуща поддръжка на пътищата, бяха възлагани ремонти на стойност далеч надхвърляща бюджета на пътната агенция, който беше около 600 млн. лв. Служебното правителство спря плащанията в средата на годината, но междувременно голяма част от ремонтите вече бяха извършени, макар и да не са довършени навсякъде.
Около 1200 от обявените от АПИ близо 3000 километра, които ще се ремонтират това лято, представляват всъщност довършване на почнатите миналата година и зарязани поради неплащане ремонти.
Такива са например 4-километровият път между Кранево и Златни пясъци, 12 км от скоростния път между Кюстендил и Перник, 52 км от пътя между Варна и Нови пазар, който е успореден на магистрала “Хемус” и представлява алтернатива на аутобана, и много други пътища из цялата страна. Броят на тези ремонти е 287.
На други около 1300 километра пътища ще се прави само текущ ремонт, което означава, че те ще бъдат директно възложени на фирмите, които поддържат пътищата в съответната област. Това са пътища, които не се нуждаят от основен ремонт. Такива са например 17 километра от пътя между Плевен и Луковит, пътят между Търговище и Белокопитово, който прави връзка с изградената вече в тази си част магистрала “Хемус", както и 23 километра между Първомай и Хасково и още много отсечки из цялата страна.
Основни ремонти всъщност се предвиждат
само за около
230 километра
пътища,
за които е имало готови проекти и за тях пътната агенция обяви обществени поръчки миналата седмица.
В по-голямата си част обаче
те са
първокласни
пътища, и то
доста натоварени
през лятото,
например пътят между Обзор и Оряхово, между Каблешково и Слънчев бряг, между Бургас и Созопол и др. При всички случаи основните ремонти ще са свързани със затваряне на съответните пътища и отбиване на движението. Това обаче би могло да стане към края на лятото, тъй като изборът на фирма изпълнител и евентуалното обжалване ще удължат процедурата поне до юли.
В ремонтната програма за това лято са включени и
много проекти,
които са били
предложени от
гражданите
В пътната агенция са били получени 210 предложения, но чиновниците са селектирали от тях предимно такива, за които има проектна готовност. По тази линия това лято ще започне ремонтът на пътя през Дюлинския проход - най-краткото разстояние между Варна и Бургас през Стара планина, който е алтернатива на първокласния път между двата морски града. В тази група попадат още 10 пътни проекта из цялата страна.
Тапи по пътя за морето няма да липсват и това лято. На първо място
все още не е
напълно
завършен
ремонтът на
тунела
“Ечемишка”
на магистрала “Хемус”, който продължава вече няколко години. Това причинява огромни задръствания особено в началото и в края на почивни дни, защото ремонтите налагат затварянето на едната от двете тръби и въпреки отбиването на тежкотоварния трафик извън магистралата, винаги се получават километрични задръствания. Години наред се ремонтираше и другият тунел на “Хемус” - “Витиня”.
Изненадата тази година е, че
същото
предстои
и по магистрала
“Тракия”
В инвестиционната програма на АПИ е предвидено през 2022 г. да бъдат обявени процедури по Закона за обществените поръчки за избор на изпълнители и строителен надзор при основния ремонт и на тунелите “Траянови врата” на “Тракия” и на “Топли дол” и “Правешки ханове” на “Хемус”. Целта е съоръженията да бъдат приведени в съответствие с европейските изисквания за безопасност, което означава да имат енергоефективно осветление, аварийна връзка между двете тръби, пожароизвестителна система и др.
При затваряне на едната тръба на тунела “Траянови врата” е твърде вероятно колоната от коли да стигне до първия изход за Ихтиман в посока от София към Бургас, затова в момента се обмисля вариант откъде да се отбие тежкотоварният трафик. Според експерти много е вероятно, докато трае ремонтът на тунела,
тировете да
бъдат накарани
да пътуват по
стария път
София - Пловдив
поне до Пазарджик и едва оттам да излязат на магистралата.
В района на Черноморието това лято ще има затруднения в движението и във връзка с многобройни ремонти на по-малки пътни отсечки, които обаче са с интензивен трафик от почиващи. Ще се ремонтира например пътят от Лозенец през Царево до Малко Търново, а също така и отсечки между Созопол и Приморско плюс два пътя в област Варна: Здравец – Аврен – Синдел и Провадия - Ветрино.