- Тролейбусите в града бяха спрени, след като бизнесменът не изпълни договора да купи нови, старите са извън движение, а дружеството фалира
- Подозират, че бившият общински съветник от БСП умишлено бави фалита и опорочава със скандали търгове за продажба на активи, от които да се покрият дълговете, за да изтече давността
Във времето, в което горивата полудяха, все повече български градове залагат на тролейбусите не само заради екологията, но и заради нисък разход на електроенергия, възможност за по-високо натоварване, плавно регулиране на скоростта. Това са и амбициозните планове на Евросъюза - да превърне икономиката на Европа в неутрална - без вредни емисии.
Във втория по големина град у нас - Пловдив, тролейбусите обаче са минало, а кметството не може да кандидатства за европейско финансиране, защото няма общинско дружество. Така
Пловдив загуби
възможността
да ползва
по-екологичния
транспорт,
с който разполагаше само допреди 15 години. Причината - приватизаторът на общинското дружество “Градски транспорт Пловдив” не изпълни задълженията си по договора да купи нови тролеи, а старите спряха да се движат. Сега дружеството е обявено в несъстоятелност и предстои активите му да бъдат продадени, за да се покрият дълговете.
“Пловдив е загубил безвъзвратно възможността да има екологичен транспорт”, категоричен е зам.-кметът по транспорта Тодор Чонов. (Виж долу защо общината не може да кандидатства за закупуване с европейски средства на тролейбуси.)
Предисторията на този печален финал започва през 2007 г.
при кмета Иван
Чомаков, когато
е взето решение
да се приватизира
градският транспорт
в Пловдив с обяснението, че не може да се справи с лошото му финансово състояние. Първоначалният опит за продажба пропада, прави се втори, на който единствен кандидат е Ангел Батаклиев - местен бизнесмен в транспорта и бивш общински съветник от БСП.
Чрез дружеството си “Транс сити” той купува 67% от “Градски транспот Пловдив” за 5 128 500 лева. Историята в Пловдив е сякаш под индиго с десетки други от този период в държавата. Пловдивчанинът Батаклиев приватизира, а после фалира дружеството. Междувременно тегли кредит, който обезпечава с активи на общинската фирма.
Спира да плаща на банката. Усвоява обаче общинска субсидия - от 2010 г. до 2012 г. според документи, предоставени от кметството в Пловдив, Батаклиев получава 8 860 000 лева. Неясно защо обаче не плаща на хората си от 2013 г. насам, не внася нищо в НАП. Задълженията му през 2020 г. са почти 19 милиона лева.
Собственикът на фалиралото предприятие обаче провежда истински военни действия, за да бламира продажбата на активи на фалиралия от него градски транспорт. Според назначения синдик Николай Митов Ангел Батаклиев директно или чрез подставени лица се опитва да забави фалита и оспорва всяко решение в очакване да изтече давността.
Това е историята накратко.
Има обаче някои прелюбопитни детайли около плащането на първоначалната цена.
Купувачът дава само 1 025 700 лева. Останалата част трябва да се плати до края на 2007 г., след като договорът е подписан през май същата година.
През въпросните 7 месеца се правят промени в управлението на “Градски транспорт Пловдив” - изпълнителен член на съвета на директорите става Иванка Батаклиева, съпруга на приватизатора Ангел Батаклиев.
Така във вече бившето общинско предприятие настъпва ерата на семейство Батаклиеви. От тях се очаква да възродят градския транспорт на Пловдив, защото по това време дружеството е монополист.
Какво се случва с цената на сделката след плащането на първия милион? За остатъка от малко над 4 млн. лева “Транс сити” тегли заем. В това на пръв поглед няма нищо необичайно - напълно нормална практика е бизнес да се финансира с кредит. Интересно в случая е обезпечението по заема - ипотека на една от автобазите на “Градски транспорт Пловдив” с площ над 30 декара в жк “Тракия”.
На практика излиза, че
приватизаторът плаща само
1,025 млн. лв. собствени средства, а
другите идват от кредита,
обезпечен с активи на
приватизираното дружество
А към днешна дата “Градски транспорт Пловдив” ще се раздели с този актив, защото “Транс сити” не е обслужвало заема. Получената сума от продажбата ще отиде за погасяване на задълженията на същото.
При сключването на приватизационния договор има изискване и за инвестиционна програма. “Транс сити” трябва в срок от 20 месеца да купи 60 автобуса, които да не са по-стари от 5 години, както и 65 тролейбуса. Това обаче не се случва.
Взети са 50 автобуса, които
се по-стари от 5 години
И макар да има клауза в договора, за приватизатора няма санкция.
Каква е съдбата към днешна дата на тези превозни средства, не е ясно. Но за сметка на това “Транс сити” увеличава капитала на “Градски транспорт Пловдив” с 2 141 859 лева, на колкото са оценени автобусите.
Вследствие на това делът на общината в дружеството пада от 33 на под 3% - също познато действие от приватизаторите.
Автобусите са купени на лизинг и на практика се изплащат от самото дружество, а не от приватизатора.
Нови тролейбуси
изобщо не са доставяни
и поради тази причина пловдивчани се сбогуват с екологичния си транспорт. (Какво е предприела общината - виж в карето.)
Оказва се, че приватизаторът не е направил инвестициите по договора, поради неизпълнението през 2012 г. общината в Пловдив го прекратява, но отново няма санкции за “Транс сити”.
От 25 май 2007 г. до преустановяването на дейността през 2013 г. “Градски транспорт Пловдив” получава субсидии и компенсации за над 17 млн. лева. Освен това дружеството е получавало и средства от продажба на билети.
Синдикът Николай Митов обаче е категоричен, че не е открил документи, които да потвърждават, че тези билети са отчитани.
По време на приватизацията дружеството е имало задължения от 1 млн. лева - тоест с приходите съвсем спокойно е можело да се платят дълговете и да се развие градският транспорт в Пловдив. Но се случва точно обратното - задълженията, в това число и към държавата, са се увеличили. Към ноември 2020 година
дружеството
има задължения
от почти 19 млн. лв.
и вече е в
несъстоятелност
Това налага синдик да разпродава имуществото на “Градски транспорт Пловдив”, за да се погасяват задълженията, а 350 служители не са получили заплатите си от 2013 г.
Синдикът е установил, че след откриване на производството по несъстоятелност инвентаризация в дружеството не е правена и не са му предоставяни протоколи или други доказателства за това. А инвентаризацията е от съществено значение, защото с нея се установява имуществото в дружеството като движими вещи, недвижими имоти, парични средства, вземания и др. Без тези документи е трудно да се направи оценка на активите.
От 2012 г. изпълнителен директор на фирмата е станал самият Ангел Батаклиев. На фона на незавидното финансово състояние на “Градски транспорт Пловдив” другите фирми на Батаклиеви имат значително по-добри финансови показатели.
За какво обаче му е било нужно общинското предприятие, не е ясно.
Днес според синдика бизнесменът при всеки търг за продажба на активи на дружеството търси целенасочено поводи за скандали, за да бъдат опорочени процедурите и той да ги оспори в съда.
Зам.-кметът Тодор Чонов:
Печална приватизация! Днес създаваме наново нещо, което общината е имала
Ако община Пловдив си беше запазила “Градски транспорт” през тези изминали години, щеше да има възможност по оперативните програми да закупи най-малко чисто нови тролейбуси. Контактната мрежа в града беше развита много добре и този екологичен транспорт щеше да го има.
Това коментира зам.-кметът по транспорта в Пловдив Тодор Чонов. Той даде пример със София, Стара Загора и Плевен, които са се възползвали от програмите и са обновили тролейбусния парк.
“Липсата в Пловдив на общинско дружество доведе до невъзможността да се усвояват грантове от Европа. И сега започваме отначало да създаваме нещо, което общината е имала, но е било приватизирано”, допълни той.
Според Чонов, ако градската управа не разполага със свое дружество, тя няма как да кандидатства по европейските програми, които финансират само и единствено общински транспортни предприятия.
“И сега с бавни стъпки и предпазливо създаваме “Екобус” с ниски разходи първоначално. Предстои да бъде изваден лиценз. И да чакаме да се отворят програмите, за да кандидатстваме за закупуване на електрически автобуси”, каза зам.-кметът.
По думите му приватизаторът “Транс сити” в лицето на Ангел Батаклиев е можел да спаси тролейбусния транспорт. “Просто не е изпълнил условията по приватизационния договор, не е доставил качествени тролейбуси и се е стигнало до разваляне на контракта”, коментира Чонов.
Той потвърди, че в “Градски транспорт” има синдик, който разпродава имуществото, за да удовлетвори кредиторите. Според Чонов пловдивският транспорт нямаше да е в това незавидно състояние, ако не е била печалната приватизация.