Неправилните маневри вече убиват повече хора от високата скорост
Глобите не плашат българските шофьори. Това е общият извод от данните на Пътна полиция за последните 5 години, показа проучване на “24 часа”.
От началото на 2017 г. до края на 2021-а санкционираните водачи се увеличават над 2 пъти - 1 милион за 2017 г. до 2,2 млн. през 2021 г. (Точните цифри виж в таблицата.)
Събраните глоби от нарушителите скачат почти 4 пъти - от 23,6 млн. лв. през 2017 г. до 84 млн. лв. през 2020-а, а за 2021 г. се очаква да са още повече.
За сметка на драстично увеличените санкции и събрани глоби намалението при загиналите, ранените и тежките катастрофи е символично и се измерва в проценти.
Жертвите и пътните инциденти спадат през последните години - най-вече през 2020 г., заради ограниченията покрай пандемията от коронавируса. На база 2017 и 2021 г. загиналите и ранените са по-малко съответно със 17 и 12 процента, а спадът при тежките катастрофи е едва 11,7 на сто.
Няма промяна и в травматизма по пътищата за първите три месеца на 2022 г. в сравнение с минали периоди. До 29 март са загинали 95 души, ранени са 1401, а тежките катастрофи са 1122. За същия период през 2017 г. например са били съответно 101, 1308 и 1097, а в годината на локдауните 2020-а починалите са били 83, ранените - 1371, а катастрофите 1013.
За липсата на
дисциплина и умения за
шофиране на водачите
говори и друга тенденция от последните месеци. Все повече са жертвите на самокатастрофи, без участието на други превозвни средства. Само за първите два месеца на 2022 г. самоубийците зад волана и загиналите пътници в колите им са 18 души - една трета от всички. За същия период през 2021 г. са били 22-ма от общо 50. При ранените статистиката е подобна.
За цялата 2021 г. починалите при самокатастрофи са 219 от общо 551, а през 2020 г. са били 147 от общо 463, което в относителен брой бележи ръст както през последните години.
В тази група най-често смъртта си намират шофьори и пътниците в колите им, които се забиват в дърво. Само през 2021 г. жертвите са 63-ма. 59 души са загинали след сблъсък в предпазни огради, 34 след преобръщане извън пътното платно, 7 - на асфалта, 24 след удар в крайпътно съоръжение, 16 в стълб, 7 в скат, 4 - в паркирани коли, 2-ма - в билбордове.
При всеки шести удар в дърво е загинал човек, отчита Пътна полиция в доклада си.
За разлика от загиналите при удари в крайпътни дървета през 2021 г. (63), през 2020 г. починалите са 49. Катастрофите в дървета, билбордове и преобръщане на и извън пътя, както и ранените бавно, но трайно се увеличават в последните години.
През 2021 г. се вдига и процентът на катастрофите по вина на водачите. От МВР го изчисляват на 98. През 2020 г. например 97% от пътните инциденти са били по вина на шофьорите.
Пътните условия са станали причина само за 10 катастрофи през 2021 г., при които са ранени 12 души и няма загинали, което е един от малкото показатели, които са по-добри от годината на пика в пандемията.
Поради техническа
неизправност
на автомобила
са станали само
5 катастрофи
със 7 ранени и без загинали.
Заради неправилни маневри на шофьорите живота си са загубили 183 души, поради висока скорост 136-има, а отнето предимство е погубило още 50.
За сравнение - годината преди пандемията 2019-а, най-много са били жертвите от скорост - 185. Тогава заради неправилни маневри са починали 177, а от отнемане на предимство 77. Данните от първите месеци на 2022 г. също показват, че неправилните маневри убиват повече хора от скоростта и неспазване на дистанция.
За първите месеци на тази година все пак има намаление на катастрофите и ранените по автомагистралите. Увеличение има обаче при загиналите в сравнение с миналата.
На първокласните пътища има ръст на ранените и намаление при катастрофите и загиналите.