Ръководствата на КНСБ и КТ "Подкрепа" на среща с премиера Кирил Петков другата седмица, отново ще настояват държавата да компенсира градския транспорт
Изключително тежки разговори, както често се случва, водим със синдикатите. Благодаря на всички, които дойдоха днес на тези преговори - лично президентите на КТ Подкрепа г-н Манолов и на КНСБ г-н Димитров. С тях имаме подписано споразумение отпреди 3 г. за поетапно увеличаване на заплатите на работещите в сферата на градския транспорт. Знаете, че ситуацията с финансовото състояние на градския транспорт е изключително тежка. Цените на горивата се покачват непрекъснато, четири пъти са се увеличили сметките за електроенергия на "Столичен лекетротранспорт" и за "Метрополитен" от миналата година. Компенсацията, която държавата отпуска за еленергия, покрива около 30% от увеличението. Всички останали разходи са за сметка на дружествата и разбира се, Столичната община помага с изключително сериозен ресурс. Вчера гласувахме бюджет 2022 на София. Бяхме заложили 150 млн. лв. да предоставим на градския транспорт. След сериозното настояване на общински съветници, увеличихме сумата с 14 млн. лв. Така общината ще дофинансира през тази година с около 170 млн. лв. градският транспорт. Но тези средства не са достатъчни. Затова разговорите бяха трудни. Това заяви столичният кмет Йорданка Фандъкова след срещата с президента на КНСБ Пламен Димитров и президента на КТ "Подкрепа" Димитър Манолов.
През 2019 г. след едно увеличение, което изравни в някаква степен различия в отделните транспортни дружества, бе договорено 3-годишно увеличение с 10% на заплатите всяка година и то се изпълняваше, независимо от пандемията. Тоест в условията на всякакви кризи - пандемия, икономически, социални, а сега и военни, споразумението се изпълняваше. Сега пред нас стои въпросът как да гарантираме изпълнението на увеличението на заплатите в последната година от споразумението. Но и да се гарантират парите за градския транспорт. Този проблем не е решен поради отказа към настоящия момент на финансовия министър да дофинансира градския транспорт, така както правят повечето страни в ЕС, някъде дори с до 50% от нужната сума. Знаете, че собствените приходи спаднаха драматично - от една страна нямаше разреждане на линиите, за да могат гражданите да пътуват комфортно, без да има струпване, а от друга страна - приходите спаднаха рязко. Това доведе до сериозни минуси в цялата система. Сега 178 млн. лв. бяха предложени и от общината, и от двата синдиката, но финансовия министър не подкрепи това искане и то в момента стои във въздуха. Ние си даваме сметка, че 10% увеличение на заплатите от 1 април, е вече мярка, която хората са очаквали и заради инфлацията. Затова другата седмица имаме среща по тази тема с премиера и финансовия министър, за да намерим решение. Ако няма решение, трябва да се върнем и да кажем на хората ни, че заплатите им не са гарантирани до края на годината, коментира след срещата президентът на КНСБ Пламен Димитров.
"Искаме всички институции, които имат отношение, да си изпълнят задълженията. Много меко се говори за това какво би могло да се случи, но ако нещата останат в сегашната ситуация, твърде е възможно още през август - септември нещата да отидат на много лошо. Разговорите, които предстоят следващата седмица с правителствата, ще бъдат много сериозни. За да бъдем коректни - досега това, което сме чували, не е било: "отказваме да дадем тези средства", а "да, но не са достатъчно добре аргументирани, не са достатъчно добре доказани". Но, докато си говорим такива приказки, срокът изтече и процедурата приключи. Дали това е бил политически маньовър или нещо друго, не ми е работа да коментирам, важен ми е резултатът - че тези средства не се получиха в потребния за системата на градския транспорт размер. Ще настояваме за устойчиво прилагане на регламента така, че да имаме достатъчно сигурност и за другата година, за да можем да започнем нови преговори с общината за още едно 3-годишно споразумение", заяви президентът на КТ "Подкрепа" Димитър Манолов.
"Договорихме се, че завършваме успешно изпълнението на подписаното споразумение. От 1 април всички работещи в сферата на градския транспорт ще получат 10% увеличение на заплатите. За нас е важно да осигурим транспорта на софиянци. За да се случи това трябва да има средства не само за горива и ток, но и за заплатите. София не може да си позволи да спре градския транспорт, защото е голям град и хората трябва да имат нормален живот. Взимаме това тежко решение, но очакваме и държавата да изпълни своя ангажимент. Очаквам до дни да получа докладите от всички транспортни дружества с предложения за оптимизация на разходите. За радост вече има увеличение на пътниците, но то е минимално. След отпадане на мерките, се надявам пътниците да се увеличат", каза още Фандъкова.
Около 15 млн. лв. са предвидени за увеличение на заплатите.
Лидерите на двата синдиката уточниха, че всички големи областни градове имат проблем с осигуряването на средствата за градски транспорт. Затова разговорите с правителството ще се водят не само за София, но и за всички общини в страната.