1435 общински училища са закрити в страната от 1991 г. до днес. От тях 630 начални, 776 основни и 29 средни училища. През същия период учениците в училищната мрежа са намалели почти наполовина - от 1 366 927 до 708 628 - тоест със 658 299 ученика.
Това обяви министърът на образованието акад. Николай Денков по време на парламентарния контрол в отговор на въпрос на Елена Гунчева от "Възраждане".
Качественото образование изисква определена среда, която може да се осигури тогава, когато имаме необходимия брой деца. Когато в дадено населено място имаме по един ученик във випуск, няма как да му бъде осигурено качествено образование, каза министърът.
Той обясни, че общинските училища се закриват по предложение на общините и на регионалните инспекторати. Най-големият брой са в малки населени места, където най-силно се отразява демографския проблем.
Предложенията и решенията за закриване на училища са трудни както за общинските власти, така и за МОН. Основните причини са свързани с демографските промени в страната, които с годините се задълбочават и са водили до промени в училищната мрежа, обясни министърът. Той допълни, че обучението в слети класове, липсата на квалифицирани учители - което поставя учениците в неравностойно положение в тяхната училищна подготовка, както и при кандидатстването след завършване на образователен етап.
Закриването на училища през последните години е следствие, а не причина за демографските проблеми, отговори акад. Денков на критики на депутатката от "Възраждане".
Няма райони без държавни и общински училища. Във всяка една община има училища, но не е възможно такова да има във всяко едно от 5257-те населени места в страната. Демографските промени, отразени в последното преброяване на населението, са неоспорим факт, който води до промяна и в училищната мрежа, обобщи министърът.
Той е оптимист, че при подобряване на условията в страната и връщането на сънародниците ни от чужбина може да създаде предпоставки за откриването на нови училища.