Новите 52 км трябва да са готови до началото на 2023 г.
Държавата дължи над 34 млн. лв. с ДДС на фирмите, които строят две от отсечките на магистрала “Хемус” - лот 2 и лот 3, които иначе са в напреднал стадий на изграждане и би трябвало да се довършат най-късно до началото на 2023 г. Това стана ясно при инспекция на вицепремиера и регионален министър Гроздан Караджов в понеделник на мястото на строежа и по-късните му срещи с кметове от Ловешко.
Той съобщи, че дължимото е, след като се приспаднат авансите. “Важно е да решим въпроса с ин хаус договорите и да продължим напред. Иначе има опасност голямата мечта, каквато е построяването на магистрала “Хемус”, да се превърне във фиаско”, каза министър Караджов и припомни, че още през февруари е представил в Министерския съвет информация по въпроса и е поискал съдействие за решаването му.
Тогава в интервю за “24 часа” Караджов съобщи, че единият от вариантите “да се разсече гордиевият възел с ин хаус договорите за “Хемус” е решение на парламента”.
Лот 2 и лот 3 са първите от серията ин хаус договори за “Хемус”, по които бяха платени авансово суми на фирмите - крайни изпълнители. Това разкри още миналата година служебната министърка на регионалното развитие Виолета Комитова. Работата по тези два лота обаче не бе спряна, защото към онзи момент за тях вече бяха издадени строителни разрешителни и се смяташе, че няма никаква пречка работата да продължи. В действителност обаче строителните работи там са започнали месеци преди да бъдат издадени документите и това бе изтъкнато наскоро от вътрешния министър Бойко Рашков като нарушение.
От думите на ръководителя на обекта от страна на “Автомагистрали” ЕАД Борис Шалев в понеделник излезе, че в момента се работи “с леко намалени темпове”, защото има забавяне на плащанията. “Ако държим пътните майстори без работа, има опасност да ги загубим”, каза Шалев.
Не е ясно обаче каква е възможността да се платят тези 34 млн. лв., които трябва да се отпуснат от пътната агенция на “Автомагистрали” и тя да ги разплати на фирмите, от които е наела техника и работна ръка. По план лот 2 трябва да е готов до лятото, а лот 3 - до началото на 2023 година. Заедно с лот 1, който е почти завършен и няма проблеми с парите, трите отсечки са с обща дължина 52 км.