Столичната община да изтегли инвестиционен заем до 195,5 млн. евро от Европейската инвестиционна банка за строителство на две разширения на третата метролиния - до кв. "Левски Г" и през район "Слатина". Това реши на днешното си заседание Столичният общински съвет.
Изграждането на първия участък - 3 км с 3 метростанции от кв. "Хаджи Димитър" до кв. "Левски Г" започна в понеделник. Част от средставата за строителството се очаква да дойдат от плана за възстановяване, останалите трябва да бъдат осигурени от общината.
Строителството на другия участък - 6 км с 6 метростанции от ул. "Шипка" през район "Слатина", зала "Арена Армеец", "София Тех парк" до подлеза при Окръжна болница на бул. "Цариградско шосе" се очаква да стартира през лятото. Първоначално той също беше заложен за финансиране по плана за възстановяване, но при последната корекция бе изваден. Държавата обаче отпусна 40 млн. лв. за изграждането му през тази година. Съфинансирането отново трябва да бъде осигурено от общината.
Заемът ще бъде за срок от 25 години, включително 7 бгодини гратисен период. Индикативната лихва е в размер на 0,99%, по заема не се предвиждат такси, комисионни и обезпечение.
По време на дебатите в СОС имаше изказвания, че второто разширение трябва да спре до първите четири станции през район "Слатина", тъй като следващите две станции - при зала "Арена Армеец" и до Окръжна болница няма да бъдат достатъчно натоварени с пътници.
"Чисто технологично това не е възможно, нито ще доведе до сериозен икономически ефект върху стойността на изграждането на участъка, което ще се прави с тунелопробивна машина. Според прогнозите в следващите години се очаква да се разкрият около 40 000 работни места в "София тех парк". Зала "Арена Армеец" е най-голямата у нас и е ясно какво ще бъде натоварването на метростанцията при събития, които се провеждат в нея. Относно последната станция - при Окръжна болница анализите показват, че тя ще е най-натоварената. Там се предвижда да има и буферен паркинг. Около 90 000 души живеят в кварталите "Гео Милев" и "Слатина", където градския транспорт не е добре регулиран. Те имат само трамвай 20 и автобус 9", обясни зам.-кметът по общественото строителство на София инж. Ангел Джоргов.
Независимият общински съветник от "Спаси София" Борис Бонев обаче отговори, че след въвеждането на бус ленти придвижването с автобус от Окръжна болница до "Орлов мост" отнема 9 минути, а с метрото ще са нужни 13 минути.
Симеон Ставрев от "Демократична България" пък напомни, че и в момента има буферен паркинг на метрото при бул. "Цариградско шосе", който не се пълни на 100%, затова е скептчен за нуждата от още един такъв паркинг.