Трасето ще е 3 км с 3 метростанции, трябва да е готово през 2025 г.
Строителството на софийското метро от “Хаджи Димитър” до “Левски Г” започва днес.
Разширението на третата метролиния ще е с 3 км трасе и 3 метростанции. То трябва да е готово през 2025 г.
Заради строителните дейности се въвежда и временна организация по бул. “Владимир Вазов”, по чието трасе ще се намират и трите бъдещи метростанции.
До 19 септември
се забранява
движението по
южното платно
на булеварда
между ул. “Васил Кънчев” и ул. 549. Движението ще се извършва двупосочно в северното платно на булеварда, съобщиха от Столичната община.
Стесняване за същия период ще има и в участъка на бул. “Вл. Вазов” между ул. “Поп Груйо” и ул. “Поручик Георги Кюмюрджиев”. Там се затваря за движение северното платно, а трафикът ще е двупосочен в южното.
Трите станции през район “Подуяне” ще са при кръстовището на бул. “Вл. Вазов” с ул. “Васил Кънчев” - до стадион “Георги Аспарухов”, чието име ще носи първата метроспирка. Втората ще е при кръстовището на булеварда с ул. “Витиня” и ще се казва “Тракия”. Третата - при ул. “Станислав Доспевски” между кварталите “Левски В” и “Левски Г” и ще се казва “Владимир Вазов”. На последната метростанция се планира и
изграждане
на подземен
буферен паркинг
за 110 коли
За по-голяма безопасност на пътниците на пероните и на трите станции ще бъдат изградени прозрачни преградни врати, които ще се отварят при пристигане на влаковете. Такива прегради има по всички вече действащи станции на третата линия.
През лятото пък се планира да стартира и строителството на другото разширение на третата линия - през район “Слатина”.
За да обезпечи изграждането на двете отсечки,
Столичната
община ще
изтегли до
195,5 млн. евро
заем
от Европейската инвестиционна банка. На сесията в четвъртък Столичният общински съвет трябва да разреши тегленето на кредита.
Общата стойност на двата участъка е 769 млн. лв. Общината ще осигури 409 млн. лв., а другите 360 млн. лв. трябваше да дойдат по плана за възстановяване. При последната му редакция обаче стана ясно, че правителството е намалило финансирането и от него е отпаднала отсечката през “Слатина”. Така по плана за строителството на метрото ще се осигурят само 217 млн. лв. за участъка до кв. “Левски Г”.
Останалите средства - 143 млн. лв., би трябвало да дойдат от държавния бюджет. Това договори столичният кмет Йорданка Фандъкова след срещи с премиера Кирил Петков и вицепремиера и министър на финансите Асен Василев. В държавния бюджет за тази година има предвидени 40 млн. лв. за новото метро. Фандъкова обаче настоява за изрично решение на Министерския съвет, с което да се гарантира, че в следващите 3 г. ще се предвиждат по 40 млн. лв. годишно, за да се гарантира завършването на участъка през “Слатина”.
Инвестиционният заем, който София ще изтегли, ще е за срок от 25 години, включително 7 години гратисен период. Индикативната лихва е 0,99% за срока на заема, по него няма други такси и комисиони и обезпечение, става ясно от доклада до СОС на зам.-кметовете по финанси Дончо Барбалов и по обществено строителство инж. Ангел Джоргов.
В момента текат процедурите за избор на изпълнители на другия участък. Той ще е
6 км и ще има
6 метростанции
- от ул. “Шипка”, през кварталите “Гео Милев” и “Слатина”, покрай “София Тех парк” и зала “Арена Армеец” до бул. “Цариградско шосе”. Той преминава през кварталите “Гео Милев”, “Слатина”, “Христо Смирненски”, “Полигона” и стига до “Младост”. Първата метростанция ще е при кръстовището на бул. “Ситняково” и ул. “Гео Милев”. Втората - на кръстовището на ул. “Николай Коперник” и ул. “Гео Милев”. Следващите две метростанции минават през жк. “Слатина”. Петата е пред “София Тех парк” и зала “Арена Армеец”. С единия от входовете си тя е предвидена да обслужва най-голямата спортна и концертна зала в страната, а с другите два - “София Тех парк”, в който през следващите години се предвижда да бъдат разкрити над 40 000 нови работни места. Последната метростанция от участъка ще е на бул. “Цариградско шосе” до подлеза при Окръжна болница. На нея също е предвиден подземен буферен паркинг, той ще е на 2 етажа за 220 коли.
6-километровото трасе ще се строи от тунелопробивна машина и трябва да е готово през първата половина на 2026 г. Всички перони на станциите също ще са с преградни врати.
Очакванията са с общо
9-те км ново
метро годишно
да се превозват
над 26 млн.
пътници
Според прогнозите ще се намали броят на автомобилите по улиците на града с около 13 200 дневно, ще се увеличи над 2 пъти скоростта на пътуванията с масовия градски транспорт в участъците и ще се намали замърсяването на въздуха.
Със завършването изцяло и на третата линия метрото в София ще поеме над 50% от всички пътувания с градски транспорт. Така през 2026 г. метромрежата на столицата трябва да стане 61 км и да има 56 станции.
42 станции стават убежище за 600 000 софиянци при бомбена заплаха
Между 400 000 и 600 000 души ще могат да поберат 42 метростанции на софийското метро при бомбена заплаха. Нормата е до 4 души на кв. м. Софийското метро, с изключение на пет надземни станции, които не могат да се ползват като бомбоубежища, е най-сигурно при заплаха заради високите изисквания при строителството му. Това обясни пред “24 часа” шефът на “Метрополитен” ЕАД проф. Стоян Братоев.
Отделно при необходимост като укритие може да се ползват и тунелите на метрото, които са общо 46 км. С тях метрото може да служи за бомбоубежище на общо до 900 000 души.
Най-дълбоките метростанции в София са на 32 м под земята, а най-плитките - на 3-4 м. Дълбочината на станцията обаче няма отношение към устойчивостта при бомбена заплаха, важни са високите изисквания за устойчивост на конструкцията при земетръс, динамика и ударна вълна, които се спазват при строителството на метрото. Всички станции, независимо от дълбочината им, са изчислени да отговарят на тези изисквания.
“Всяка станция има елзахранване, вода и тоалетни. При необходимост във всяка от тях се включват два мощни вентилатора, като всеки от тях осигурява по 180 000 куб. м приток на въздух. Ако бъде прекъснато цялото електрозахранване в града, във всяка от станциите има акумулаторно помещение, чрез което се осигурява аварийно захранване за близо 72 часа”, уточни проф. Братоев.